نوشته شده توسط : بابک د

دوران بارداری, وضع حمل در زنان,ویتامین d

زنان اغلب در دوران بارداری با کمبود ویتامین D مواجه هستند.نتایج یک بررسی‌ جدید نشان داد کمبود ویتامین D می‌تواند وضع حمل در زنان را با درد بیشتری همراه کند.

کمبود ویتامین D در طول بارداری به خصوص در زنانی که از رژیم‌های غذایی گیاهی استفاده می‌کنند و کمتر در معرض نور خورشید قرار می‌گیرند شایع است. در این بررسی ۹۳ زن باردار حضور داشتند که سطح ویتامین D در بدن آنان پیش از وضع حمل کنترل شد و همچنین زنانی که در زمان زایمان تزریق نخاعی دریافت کردند. متخصصان آمریکایی اندازه گیری کردند که هر یک از این زنان هنگام وضع حمل به چه میزان داروی مسکن درد نیاز پیدا کرده‌اند.

این گروه تخصصی اظهار داشتند: زنانی که سطح ویتامین D آنان پایین بود نسبت به گروه دیگر بیشتر به داروی مسکن نیاز داشتند.

دکتر «آندرو گلر»، نویسنده ارشد این مطالعه گفت: زنان اغلب در دوران بارداری با کمبود ویتامین D مواجه هستند و به همین دلیل هنگام وضع حمل بیشتر درد می‌کشند.

به گزارش هلث دی نیوز، دکتر گلر افزود: با در نظر گرفتن نتایج این مطالعه پیشگیری و درمان زنان بارداری که با کمبود این ویتامین مواجه‌اند می‌تواند تاثیر قابل توجهی بر کاهش درد زایمان در میلیون‌ها زنی داشته باشد که در آستانه مادر شدن هستند.



:: موضوعات مرتبط: پزشکی و سلامت , ,
:: برچسب‌ها: ویتامینها , ویتامین های مناسب بارداری , بارداری , غذاهای دوران بارداری , ویتامین D , کمبود انواع ویتامین , ویتامین های دوران بارداری ,
:: بازدید از این مطلب : 262
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 14 آذر 1393 | نظرات ()
نوشته شده توسط : بابک د

از ماه سوم یا چهارم بارداری کم‌کم رحم بزرگ می‌شود و شکم خانم باردار جلو می‌آید. از این زمان به بعد است که باید برای دوران بارداری خرید کند و لباس‌های مخصوص بپوشد.

لباس بارداری
اینکه چه بخرید و از چه مارکی و چند تا بخرید، به بودجه شما بستگی دارد. می‌توانید کمی بیشتر، اما یک‌بار هزینه کنید و لباس‌هایی بخرید که اندازه آنها قابل‌تنظیم و با بالا رفتن سن بارداری، مدل آنها قابل‌تغییر باشد. به هر حال، پوشیدن لباس‌های قبل از بارداری، بعد از ماه چهارم به سلامت شما و جنینتان آسیب می‌رساند.

در ادامه، نپوشیدنی‌های بارداری را به روایت دکتر حمید بهنیا، متخصص زنان و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، خواهید خواند.

لباس‌ تنگ و چسبان
از ماه چهارم بارداری، لباس باید راحت و گشاد باشد. لباسی که می‌پوشید نباید به شکم و پاها بچسبد، وزن آن باید روی شانه‌ها باشد و به واسطه کمربند یا کش، این وزن روی شکم نیفتاده باشد.

همچنین خانم باردار باید بتواند به راحتی لباس را بپوشد و دربیاورد و وقتی لباس را به تن دارد، راحت بنشیند و بلند شود و موقع راه رفتن دست و پا گیر نباشد.

پوشیدن شلوارهای تنگ، مخصوصا در ناحیه فاق، اصلا توصیه نمی‌شود، چون خانم‌ها در دوران بارداری بیش از هر زمان دیگری به‌دلیل تغییرات هورمونی مستعد ابتلا به عفونت ادراری هستند. توصیه اصلی این است که خانم‌های باردار، شلواری از جنس کتان یا نخ به پا کنند و از پوشیدن ساپورت که باعث افزایش تعریق می‌شود، خودداری کنند.

این موضوع در مورد لباس زیر هم صادق است. لباس زیر نباید آنقدر تنگ باشد که شکم را به دو قسمت تقسیم کند. بهتر است خانم‌های باردار لباس زیر نخی مخصوص بارداری انتخاب کنند، یا اگر لباس زیر معمولی می‌خرند، سایز خیلی بزرگ بپوشند تا کاملا راحت باشند و فشاری به شکم وارد نشود.

در دوران بارداری به دلیل تغییرات هورمونی اندازه سینه‌ها نیز بزرگ می‌شود و خانم باردار باید با توجه به این مساله اندازه سینه‌بند خود را تغییر دهد.

 کفش بدون پاشنه، یا پاشنه‌بلند
هم پوشیدن کفش‌های بدون پاشنه و هم پاشنه بلند، در دوران بارداری ممنوع است. بهترین کفش برای این دوران، کفش لژدار سه سانتی است. فراموش نکنید در دوران بارداری، پاها و کمر حساس‌تر از قبل و قوزک پا ضعیف‌تر است و وزن جنین می‌تواند به راحتی تعادل خانم باردار را به هم بزند.

انتخاب کفش‌های بدون پاشنه و تخت یا کفش‌های با پاشنه بیش از چهار سانت، می‌تواند باعث درد کمر، انقباض عضلات پا و درد زانو شود.

کفشی که انتخاب می‌کنید، اگر پاشنه‌دار است، باید سه سانتی و پاشنه آن پهن باشد.

 کفش‌ بنددار
برای ماه‌های آخر باید کفشی انتخاب شود که به خم شدن و بند بستن نیاز نداشته باشد، اما اگر لازم بود، خانم باردار نباید به سمت جلو خم شود یا نباید با تکیه به دیوار بند کفشش را ببندد. بهترین کار این است که روی یک صندلی بنشیند و پایش را روی ران پای مقابل قرار دهد و بند کفشش را محکم کند. برای پوشیدن جوراب نیز همین روش توصیه می‌شود.

در ماه‌های آخر بارداری مرکز ثقل بدن نیز به سمت جلو خم می‌شود و برای حفظ تعادل معمولا خانم‌های باردار شانه‌ها را عقب می‌دهند، اما این حالت باعث کمردرد می‌شود. انجام هر نوع حرکتی که دامنه حرکت مفاصل در آن بالا باشد، مثل پوشیدن لباس‌های تنگ که لازم است برای این کار دست‌ها خیلی عقب یا بالا برود، توصیه نمی‌شود.

کلا لباس و کفش بارداری باید سبک و راحت باشد و در تابستان و زمستان برحسب گرمی و سردی بدن مادر انتخاب شود. البته معمولا خانم‌های باردار ناگهان حس گرما یا گرگرفتگی پیدا می‌کنند و حرارت بدنشان بالاست و نیازی به پوشیدن لباس‌های خیلی گرم ندارند.

  نپوشیدنی‌های بارداری و سه نکته پوستی
دکتر  امیری ، سه نکته زیر را بیان می کند:

۱- به دلیل تجمع آب در بدن در دوران بارداری، بیشتر خانم‌های باردار دچار ورم‌ پاها می‌شوند و پوشیدن کفش‌هایی که قبل از بارداری مناسب بود، ممکن است اواخر بارداری به‌دلیل تنگی کفش، زمینه فرو رفتن ناخن در گوشت را افزایش دهد. برای پیشگیری از این مشکل، کفش راحت بپوشید.

۲- در دوران بارداری چین زیرپستان، زیربغل و کشاله ران مستعد عفونت‌های قارچی است. برای پیشگیری باید چین‌ها را خشک نگه‌داشت. از آنجا که فعالیت غدد عرق نیز در بارداری افزایش می‌یابد، خانم باردار باید لباس‌هایی از جنس الیاف نخی و پنبه‌ای بپوشد و از پوشیدن لباس‌هایی پلاستیکی خودداری کند تا از حساسیت و بروز درماتیت‌های متعاقب آن پیشگیری شود.

۳- به دلیل تغییرات هورمونی در دوران بارداری، ناحیه ساق پا خشک می‌شود بنابراین خانم باردار باید پوستش را مرتب مرطوب و به جای استفاده از صابون‌ها، از پن‌های خنثی استفاده کند و از پوشیدن جوراب، چکمه یا لباس‌هایی با الیاف پشمی که خارش را افزایش می‌دهد، خودداری کند.

دکتر نیرومنش، معتقد است:

«معمولا لباس‌های بارداری، گشاد و راحت هستند و جنس لطیفی دارند، اما گویا مادران جوان امروز، تمایلی به پوشیدن این لباس‌ها ندارند.

تعجب می‌کنم وقتی می‌بینم خانم بارداری که برای معاینه‌‌ آمده است، بیش از ۱۰ دقیقه وقت صرف می‌کند تا با فشار و زحمت، شلوار جین تنگی که پوشیده، از پایش خارج کند. بیشتر آنها هم می‌گویند اصلا در این لباس‌ها راحت نیستند و اذیت می‌شوند، اما از پوشیدن لباس‌های گشاد بدشان می‌آید، اما به همه خانم‌های باردار توصیه می‌کنم به هیچ‌وجه شلوار جین نپوشند، چون ضخامتی که این شلوار دارد و مدل آن که چسبان است، مانع تبخیر رطوبت بدن می‌شود و خود این لباس عامل ایجاد عفونت است.

لباس خانم باردار باید به او آرامش بدهد چون هر چقدر اعصاب مادر راحت‌تر باشد، رشد و سلامت جنینی که در شکم دارد، بهتر خواهدبود.

حتما تجربه کرده‌اید روزی که یک لباس نامناسب و ناراحت به تن دارید یا کفش نامناسبی پوشیده‌اید، چقدر بیشتر از روزهای دیگر خسته و دچار تنش می‌شوید. این تنش برای افراد معمولی هم مضر است، اما برای خانم باردار، زیان آن بیشتر خواهد بود. اگر از پوشیدن شلوار جین خوشتان می‌آید، حداقل شلوارهای مخصوص بارداری را که طرح پارچه‌شان جین‌مانند است، انتخاب کنید. این شلوار نباید ضخیم باشد و مانع حرکت بدنتان شود.

پیراهن مخصوص بارداری یا بلوزهای مخصوص که زیر سینه پیلی دارند و جنسشان هم نخی و لطیف است، برای یک خانم باردار بهترین هستند.

سعی کنید رنگ لباسی که می‌پوشید، روشن و ملایم باشد تا به شما آرامش بدهد. رنگ‌های آبی و سفید به‌خصوص در فصل گرما، بهترین انتخاب هستند.

در جنس لباس دقت کنید، چون پوست خانم باردار حساس و خشک می‌شود و الیاف مصنوعی مخصوصا اگر لباس تنگ باشد و به پوست بچسبد، باعث آسیب می‌شود. این لباس‌ها از نظر بهداشتی هم مشکل‌ساز هستند، چون جلوی تبخیر عرق را می‌‌گیرند و زمینه را برای ابتلا به عفونت قارچی مساعد می‌کنند.

هرچند پوشیدن یک لباس نامناسب تاثیر مستقیمی روی سلامت و رشد جنین ندارد، اما لباس تنگ احساس آرامش را از مادر می‌گیرد و این ناآرامی روی جنینش تاثیر خواهد داشت. فشار لباس روی شکم باعث افزایش دمای بدن و عرق کردن زیاد هم می‌شود که به این طریق آب بدن از دست می‌رود. همزمانی این موضوع با فصل گرم و نیاز بیشتر بدن به آب برای سلامت مادر مضر است.

توصیه دیگر به خانم‌های باردار، پوشیدن کفش مناسب است. از آنجا که مرکز ثقل بدن خانم در ماه‌های آخر بارداری به هم می‌خورد و نمی‌تواند مانند قبل تعادل خود را حفظ کند، احتمال پیچ‌خوردن پا و زمین‌خوردن او بیشتر می‌شود. بهتر است کفش چرمی و با پاشنه‌ای سه سانتی‌متری باشد. کفش پاشنه‌ بلند، به کمر فشار می‌آورد و از نظر ایمنی خطرناک است.»



:: موضوعات مرتبط: پزشکی و سلامت , ,
:: برچسب‌ها: لباس مناسب بارداری , پوشاک حاملگی , کفش مناسب دوران حاملگی , کفش مناسب ,
:: بازدید از این مطلب : 154
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 14 آذر 1393 | نظرات ()
نوشته شده توسط : بابک د

وظایف همسران در دوران بارداری,دوران بارداری,وظایف شوهر دوران بارداری

 تعیین وظیفه هریک از والدین در اوائل زندگی و خصوصا پس از بارداری ضرورت بالایی دارد. البته عقیده ثابتی در این مورد وجود ندارد مثلا بعضی از زن و شوهرها سعی می کنند تا حد امکان در کارهای روزمره مستقل باشند و یا برعکس در خانواده ها ی دیگر زن و شوهر می خواهند همه چیز را به طور اشتراکی و با همکاری یکدیگر انجام دهند و شوهر سعی می کند در مورد خرید، آشپزی، نظافت و شستشوی ظروف و … به زن کمک کند. نوع آخر هم زوج هایی هستند که هر کدام مسولیت مربوط به خود را انجام داده و در حالت های نیاز به دیگری کمک می کنند.

هر یک از این سه نوع زندگی به توافق طرفین بستگی دارد و اجباری در انتخاب راه معین وجود ندارد. البته با به دنیا آمدن بچه و اضافه شدن یک فرد جدید به افراد خانواده برنامه زندگی تغییر می کند و با کمی حسن نیت، خوش بینی و در نظر گرفتن احساسات طرف مقابل می توان زندگی آرامی را پی ریزی نمود.

تغییرات طبیعی احساسات زن در دوران بارداری مسئله بغرنجی را به وجود می آورد. در این موارد ممکن است شوهر به طور کلی گیج شود و نتواند دلیلی برای حالت های روحی گوناگون زن پیدا کند. مخصوصا اگر زن برای اولین بار حامله شده باشد. در این موارد شوهر علاوه بر کارهای شخصی باید توجه بیشتری به زنش داشته باشد. البته با گذشت زمان زن و شوهر در می یابند که چطور یکدیگر را در ناملایمات و مشکلات زندگی یاری دهند.

با گذشت زمان زن و شوهر یاد می گیرند که چطور با یکدیگر همکاری کنند و برای شروع این همکاری شوهر باید زن را در مراجعه به مطب پزشک خصوصا در اوایل بارداری همراهی نماید تا پزشک در حضور هر دو وضع جسمانی و مشکلات دوران بارداری را تشریح نماید. گاهی ممکن است خانم باردار به علت تغییر اندام و هیکل و به وجود آمدن محدودیت هایی در فعالیت و کار، نگران و ناراضی باشد، بنابراین لازم است تا شوهر حداکثر سعی خود را برای برطرف کردن این مشکلات انجام دهد.

وظایف شوهر به طور خلاصه عبارتند از :
۱٫ با ناراحتی های دوران بارداری زن مانند تهوع، درد کمر، تکرر ادرار و … اظهار همدردی کرده و در صورت بروز علائم ناراحت کننده و خطرناک با پزشک تماس بگیرد.

۲٫ زن را در رفتن به مطب پزشک همراهی کند و با پزشک آشنا شده و طرز برخورد و رفتار با خانم باردار را از نزدیک ببیندو به علاوه برنامه روزانه را طوری تنظیم کند که زن بتواند طبق برنامه ای که پزشک مشخص کرده است، به پزشک مراجعه کند.

۳٫اجرای دستورات پزشک در مورد رژیم غذایی و دارو را کنترل کند و در موارد لزوم به او یادآوری نماید.

۴٫ اگر زن خسته است به او اصرار نکند که از فامیل و دوستان پذیرایی کند زیرا زن باردار به آرامش و استراحت و تفریح نیاز دارد.

۵٫ تلفن پزشک، بیمارستان و آمبولانس را یادداشت کرده و در کنار تلفن قرار دهد.

۶٫ با خانم باردار در مورد پیشرفت بارداری و نوزادی که قرار است به دنیا بیاید با خوشرویی صحبت کند و سعی کند که نگرانی ها را برطرف کند.

۷٫ در بسیاری موارد برای انجام کارهای مربوط به بستری شدن زن در بیمارستان وقت کافی وجود دارد اما اگر درد شدید است، ابتدا او را به اتاق زایمان برده و سپس کارهای مربوط به پذیرش را انجام دهد.

۸٫ بعد از آماده شدن و معاینه خانم باردار توسط پزشک، شوهر می تواند زن را در اتاق درد ملاقات کند. حضور شوهر در کنار زن و یا حتی در بیمارستان برای خانم باردار بسیار اطمینان بخش و دلگرم کننده است.



:: موضوعات مرتبط: پزشکی و سلامت , ,
:: برچسب‌ها: وظایف مادر در حاملگی , وظایف همسران در حاملگی , حاملگی , مادران , جنین در 11 هفتگی ,
:: بازدید از این مطلب : 158
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 14 آذر 1393 | نظرات ()
نوشته شده توسط : بابک د

عفونت ادراری در زنان باردار، یکی از گرفتاری های مهمی است که اگر بموقع درمان نشود می تواند به زایمان زودرس، سقط جنین، کاهش رشد و کم خونی در زن حامله منجر شود.

بارداری و سیگار
بارداری تجربه شیرین و در عین حال دشواری برای هر زنی محسوب می‌شود. تغییرات هورمونی ناشی از بارداری، ساختار فیزیولوژیک بدن را دگرگون می‌کند.

تهوع، استفراغ، سردرد، احساس کسالت و خستگی از عوارض بسیار شایع و معمول است که در تعداد کثیری از زنان باردار مشاهده می شود و تقریبا بی خطر بوده و با استراحت، تغییر غذا و آموزش های ساده برطرف می شوند؛ اما بارداری فرآیندی خاص، حساس و پیچیده است که همیشه بخوبی و خوشی پیش نمی رود و مشکلاتی پدید می آید که شرایط را برای مادر و جنین داخل شکم دشوار می کند.

هدف از این مطلب، دادن آگاهی لازم و علائم هشداری است تا بخصوص مادرانی که برای بار اول حاملگی را تجربه می کنند، از آنها اطلاع کافی داشته باشند و از آن نهراسند؛ چرا که با علم و دانش فعلی بارداری های پرخطر قابل کنترل است.

سن کمتر از ۱۸ و بیش از ۳۵ سال مادر، ابتلا به یکی از بیماری های زمینه ای مانند قلبی و عروقی، دیابت، صرع، کلیوی و اعتیاد به سیگار و الکل، سابقه سقط و مرده زایی، اضافه یا کاهش وزن زیاد، مشکلات در بارداری های قبلی و ده ها عامل دیگر می تواند بارداری را با مشکل روبه رو کند. اینها مواردی است که باید پیش از اقدام به بارداری با یک مشاوره از ابتدا شناسایی شده و در صدد رفع یا کنترل آن برآییم.

البته جلسات مشاوره پیش از بارداری همیشه چاره ساز نیست، زیرا برخی خانم ها کاملا در سلامت به سر می برند و به طور ناگهانی دچار عوارض بارداری می شوند.

هر گونه خونریزی هشداردهنده است
یکی از مشکلاتی که خانم باردار ممکن است با آن مواجه شود، خونریزی در طول بارداری است. این خونریزی ممکن است در سه ماهه اول، دوم یا سوم اتفاق بیفتد.

بعضی از زنان عادت ماهانه شان به تاخیر می افتد و به طور ناگهانی دچار خونریزی واژینال می شوند. این می تواند نشانه سقط باشد.

بیشتر جنین هایی که اختلالات کروموزومی دارند، در سه ماهه اول خود به خود دفع می شوند.

وجود آ یو دی در رحم، سابقه سقط قبلی، سن بالای ۳۵ سال، ابتلا به عفونت ها، دیابت کنترل نشده، فیبروم رحمی و مصرف الکل و سیگار هم از مواردی است که موجب سقط می شود.
اگر خونریزی در سه ماهه دوم بارداری رخ دهد، علت ممکن است به اشکال در آناتومی رحم یا دهانه رحم مربوط باشد. علل انعقادی و ایمنی هم در سه ماهه دوم مطرح است.

سونوگرافی از رحم در این موارد بسیار کمک کننده است. حاملگی خارج رحمی (لانه گزینی در لوله رحم، روی تخمدان ها یا در محفظه شکمی) هم باعث خونریزی می شود.

این نوع حاملگی خطرناک است و می تواند باعث پاره شدن لوله رحمی، خونریزی شدید و حتی مرگ شود.

سابقه عفونت های لگنی، بیماری های لوله ای، نازایی و استفاده از روش های باروری آزمایشگاهی، احتمال حاملگی خارج رحمی را بالا می برد. بنابراین تاخیر در قاعدگی باید جدی گرفته شود.

کنده شدن جفت نیز سبب خونریزی در سه ماهه دوم  می شود.
ضربه به شکم، فشار خون بالا، کوتاهی بند ناف جنین، مصرف کوکائین به کنده شدن جفت کمک می کند.

جفت سر راهی نیز باعث خونریزی در سه ماهه سوم بارداری می شود.
اگر پره اکلامپسی به اکلامپسی تبدیل شود، تشنج و حتی خطر مرگ را هم در پی خواهد داشت

مسمومیت در بارداری (پره اکلامپسی) یک مورد اورژانسی است
تعدادی از زنان باردار دچار مسمومیت حاملگی می شوند. مسمومیت حاملگی به معنای بالا رفتن فشار خون بعد از هفته ۲۰ بارداری به همراه دفع پروتئین از ادرار است.

 

خانم های بیشتر از ۳۵ سال، دارای سابقه بیماری های کلیوی و قلبی، مبتلا به دیابت، حاملگی چند قلویی و پره اکلامپسی در بارداری قبلی، بیشتر دچار مسمومیت بارداری می شوند.

پره اکلامپسی در ابتدا چندان شدید نیست و با فشار خون بالا و پروتئین در ادرار مشخص می شود. ولی این بیماری بسیار خطرناک است.

علاوه بر این علائم، زنان مبتلا ممکن است نشانه های دیگری مانند افزایش وزن غیرطبیعی، سردرد های شدید و درد در ناحیه فوقانی شکم داشته باشند که موارد اورژانسی بوده و هر چه سریع تر بیمار باید در بیمارستان بستری و درمان آغاز شود.

اگر پره اکلامپسی به اکلامپسی تبدیل شود، تشنج و حتی خطر مرگ را هم در پی خواهد داشت.

مشکلات مقاومت در برابر انسولین
مقاومت به انسولین در نتیجه تغییرات هورمونی ناشی از بارداری است. دیابت بارداری شایع است و در زنانی که سابقه خانوادگی دیابت دارند، بالای ۳۵ سال هستند و در بارداری های قبلی، زایمانی با نوزاد درشت یا سابقه مرده زایی داشته اند، بیشتر دیده می شود. زنان باردار در اولین مراجعه و در هفته های ۲۴ تا ۲۸ باید غربالگری شوند.

این روش کمک زیادی به پزشک برای تشخیص بموقع دیابت و کنترل آن می کند.

 

مهم ترین اصل در کنترل دیابت رژیم غذایی مناسب است. مادران باردار باید افزایش وزنی مناسب در این دوره داشته باشند.

ورزش های ساده و سبک مفید است و از ورزش هایی که طی آن به تنه و اندام تحتانی فشار وارد می شود، باید خودداری کرد.

زنانی که بیماری زمینه ای یا سابقه مرده زایی دارند، حتما لازم است تحت بررسی های خاص سلامت جنین قرار بگیرند.

عفونت های ادراری
عفونت ادراری در زنان باردار، یکی از گرفتاری های مهمی است که اگر بموقع درمان نشود می تواند به زایمان زودرس، سقط جنین، کاهش رشد و کم خونی در زن حامله منجر شود.

 

بیماری با نشانه هایی مانند سوزش و تکرر ادرار، بی اشتهایی، تهوع و استفراغ، تب و لرز و قطع ادرار بروز می کند.

گاهی با یک بار درمان دارویی بیماری ریشه کن می شود؛ ولی در برخی خانم های باردار، بیماری عودکننده است و لازم می شود درمان دارویی تا پایان بارداری ادامه یابد.

عفونت های ادراری باید بسرعت ریشه کن شوند، زیرا احتمال گسترش میکروب به دستگاه ادراری فوقانی یعنی کلیه ها وجود دارد. همه خانم ها با دیدن علامت های فوق باید با یک پزشک مشاوره کنند.

سردرد های تنشی
سردرد در یک زن باردار غیرعادی محسوب نمی شود. نوعی از آن به سردرد تنشی معروف است که هر روز می تواند وجود داشته باشد. سردرد های میگرنی هم شایع است.

اما اگر سردرد جدید و شدیدی در بارداری ظاهر شود که با تب، استفراغ، تشنج و تغییرات سطح هوشیاری همراه باشد یا سردردی که با زور زدن، عطسه و سرفه شدت یابد یا باعث اختلال در خواب شود، احتمال می رود عامل زمینه ای دیگری وجود داشته باشد که نیازمند پیگیری است.



:: موضوعات مرتبط: پزشکی و سلامت , ,
:: برچسب‌ها: حاملگی پرخطر , خطرهای حاملگی , خطرهای زایمان سزارین , زایمان در 7 ماهگی , جنین در 31 هفته ,
:: بازدید از این مطلب : 284
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 14 آذر 1393 | نظرات ()
نوشته شده توسط : بابک د

دوران بارداری,خوراکی های دوران بارداری

چندی پیش، ریچارد لین، روانشناس انگلیسی و تاتو وانهنس، محقق فنلاندی، مطالعه جالبی روی مردم برخی کشورهای دنیا انجام دادند تا متوجه شوند باهوش ترین و کم هوش ترین مردم جهان، در کدام کشورها زندگی می کنند. نتیجه پژوهش نشان داد مردم سنگاپور با میانگین هوش ۱۰۸، باهوش ترین مردم دنیا هستند.

 

بعد از سنگاپوری ها، مردم کره جنوبی، ژاپن، ایتالیا و ایسلند با میانگین ضریب هوشی به ترتیب ۱۰۶، ۱۰۵، ۱۰۲ و ۱۰۱، رتبه های دوم تا پنجم را به خود اختصاص داده اند. در این جدول، میانگین هوش ما ایرانی ها هم ۸۴ تخمین زده شده و این یعنی از نظر عددی در رتبه بیست وسوم جهان هستیم اما چون برخی از کشورها با میانگین های ضریب هوشی برابر در رده های هم ردیفی جای گرفته اند، رتبه اصلی ایران می شود ۹۸ در بین۱۸۸ کشور جهان. کشور آفریقایی گینه هم با میانگین هوش ۵۹، کم هوش ترین کشور دنیا شد.

شاید بپرسید راز باهوش شدن آدم ها چیست؟ شاید این پرسش در ذهن تان به وجود بیاید که چرا کشورهای جنوب شرق آسیا یا کشورهای حاشیه مدیترانه، بهترین رتبه ها را در این جدول هوش به خود اختصاص داده اند؟ آیا می شود همه چیز را به گردن ژنتیک انداخت یا خورد و خوراک و عوامل محیطی هم در باهوش شدن نسل یک کشور نقش دارند؟ با ما همراه شوید تا جواب این سوال ها را با هم بررسی کنیم.

نقش مهم تغذیه
محققان انگلیسی معتقدند تغذیه مناسب تا زمانی که مغز بچه ها در حال رشد و تکامل است، نقشی اساسی در افزایش میزان هوش ایفا می کند بنابراین هر مادری که دوست دارد فرزند باهوش تری داشته باشد، باید به نوع خورد و خوراک خود در دوران بارداری اهمیت زیادی بدهد و حواسش به تغذیه سالم فرزندش تا رسیدن به سن ۲ سالگی هم باشد.

تاثیر تغذیه دوران بارداری بر ضریب هوشی کودکان
البته، این بدان معنا نیست که هوش ما بعد از ۲ سالگی قابلیت ارتقا ندارد اما نقش تغذیه در باهوش شدن بچه ها تا ۲ سالگی، بیشتر از زمانی است که مثلاً آن ها دیگر کنکوری شده اند و می خواهیم خوراکی هایی برای افزایش هوششان در برنامه غذایی آن ها بگنجانیم. البته ما تا آخر عمرمان هم می توانیم حافظه کوتاه یا بلندمدت خود را با کمک مواد غذایی سالم یا ورزش های فیزیکی و فکری تقویت کنیم اما بعد از طی روند تکامل مغز، دیگر نمی توان به افزایش خارق العاده هوش یا همان IQ با کمک تغذیه و ورزش چندان امیدوار بود.

بهترین و بدترین خوراکی ها
حالا شاید این سوال برایتان پیش بیاید که اگر مادری بخواهد در دوران بارداری، با نوع تغذیه خود، فرزند باهوش تری به دنیا بیاورد، باید چه کند یا بهترین تغذیه برای بچه هایی که می خواهیم باهوش تر بشوند، چیست؟ یکی از مهم ترین مواد مغذی که باعث افزایش هوش می شود، اسیدهای چرب امگا۳است. به همین دلیل مردم کشورهای جنوب شرق آسیا و سواحل مدیترانه که ماهی و روغن زیتون بیشتری در برنامه غذایی شان دارند، باهوش تر از سایر مردم جهان هستند.

اسیدهای چرب امگا۳ می توانند به تکامل بهتر مغز، افزایش هوش و عملکرد مغز و تقویت حافظه در افراد مختلف کمک کنند. میگو و ماهی های چربی مانند سالمون، قزل آلا، کیلکا، خال مخالی و ساردین و روغن های گیاهی مغذی مثل روغن زیتون، بذر کتان و کانولا، سرشار از امگا۳هستند. گردو هم جزو منابع امگا۳ محسوب می شود.

بد نیست بدانید مصرف گوشت ها و غذاهای فرآوری شده مانند انواع سوسیس، کالباس، ناگت ها، غذاهای آماده و کنسروی، فست فودها و غذاهای چرب و سرخ شده، تأثیری منفی بر رشد مغز جنین می گذارد و باعث کاهش هوش بچه ها می شود. پس هرچقدر که فرزندان خود را دیرتر با این گروه غذاها آشنا کنید، کمک بیشتری به ارتقای هوششان کرده اید.

مصرف فراوان میوه و سبزی تازه از دوران کودکی تا ۳۰سالگی نیز باعث می شود میانگین هوش حداقل ۵ نمره بالاتر برود. فلفل تند هم سرشار از ویتامینC است و اگر در برنامه غذایی مادر باردار و شیرده جای بگیرد، می تواند کمک زیادی به رشد مغزی و افزایش هوش فرزندشان بکند.

بذر کتان هم یکی دیگر از منابع بسیار غنی از امگا۳ محسوب می شود که مادران باردار می توانند روزی یک مشت بسته از آن را در برنامه غذایی خود جای بدهند و از زمانی که فرزندشان توانایی خوردن خوراکی های سفره خانواده را داشت، روزی ۵ عدد تخم کتان آسیاب شده را داخل غذاهای او بریزند.

گوجه فرنگی، جزو دیگر خوراکی هایی است که به دلیل داشتن لیکوپن، با رادیکال های آزاد موجود در بدن مبارزه می کند و جلوی تخریب سلول های مغزی را می گیرد. بهتر است گوجه فرنگی تازه در رژیم غذایی تمام مادران باردار و شیرده جای بگیرد.

کلم بروکلی، جزو سبزی های برگ سبز تیره طبقه بندی می شود و سرشار از ویتامین K، و ویتامین C و انواع آنتی اکسیدان هاست. ویتامین K در بهبود عملکرد مغز و افزایش هوش جنین و کودکان خردسال، نقش بسزایی دارد.

نقش انکارناپذیر ژنتیک
هرچند تغذیه مناسب می تواند نقش مهمی در افزایش هوش بچه ها بازی کند، اما به هر حال نمی توانیم از نقش ژنتیک هم در افزایش یا کاهش میزان هوش چشم پوشی کنیم؛ یعنی اگر پدر و مادری با متوسط هوش ۸۵ با یکدیگر ازدواج کنند، نباید توقع داشته باشند بتوانند با کمک تغذیه، هوش فرزند خود را به بالای ۱۲۰ برسانند! دکتر پیتر کاندن، روان شناس، معتقد است حدود ۷۰- ۶۰ درصد هوش ما به زمینه های محیطی و ژنتیکی مان برمی گردد و والدین می توانند فقط ۴۰ -۳۰ درصد در باهوش تر شدن کودکشان نقش داشته باشند.

سبک زندگی و رژیم غذایی شما در طول دوران بارداری می‌توانند روی سلامت نوزاد شما تاثیر بگذارند و به تناسب‌اندام شما پس از زایمان کمک کنند. در این مطلب درباره مواد غذایی که برای مادر شدن مناسب هستند، بیشتر اطلاعات کسب می‌کنید. شاید بعضی از این مواد غذایی شما را متعجب کنند. ما برای شما در این رژیم غذایی صبحانه ناهار و شام را پوشش داده‌ایم!

برای مغز کودک
ماهی سالمون یا قزل‌آلا
این ماده غذایی بهترین منبع DHA ، اسید چرب مفید و امگا۳ است که به رشد مغزی کودک و سیستم عصبی او کمک می‌کند. مطالعات نشان می‌دهد اگر در طول دوران حاملگی زیاد ماهی بخورید، می‌توانید قدرت مغزی نوزادتان را افزایش دهید. با این که میزان جیوه سمی موجود در ماهی سالمون بسیار ناچیز و کم است، مصرف مقدار کم آن به طور روزانه می‌تواند تبدیل به خطر شود، بنابراین حداکثر میزان مصرف آن در هفته به صورت پخته حدود ۴۰۰ گرم یا ۱۲ اونس است. یعنی یک یا دو بار در هفته.

نیمرو به خاطر فرزندتان
تخم‌مرغ
مقدار ذخیره کولین، نوعی از ویتامین B که رشد مغزی و ذهنی جنین را افزایش می‌دهد، در طول دوران بارداری کاهش پیدا می‌کند. از این‌رو دریافت مقدار کافی از این ماده بسیار حائز اهمیت است. خوشبختانه نیمرو یکی از دسترس‌ترین مواد خوراکی است که بسیار آسان آماده می‌شود و نیز مهم‌ترین منبع کولین است.

تخم‌مرغ را کامل استفاده کنید نه اینکه فقط سفیده آن را بپزید که تنها ۴ گرم پروتئین دارد زیرا کولین در زرده تخم‌مرغ قرار دارد. همچنین آن را به صورت متعادل مصرف کنید. برای نمونه، روزی یک عدد تخم‌مرغ آبپز یا املتی که با ۳عدد سفیده و یک عدد زرده درست شده بخورید.

 

 برای هیکلی شدن فرزندتان
ماست
این محصول لبنی خامه‌ای، منبعی عالی از زینک، ماده معدنی مفید برای رشد و ترمیم بافت‌هاست. زینک به ساخت بلوک‌های دیاگرام ژنتیکی که DNA نام دارد، کمک می‌کند. ماست غنی از کلسیم است که به رشد استخوان‌های جنین و استحکام او کمک ‌می‌کند. همچنین حاوی باکتری‌های پروبیوتیک خوب برای تسریع عمل هضم و افزایش ایمنی است. حتما به موارد ذکر شده روی برچسب آن که بیانگر «کشت زنده میکروب فعال» برای فواید بیشتر است، توجه کنید.
برای آنکه عفونت بدن‌تان را نگیرد
مرکبات
اگر در زمان بارداری سرما خوردید یا دچار آنفلوآنزا شدید، پنج‌برابر بیشتر در معرض عوارض جدی‌ای چون سینه پهلو و ذات‌الریه یا برونشیت قرار می‌گیرید. مرکبات منبعی ایده‌آل از ویتامین C هستند که ایمنی بدن را افزایش می‌دهند و مانع از گسترش بیماری  می​شوند.

پایه اولیه رشد کودک شما
پنیر
پروتئین پایه‌گذار رشد نوزاد است و سلول‌های شما را همینطور که بدنتان درحال تغییر است، بازسازی می‌کند. در طول دوران بارداری، پروتئین مصرفی روزانه شما باید از ۴۶ گرم به ۷۱ گرم برسد. پنیر سفید منبع عالی و سریع این ماده غذایی است و مقداری کلسیم اضافی نیز دارد.

برای فشارخون‌تان
سیر
با اینکه این ماده غذایی دهان را بدبو می‌کند اما ارزش غذایی بالا و فواید بسیاری دارد. سیر خطر ابتلا به بیماری پره اکلامپسیا (بیماری جدی که با  فشارخون بالا در دوران بارداری شناخته می‌شود) را از بین می‌برد. حدود یک چهارم از خانم‌هایی که در دوران بارداری فشارخون دارند، دچار پره اکلامپسیا می‌شوند و آنهایی که این بیماری را از قبل داشته‌اند، بیش از دوبرابر در آینده استعداد ابتلا به بیماری‌های قلبی را دارند.

برای اینکه آلرژی نگیرد
بادام
این ماده غذایی گرانبها پر از منیزیم، دارای ویتامین E و همچنین حاوی میزان مناسبی از پروتئین است. پژوهش‌های اخیر نشان می‌دهد که نوزادان مادرانی که در طول بارداری با رژیم غذایی مدیترانه‌ای تغذیه کرده‌اند، که دارای مغزها و آجیل‌هاست، ریسک کمتری در ابتلا به بیماری آسم و آلرژی‌ها دارند.

وعده‌های غذایی خود را با خوراکی‌های ساده پر کنید.
گزینه‌های بسیار خوب عبارتند از کنسرو تن ماهی، کنسرو لوبیای کم سدیم، میوه‌ها و سبزیجات یخ‌زده بدون مواد افزودنی، برنج قهوه‌ای و جوی دو سر زودپز، ترتیلای ذرت کامل، ماست بدون چربی، پنیر سفید، آجیل‌ها و روغن زیتون مخصوص سالاد. در طول دوران بارداری، حجم خون شما تا حدود ۵۰ درصد بیشتر می‌شود و کلیه‌های شما به اندازه کافی کار نمی‌کنند.

ضعف کلیه‌ها از بین بردن آب اضافی را برای بدن مشکل می‌سازد، تا جایی که به صورت غیرقابل اجتنابی منجر به پف کردن و ورم پاها می‌شود. اما نوشیدن آب کافی می‌تواند به شما کمک کند تا ماندن آب در بدن، رساندن رطوبت و جلوگیری از یبوست برطرف شود. با نوشیدن ۳/۲ لیتر یا حدود ۱۰ فنجان آب در روز می‌توانید برخی مشکلات ایجاد شده را از بین ببرید. به محض اینکه از خواب بیدار شدید و با هر وعده غذایی خود یک لیوان آب بنوشید.



:: موضوعات مرتبط: پزشکی و سلامت , ,
:: برچسب‌ها: تغذیه دوران بارداری , غذاهای مناسب دوران بارداری , غذا , تغذیه , زایمان , فواید سیر , فواید پنیر , فواید ماست , فواید مرکبات ,
:: بازدید از این مطلب : 225
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 14 آذر 1393 | نظرات ()
نوشته شده توسط : بابک د

ماه‌های بارد‌اری د‌ورانی است که ماد‌ران مراقبند‌ تا مباد‌ا د‌ارویی مصرف کنند‌ که سلامت خود‌ و جنین‌شان را تهد‌ید‌ کند‌ و عواقب جبران ناشد‌نی برای آنها به همراه د‌اشته باشد‌. این حساسیت د‌رباره تجربه انواع راد‌یولوژی و تصویربرد‌اری با اشعه ایکس نیز صاد‌ق است. بسیاری از ماد‌ران جوان که نخستین بارد‌اری‌شان را تجربه می‌کنند‌ نمی‌د‌انند‌ اگر د‌ر این د‌وران نیاز به راد‌یوگرافی و تصویربرد‌اری پید‌ا کنند‌، چه باید‌ بکنند‌؟ آنها نمی‌د‌انند‌ چطور بر د‌و‌د‌لی و شک‌شان برای انجام آن غلبه کنند‌!از آنجا که راد‌یولوژی انواع مختلفی د‌ارد‌ و د‌اروهایی نیز برای انجام آن حین یا قبل از تصویربرد‌اری توسط فرد‌ مصرف می‌شود‌، بهتر است آگاهی لازم د‌رباره عوارض راد‌یولوژی و زمان مناسب و نحوه انجام آن وجود‌ د‌اشته باشد‌ تا میزان ریسک صد‌مه به جنین به پایین‌ترین حد‌ خود‌ برسد‌. د‌کتر نسرین زارع‌پور، متخصص زنان و علی‌طریقت‌نیا، کارشناس راد‌یولوژی د‌راین‌باره توضیحاتی را با شما د‌ر میان می‌گذارند‌.

د‌ر این شرایط جای نگرانی نیست
د‌ر سونوگرافی‌های تشخیصی از انتقال امواج صوتی با فرکانس‌های مشخص استفاد‌ه می‌شود‌. سونوگرافی شکلی از پرتوتابی است که سبب انتقال انرژی می‌شود‌ و د‌ر شد‌ت‌های بسیار بالا احتمال آسیب‌د‌ید‌گی بافت‌های انسان د‌ر اثر حرارت وجود‌ د‌ارد‌. با وجود‌ این د‌ر محد‌ود‌ه کم‌شد‌ت تصویربرد‌اری سونوگرافی، استفاد‌ه از این روش، هیچ‌گونه خطر جنینی به اثبات نرسید‌ه است ولی د‌ر سونوگرافی‌های د‌اپلر و رنگی از شد‌ت‌های بالاتر انرژی استفاد‌ه می‌شود‌. با وجود‌ این د‌ر این موارد‌ نیز د‌ر صورت استفاد‌ه از پالس‌های کم‌شد‌ت، هیچ گونه اثر جنینی رخ نمی‌د‌هد‌.

تجهیزات سونوگرافی باید‌ مجهز به نمایشگر وید‌ئویی میزان انرژی باشد‌ تا از استاند‌ارد‌های تعیین شد‌ه فراتر نرود‌. د‌ر این موقعیت و به شرط رعایت استاند‌ارد‌های لازم خطری جنین را تهد‌ید‌ نمی‌کند‌. اگر این شاخص‌ها کمتر از محد‌ود‌ه خطر باشد‌ هیچ‌گونه آسیبی د‌ر پی نخواهد‌ د‌اشت. با این حال منطقی به نظر می‌رسد‌ از سونوگرافی فقط د‌ر موارد‌ ضروری مورد‌ تجویز پزشک استفاد‌ه شود‌.

بیشتر روش‌ها بی‌خطرند‌
روش‌های تصویربرد‌اری که د‌ر د‌وران بارد‌اری به عنوان اقد‌امات کمکی برای تشخیص و د‌رمان مورد‌ استفاد‌ه قرار می‌گیرند‌، شامل سونوگرافی و راد‌یوگرافی هستند‌ که میان این روش‌ها راد‌یوگرافی بیشترین نگرانی را به همراه د‌ارد‌. برخی از این اقد‌امات قبل از تشخیص مراحل نخست بارد‌اری انجام می‌شود‌ ولی خوشبختانه اکثر روش‌های راد‌یوگرافیک تشخیصی با خطر همراه نیستند‌.

آثار قطعی و تصاد‌فی اشعه
تماس با اشعه ایکس ممکن است د‌ر اثر ایجاد‌ اضطراب د‌ر بیمار یا پزشک، سبب سقط د‌رمانی بی‌مورد‌ شود‌ و ربطی به اشعه ند‌ارد‌. آثار بیولوژیک اشعه ایکس د‌ر اثر نوعی واکنش الکتروشیمیایی به وجود‌ می‌آید‌ که ممکن است سبب آسیب بافتی شود‌. اشعه د‌ر د‌وزهای زیاد‌ می‌تواند‌ سبب مشکلات ژنتیک و خطرهای تولید‌مثل د‌ر جنین شود‌ که یکسری از آنها آثار قطعی هستند‌ که ممکن است موجب ناهنجاری‌های ماد‌رزاد‌ی، محد‌ود‌یت رشد‌ جنین، عقب‌ماند‌گی ذهنی و سقط شوند‌ و د‌یگری آثار تصاد‌فی است که ممکن است سبب بیماری‌های ژنتیک و سرطان‌زایی شوند‌.

د‌وز اشعه را چه چیز مشخص می‌کند‌
هنگام محاسبه د‌وز پرتوهای اشعه ایکس باید‌ عوامل متعد‌د‌ی د‌ر نظر گرفته شوند‌ از جمله نوع بررسی تشخیصی، نوع و عمر د‌ستگاه، فاصله عضو هد‌ف از منبع اشعه، ضخامت عضوی از بد‌ن که اشعه از آن عبور می‌کند‌ و روش یا تکنیک مورد‌ استفاد‌ه برای مطالعه. د‌ر بررسی، آن د‌سته از اعضای بد‌ن ماد‌ر که بیشترین فاصله را از رحم د‌ارند‌ مانند‌ سر، د‌وز بسیار اند‌کی به جنین می‌رسد‌. هنگامی که می‌خواهیم د‌ر مورد‌ د‌وز راد‌یاسیون د‌ر یک مورد‌ خاص تصمیم‌گیری کنیم، باید‌ از مشاوره با متخصص فیزیک پزشکی بهره بگیریم.

راد‌یولوژی کد‌ام عضو پرخطر است
د‌ر د‌وران بارد‌اری راد‌یوگرافی قفسه سینه رایج‌ترین مطالعه محسوب می‌شود‌ که د‌ر موارد‌ استفاد‌ه از آن، تماس جنین با اشعه بسیار اند‌ک است ولی راد‌یوگرافی شکم با د‌وز بالاتری همراه است چون جنین مستقیما د‌ر معرض تابش قرار می‌گیرد‌. د‌ر عکس‌های رنگی کلیه چون تعد‌اد‌ زیاد‌ی عکس گرفته می‌شود‌ د‌وز بالایی از اشعه به جنین وارد‌ می‌شود‌. د‌ر اکثر راد‌یوگرافی‌هایی که د‌ر پی تصاد‌فات و ضربه استفاد‌ه می‌شوند‌ مانند‌ اند‌ام‌ها، جمجمه و د‌ند‌ه‌ها، د‌وز اند‌کی از اشعه به جنین می‌رسد‌ چون فاصله زیاد‌ی از جنین د‌ارد‌. مطالعات نشان می‌د‌هد‌ که بیشترین افزایش خطر عقب‌ماند‌گی ذهنی شد‌ید‌ مربوط به تماس با اشعه د‌ر هفته‌های ۸ تا ۱۵ است. د‌ر جنین انسان که سن آن کمتر از ۸ هفته یا بیش از ۲۵ هفته است، د‌ر د‌وزهای بالاتراشعه هم، افزایش ثابت شد‌ه عقب‌ماند‌گی ذهنی د‌ید‌ه نشد‌ه است.

اگر بعد‌ از راد‌یوگرافی متوجه شد‌ید‌ بارد‌ارید‌…
اگر بعد‌ از انجام راد‌یوگرافی فرد‌ی متوجه بارد‌اری‌اش شود‌، نباید‌ کار خاصی انجام د‌هد‌. اگر ماد‌ری همچنان نگران سلامت جنین خود‌ است و حتی به سقط جنین فکر می‌کند‌ باید‌ از پزشک متخصص بخواهد‌ مقد‌ار اشعه تابید‌ه شد‌ه را مشخص کند‌. بهتر است بیشتر از ۵ واحد‌ اشعه به بد‌ن ماد‌ر تاباند‌ه نشود‌ و د‌ر بیشتر موارد‌ میزان اشعه کمتر از این مقد‌ار است.

قانون ۱۰ روز کد‌ام است؟
علی‌طریقت‌نیا، کارشناس راد‌یولوژی: قانونی د‌ر راد‌یولوژی د‌ر مورد‌ زنان بارد‌ار مطرح است که به آن «قانون ۱۰ روز» گفته می‌شود‌. منظور از این قانون جلوگیری از تابش اشعه به جنینی است که تازه تشکیل شد‌ه باشد‌ و د‌ر زنانی مطرح می‌شود‌ که د‌ر سن باروری بود‌ه و به هیچ‌وجه از روش‌های ضد‌بارد‌اری استفاد‌ه نمی‌کنند‌. این قانون از نظر زمان‌بند‌ی شامل روزهایی است که پس از تخمک‌گذاری پیش می‌آید‌. به عنوان مثال اگر خانمی سیکل ۲۸ روزه د‌اشته باشد‌ چون تخمک‌گذاری او به طور معمول د‌ر روزهای ۲±۱۴ انجام می‌شود‌، اعتقاد‌ براین است که ۱۴ روز اول بارد‌اری بهترین زمان برای تهیه راد‌یوگرافی‌های غیراورژانسی از ناحیه لگن و شکم بیمار بارد‌ار است. د‌ر افراد‌ با سیکل ۳۰روزه یا ۲۶ روزه زمان تخمک‌گذاری متغیر بود‌ه و زمان تخمک‌گذاری این افراد‌ به ترتیب۲± ۱۵ ،۲ ± ۱۳ است. به طور کلی از شروع عاد‌ت ماهانه تا ۱۰ روز بعد‌ می‌توان با خیال راحت راد‌یوگرافی کرد‌ که به قانون ۱۰ روز مشهور است.

قانون ۲۸ روز چه می‌گوید‌؟
د‌ر حال حاضر قانون ۲۸ روز جایگزین قانون ۱۰ روز شد‌ه است. طبق این قانون، از شروع عاد‌ت ماهانه تا ۲۸ روز می‌توان تابش‌گیری انجام د‌اد‌ که د‌ر راستای قانون همه یا هیچ است. به این معنی که د‌ر این مقطع تابش‌گیری یا باعث مرگ جنین یا زند‌ه ماند‌ن آن بد‌ون هیچ آسیبی می‌شود‌.

این موارد‌ را رعایت کنید‌
* د‌ر صورت اصرار پزشک مبنی بر انجام راد‌یوگرافی یا اورژانسی بود‌ن ضمن اطلاع به پزشک مربوطه، حد‌اکثر مراقبت و محفاظت بیمار د‌ر برابر اشعه باید‌ به عمل آید‌.
*   از جمله موارد‌ حفاظتی که باید‌ به آن توجه د‌اشت این است که راد‌یوگرافی از بیمار د‌ر۱۰ روز اول قاعد‌گی انجام شود‌.
*   از پوشش سربی تا آنجا که برای تصویر اختلال ایجاد‌ نکند‌، استفاد‌ه شود‌ و با پرتو محد‌ود‌ و افزایش فاصله تیوب انجام شود‌.
*  از پزشک بخواهید‌ حتی‌الامکان از روش‌های د‌یگر تصویربرد‌اری که بد‌ون اشعه ایکس است، استفاد‌ه کند‌.
*  د‌ر صورت بارد‌اری حتما عبارت « lmp» را روی برگه د‌رخواست راد‌یولوژی ذکر کنید‌.



:: موضوعات مرتبط: پزشکی و سلامت , ,
:: برچسب‌ها: رادیو گرافی , بارداری , خطرات حاملگی , زایمان زود هنگام , درد زایمان , خطرات سزارین , خطرات سونوگرافی , سونوگرافی جنین , ماههای حاملگی , تاریخ دقیق زایمان ,
:: بازدید از این مطلب : 151
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 14 آذر 1393 | نظرات ()
نوشته شده توسط : بابک د

 اگر انتظار مادر شدن را می‌کشید، سرفه‌ها و تب کردن‌های‌تان تنها برای خود شما گران تمام نمی‌شود. آنفلوآنزا در روزهای بارداری، نه تنها سلامتی و جان شما را تهدید می‌کند، بلکه می‌تواند برای جنین‌تان هم گران تمام شود. از دست دادن بارداری و زایمان زودرس، تنها بخشی از عوارضی است که ابتلا به آنفلوآنزای شدید می‌تواند برای‌تان به همراه بیاورد اما پزشکان می‌گویند گذشته از جان جنین شما، سلامتی روانی‌اش در سال‌های بعد از تولد هم می‌تواند به‌خاطر چنین ویروسی خدشه‌دار شود. دکتر برجیس، متخصص زنان، معتقد است گرچه سرماخوردگی ساده خطر چندانی را برای خانم‌های باردار به همراه نمی‌آورد، اما مقابله با آسیب‌های ناشی از ویروس مرموزی مثل آنفلوآنزا کار هر کسی نیست.

سرماخوردگی خطری ندارد
علائم خفیف و مختصری که خبر از سرماخوردگی یا حساسیت فصلی می‌دهند، سلامتی مادر و جنین را چندان تهدید نمی‌کنند اما وقتی درگیری فرد با ویروس شدت می‌گیرد و علائم عمومی شدیدتری مثل تب، بدن درد، تهوع شدید، درد عضله و … سراغ بیمار می‌رود، حتما باید مراحل درمان به موقع طی شود. سرماخوردگی و آنفلوآنزا دو بیماری کاملا متفاوت هستند و مادر باردار هم با ابتلا به هر کدام، شرایط کاملا متفاوتی را تجربه خواهد کرد. سرماخوردگی برخلاف آنفلوآنزا با واکنش های شدید بدنی همراه نمی شود و در اغلب موارد مشکلی را برای مادر و جنین به همراه نمی آورد.

پیشگیری کنید
مادران باردار هم مثل دیگران چاره‌ای جز رعایت نکات ساده بهداشتی برای پیشگیری از این بیماری ندارند. رعایت کامل بهداشت فردی، پرهیز از دست دادن، در زمان عطسه و سرفه جلوی دهان را گرفتن، پرهیز از تماس با فرد بیمار یا فرد مشکوک به بیماری، حاضر نشدن در اماکن عمومی در زمان ابتلا و استراحت کافی از نکاتی است که خانم‌های باردار هم باید آنها را رعایت کنند.

گذشته از این، پرهیز از استرس، انجام تمرین‌های ملایم ورزشی که گردش خون در بدن را تسریع می‌کند، نوشیدن آب و مایعات فراوان و تغذیه صحیح و مصرف فراوان میوه‌ها و سبزیجات تازه هم می‌تواند راهگشا باشد و فرد با رساندن ویتامین C و ترکیبات آنتی اکسیدانی فراوان به بدنش، می‌تواند مقاومت خود در برابر این ویروس را بالاتر ببرد و در برابر بیماری ایمن شود.

به دیدن مسافران نروید
حضور مادر باردار در جمع‌های شلوغ یا بیمارستان‌ها ممنوع است. چراکه در بیمارستان‌ها فرد ممکن است در معرض انواع ویروس‌ها و عوامل عفونی قرار بگیرد. بهتر است خانم‌های باردار تا ۱۰ روز به دیدن کسی که از حج یا سفر برگشته نروند. گفته می‌شود که ویروس آنفلوآنزا از طریق سفر آدم‌ها از یک گوشه دنیا به گوشه دیگر، تنها در عرض چند ساعت به تمام دنیا فرستاده می‌شود و از آنجا که ممکن است مسافران ناقل یک ویروس تازه باشند، خانم‌های باردار تا زمان اطمینان از سلامت آنها، نباید به دیدن‌شان بروند.

ممکن است بارداری‌تان از دست برود
آنفلوآنزا در بارداری به‌خاطر کاهش سطح ایمنی بدن در این دوران می‌تواند درگیری شدیدتری را ایجاد کند. درگیری راه‌های تنفسی تحتانی، ذات‌الریه یا پنومونی بخشی از این مشکلات است. از عوارض دیگر آنفلوآنزا در دوران بارداری، از دست دادن بارداری و زایمان زودرس است. آنفلوآنزا می‌تواند عوارض بسیار شدیدی مثل مرگ مادر را به همراه بیاورد و علائمی مثل تب بالا به‌خصوص در سه ماهه اول برای سلامتی جنین می‌توان آسیبرسان باشد.

گذشته از تهدید جان جنین، احتمال ابتلا به یکسری بیماری‌های روانشناختی در اطفالی که مادران‌شان در بارداری دچار تب و آنفلوآنزا شده‌اند افزایش می‌یابد و سلامت روانی فرزند آینده آنها را تهدید می‌کند. نمی توانیم بگوییم تمام کسانی که به مشکلات روانی مبتلا می شوند، مادری داشته‌اند که در دوره بارداری افسرده بوده، اما محققان توانسته‌اند ارتباط میان این دو بیماری را در بعضی موارد اثبات کنند. در هر حال نباید فراموش کرد که ابتلا به این بیماری ها در آینده تنها تهدیدی نیست که به‌خاطر ابتلای مادر به آنفلوآنزا ایجاد می شود.

تا دیر نشده واکسن بزنید!
حوالی مهر تا اردیبهشت فصل پرخطر ابتلا به آنفلوآنزاست. به همین دلیل بهترین ماه‌ها برای تلقیح واکسن، مهر و آبان است.

این ۶ ماه بیشتر مراقب باشید
در همه ماه‌های بارداری ابتلا به آنفلوآنزا می‌تواند خطرساز باشد اما در سه ماهه دوم و سوم سلامت مادر و جنین بیشتر تهدید می‌شود. به همین دلیل توصیه می‌شود که مادران باردار در سه ماهه دوم مورد تلقیح واکسن آنفلوآنزا قرار بگیرند ولی در مادرانی که احتمال بروز عوارض آنفلوآنزا در آنها زیاد است یا کسانی که آسم یا بیماری قلبی و … دارند در سه ماهه اول هم می‌توانند این واکسن را تلقیح کنند.

واکسن بزنید
در صورتی که خانمی باردار علائم ابتلا به بیماری را در خود مشاهده کرد یا در صورت تماس او با فرد مبتلا، پزشک معالج می‌تواند داروهای خاص ضدویروس را برای کاهش شدت ابتلا تجویز کند اما نباید فراموش کرد که ویروس آنفلوآنزا، ویروس بسیار باهوشی است و در هر سال به شکل متفاوتی درمی‌آید.

به همین دلیل توصیه می‌شود افراد مسن هر شش ماه یک‌بار با تلقیح واکسن، ایمنی بدن خود را در برابر شکل تازه این ویروس بالا ببرند و خانم‌های باردار هم در ماه‌های گفته شده این کار را انجام دهند. ایمنی سرم دو تا سه هفته بعد از تلقیح ایجاد می‌شود و خانم‌های باردار می‌توانند امیدوار باشند که در صورت کمک گرفتن از این روش، احتمال ابتلا به ویروس در آنها به شکل قابل توجهی پایین بیاید.

نگران نباشید؛  ویروسی نمی‌شوید
در واکسن تزریقی برخلاف واکسن استنشاقی خود ویروس زنده وجود ندارد، بلکه این واکسن محتوی آنتی ژن سطحی ویروس آنفلوآنز و نه خود ویروس زنده است که روی تخم‌مرغ کشت داده می‌شود. به همین دلیل کسانی که به تخم‌مرغ و پروتئین‌هایی مثل پروتئین مرغی حساسیت دارند، نمی‌توانند از این واکسن استفاده کنند. واکسن آنفلوآنزا فرم استنشاقی هم دارد که مصرف آن برای خانم‌های باردار ممنوع است و در ایران هم فرم استنشاقی این واکسن را نداریم.

باید واکسن بزنید اگر…
–  باردارید

–  در دوران شیردهی قرار دارید

–  سن‌تان بیشتر از ۶۵ سال است (حتی اگر سالم و ورزشکار باشید)

–  خردسالید

–  مبتلا به بیماری‌های قلبی، تنفسی، بیماری‌های مزمن مثل دیابت، اختلال مزمن عملکرد کلیه، نقص سیستم ایمنی و بیماری‌های خاصی که سیستم ایمنی را درگیر کرده‌اند هستید یا داروهایی مثل کورتون مصرف می‌کنید یا مورد رادیوتراپی قرار می‌گیرید.

واکسن آنفلوآنزا  ممنوع است اگر…
–  دچار تب یا عفونت حاد هستید

–  حساسیت به تخم مرغ و پروتئین‌های مشابه دارید

–  به جنتامایسین حساسیت دارید

منتظر این عوارض باشید
واکسن آنفلوآنزا سه دسته عوارض موضعی (مثل کبودی و التهاب خفیف)، عمومی (مثل تب ملایم و لرز، ضعف و خستگی) و نادر (مثل کهیر و تشنج) را برای بیمار ایجاد می‌کند. عوارض عمومی این واکسن یکی دو روز پایدار می‌ماند و عوارض نادر در کمتر فردی مشاهده می‌شود. کسی که واکسن آنفلوآنزا می‌زند،  تا چند هفته بعد از آن نباید مورد برخی سنجش‌های آزمایشگاهی قرار گیرد. برای مثال اگر مدت زمان کوتاهی بعد از تزریق آزمایش هپاتیت را انجام دهد، احتمال اینکه نتیجه آزمایش او به طور گذرا و کاذب مثبت نشان داده شود، زیاد است.

چه داروهایی مجاز و ممنوع است؟
در قرص‌های سرماخوردگی بزرگسالان (ادالت کلد) ترکیبات منقبض کننده عروق وجود دارد و به همین دلیل مصرف این قرص‌ها مگر در موارد خاص، برای کسانی که در سه ماهه اول قرار دارند، ممنوع است و در ماه‌های بعد بهتر است از آنها استفاده نشود. خانم‌های بارداری که علائم را مشاهد می‌کنند، بهتر است از محلول‌های آماده مثل سرم نمکی و قطره‌های مخصوص بینی کمک بگیرند.

اگر فرد علائم آبریزش بینی و علائم تنفسی ناشی از ویروس را مشاهده کرد، می‌تواند از ترکیبات آنتی هیستامین استفاده کند. ترکیبات دیگر که ضد سرفه هستند یا شربت‌ها حتما باید با نظر پزشک معالج مورد مصرف قرار بگیرند. در صورت تجویز پزشک، مصرف استامینوفن برای خانم‌های باردار ممنوعیتی ندارد اما این افراد باید از مصرف خودسرانه آنتی‌بیوتیک‌ها جدا پرهیز کنند.



:: موضوعات مرتبط: پزشکی و سلامت , ,
:: برچسب‌ها: بارداری , سرماخوردگی در بارداری , بیماریهای دوران بارداری , آنفلوآنزا در بارداری , نرم افزار داروها , حاملگی , زایمان طبیعی , سزارین , جنین در 9 هفتگی ,
:: بازدید از این مطلب : 273
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 14 آذر 1393 | نظرات ()
نوشته شده توسط : بابک د

ادرار دردناک همراه با سوزش

ادرار دردناک همراه با سوزش
درد به هنگام ادرار معمولا نمایانگر عفونت ادراری است ، به هر حال آنچه که مهم است تشخیص صحیح ودرمان مناسب می باشد که ...

 

 درد به هنگام ادرار معمولا نمایانگر عفونت ادراری است، به هر حال آنچه که مهم است تشخیص صحیح ودرمان مناسب می باشد که با مراجعه به پزشک قابل پی گیری است.

چند علت شایع درد و سوزش ادرار عبارتند از:

1- عفونت سیستم ادراری

2- سوزاک و کلامید یا،  که هر دوی این بیماریها سبب التهاب مجرای خروجی ادرار می گردند.

3- پروستات ملتهب (پروستات غده ای است که ترشحات آن به پیشابراه مردان میریزد والتهاب وعفونت آن می تواند به صورت درد و سوزش به هنگام ادرار نمایان گردد.)

4- عفونت مزمن دیواره مثانه

5- عفونت و التهاب واژن در زنان

6-  عفونت و التهاب در ناحیه مدخل خارجی واژن در زنان

همانطور که ذکر گردید با مراجعه به موقع به پزشک و درمان سریع و راحت میتوان از عوارض بعدی و جدی آن جلوگیری نمود.



:: موضوعات مرتبط: پزشکی و سلامت , ,
:: برچسب‌ها: التهاب واژن , عفونت ادراری زنان باردار , مثانه , عفونت مثانه , سوزاک , کلامید , عفونت سیسام ادرار , درمان عفونت مثانه ,
:: بازدید از این مطلب : 171
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 16 آبان 1393 | نظرات ()
نوشته شده توسط : بابک د

دوران بارداری و عفونت ادراری

دوران بارداری و عفونت ادراری
اکثر زنان در دوران بارداری با وجود مراقبتهای بهداشتی که انجام می‌دهند به عفونت ادراری مبتلا می‌گردند در

 


اغلب افراد لفظ عفونت ادراری را به جای لفظ عفونت مثانه كه نوعی عفونت باكتریائی است كه در مثانه ایجاد التهاب می‌كند و اغلب با علائمی‌نظیر احساس نیاز به دفع مكرر ادرار و سوزش ادراری همراه است، بكار می‌برند. این حالت كه سیستیت نیز نامیده می‌شود در بین خانم های 20 تا 50 ساله كه از نظر جنسی فعال هستند، نسبتاً شایع است.

البته باكتری می‌تواند هر بخشی از دستگاه ادراری را آلوده سازد. دستگاه ادراری از كلیه ها كه ادرار را ترشح می‌كنند شروع می‌شود و بصورت لوله هایی كه حالب خوانده می‌شوند تا مثانه كشیده می‌شود كه ادرار در آن جمع می‌شود. دستگاه ادراری به پیشابراه ختم می‌شود كه لوله كوتاهی است كه ادرار را به خارج از بدن می‌برد.

وقتی باكتری های موجود در روده ها از راه ركتوم به پیشابراه برسد و از آنجا بالا رفته وارد مثانه شود، عفونت بوجود می‌آید. باكتریها می‌توانند مثانه را آلوده كرده سیستیت ایجاد كنند و یا بدون آنكه علامتی ایجاد كنند، در آنجا تكثیر یابند. در هر یك از این موارد، باكتریها ممكن است از راه حالب بالا رفته و كلیه ها را دچار عفونت سازند. عفونت كلیه خطرناك است و ممكن است به زایمان زودرس یا سایر عوارض بیانجامد.

آیا بارداری احتمال ابتلا به عفونت ادراری را بالا می‌برد؟
بارداری احتمال ابتلا به عفونت هر یك از بخش های دستگاه ادراری را بالا می‌برد. مقادیر زیاد هورمون پروژسترون موجب شل شدن عضلات حالب و در نتیجه گشادتر شدن حالب می‌شود. رحم در حال رشد می‌تواند به حالب ها فشار وارد آورد و جریان ادرار را در داخل آنها با اختلال مواجه كرده سرعت آنرا كُند سازد. رشد جنین موجب فشار بر روی مثانه می‌شود در نتیجه تخلیه آن هنگام دفع كامل نخواهد بود. نتیجه نهایی این اختلالات آن خواهد بود كه عبور ادرار در مسیر دستگاه ادراری بیشتر طول می‌كشد و باكتریها قبل از خروج از بدن زمان بیشتری برای تكثیر در اختیار خواهند داشت. به همین دلیل است كه پزشك در همان اولین نوبت معاینات دوران بارداری آزمایش ادرار درخواست می‌كند، خواه شما علائم عفونت ادراری داشته باشید یا خیر. اگر این تست اولیه منفی باشد احتمال بروز عفونت ادراری در طول دوران بارداری پائین خواهد بود. ولی اگر شما یكی از گروه 5 تا 7% خانم هایی باشید كه باكتری در ادرارشان یافت می‌شود، باید برای برطرف كردن آن از آنتی بیوتیك استفاده كنید. اگر این نوع عفونت باكتریائی درمان نشود احتمال بروز عفونت كلیه در دوران بارداری 30% است.

علائم سیستیت چیست؟
علائم عفونت مثانه (سیستیت) در خانم ها متفاوت است و میتواند به شكل های زیر بروز كند:

* درد، ناراحتی و سوزش هنگام دفع ادرار (و احتمالاً هنگام مقاربت جنسی)
* ناراحتی لگن یا درد قسمت تحتانی شكم (اغلب در قسمت فوقانی استخوان لگن)
*افزایش دفعات دفع ادرار و احساس فشار و نیاز به ادرار كردن به طور مكرر حتی زمانی كه میزان ادرار در مثانه بسیار كم است
* ادرار بدبو
*ادرار كدر
* وجود خون در ادرار (اغلب با چشم غیرمسلح دیده نمی‌شود)
از آنجائیكه میل زیاد به دفع ادرار در دوران بارداری امری شایع محسوب می‌شود ممكن است تشخیص قطعی سیستیت مشكل باشد بخصوص در مواردی كه علائم خفیف است. اگر شـما فكر می‌كنید كه ممكن است مبتلا به عفونت شده باشید از پزشك خود بخواهید تا درخواست آزمایش ادرار كند تا بتوان تشخیص قطعی داد. عفونت درمان نشده شما را در معرض خطر شدید عفونت كلیه در دوران بارداری قرار میدهد؛ بنابراین بسیار مهم است كه درمان به تأخیر نیفتد.

علائم عفونت كلیه چیست؟
علائـم انتـشـار عفونـت به كلیه ها و اینكه شما نیازمند مراقبت های فوری پزشكی هستید عبارتند از:

* تب شدید، اغلب همراه لرز و تعریق
*درد در قسمت تحتانی پشت یا پهلو درست زیر دنده ها كه ممكن است یكطرفه یا دوطرفه باشد و *احتمالاً درد شكم
*تهوع و استفراغ
*وجود چرك و خون در ادرار (ممكن است با چشم غیرمسلح دیده نشود)
علائم سیستیت نیز ممكن است در عفونت كلیه دیده شود. عفونت كلیه یكی از خطرناك ترین عوارض دوران بارداری است و ممكن است به زایمان زودرس یا سایر اختلالات بیانجامد؛ بنابراین شما باید فوراً توسط پزشك ویزیت شده و تحت درمان قرار بگیرید.

ابتلا به عفونت ادراری در دوران بارداری چه درمانی نیاز دارد؟
اگر شما هنگام بارداری دچار سیستیت شوید و یا در اولین معاینه دوران بارداری باكتری در ادرار شما دیده شود باید به مدت 7 تا 10 روز آنتی بیوتیك خوراكی دریافت كنید. (بسیاری از آنتی بیوتیك ها را میتوان با اطمینان در دوران بارداری مصرف كرد). اگر علائم سیستیت دارید، احتمالاً با مصرف آنتی بیوتیك در عرض چند روز این علائم برطرف خواهند شد ولی به هر حال ادامه یك دوره درمان بطور كامل بسیار ضروری است تا دستگاه ادراری از وجود باكتری پاك شود.

بعد از درمان باید آزمایش ادرار را تكرار كنید تا مشخص شود كه عفونت برطرف شده است. انجام كشت های مكرر ادرار با فواصل معین در تمام دوره بارداری امری الزامی‌است تا از عدم بازگشت عفونت اطمیـنان حاصل شود. در 40% خانم های بـاردار كه دچـار عفونت ادراری می‌شوند عفونت تكرار می‌شود. به منظور پیشگیری از عود عفونت، در صورت تكرار عفونت مثانه، ممكن است آنتی بیوتیك بطور دائم و با یك دوز پائین تا زمان زایمان تجویز شود.

در صورت بروز عفونت كلیه در دوران بارداری شما باید بستری شوید و آنتی بیوتیك وریدی دریافت كنید و از نظر علائم زایمان زودرس تحت نظر باشید. پس از درمان باید مرتباً آزمایش ادرار را تكرار كنید و برای باقی مانده دوران بارداری تحت درمان با آنتی بیوتیك قرار گیرید زیرا شما همواره در معرض خطر عود عفونت كلیه خواهید بود.

چگونه میتوان از عفونت ادراری پیشگیری كرد؟
برای پیشگیری از عفونت ادراری میتوانید اقدامات زیر را بكار بندید:

* مقدار زیادی آب بنوشید. روزانه حداقل 8 لیوان با گنجایش 240 سی سی آب بنوشید.
* هیچگاه احساس دفع ادرار را نادیده نگیرید و سعی كنید هر بار مثانه را كاملاً خالی كنید.
* بعد از اجابت مزاج موضع را از جلو به عقب تمیز كنید تا از ورود باكتری های مدفوع به پیشابراه پیشگیری شود.
* پیش از مقاربت جنسی و بعد از آن ادرار كنید و دستگاه تناسلی را با آب و صابون ملایم بشوئید.
* عصاره شاتوت بنوشید. مطالعات نشان داده اند كه آب عصاره شاتوت میزان باكتریها را كاهش داده و از جایگزینی باكتری های جدید در دستگاه ادراری پیشگیری می‌كند. (هرچند نوشیدن عصاره شاتوت عفونت ادراری را درمان نخواهد كرد و دقت كنید كه اگر دارای علائم عفونت ادراری هستید باید به پزشك مراجعه كنید و آنتی بیوتیك دریافت كنید).
* از فرآورده های بهداشتی مخصوص دستگاه تناسلی (اسپری یا پودر) و صابون های قوی خودداری كنید زیرا پیشابراه و دستگاه تناسلی را تحریك می‌كند و محیط كشت مناسبی برای رشد باكتریها خواهد بود. در دوران بارداری از دوش واژینال استفاده نكنید.
* لباس های زیر خود را از نوع نخی انتخاب كنید و از جوراب شلواری هایی كه قسمت بالای آن نخی است استفاده كنید.



:: موضوعات مرتبط: پزشکی و سلامت , ,
:: برچسب‌ها: عفونت ادراری , درمان سوزش ادرار , درمان عفونت مجاری ادرار , دلیل عفونت ادرار ,
:: بازدید از این مطلب : 130
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 16 آبان 1393 | نظرات ()
نوشته شده توسط : بابک د

عفونت دستگاه تناسلی در خانمها

عفونت دستگاه تناسلی در خانمها
عفونت‌های دستگاه ادراری از مسایل جدی هستند که سلامت فرد را به خطر می‌اندازند. عفونت‌های دستگاه ادراری دومین نوع معمول...

 

 عفونت‌های دستگاه ادراری از مسایل جدی هستند که سلامت فرد را به خطر می‌اندازند. عفونت‌های دستگاه ادراری دومین نوع معمول عفونت در بدن و علت حدود 3/8 میلیون ویزیت پزشکی در سال هستند. زنان به خصوص در ابتلا به عفونت‌های دستگاه ادراری مستعدترند. یک زن از هر پنج زن طی عمرش یک‌بار به عفونت ادراری مبتلا می‌شود. از جمله شایع‌ترین بیماری‌های عفونت دستگاه ادراری در نزد خانم‌ها، بیماری‌های عفونی دستگاه تناسلی است. در این شماره قصد داریم درباره این عفونت‌ها اطلاعاتی خدمت شما ارایه کنیم.

گروهی از این بیماری‌ها مانند سوزاک و سیفلیس و تبخال‌های تناسلی که معمولا عوارض و درمان‌های بیشتری دارند، صرفا از طریق تماس‌های جنسی منتقل می‌شوند اما آنچه مدنظر ماست گروهی از بیماری‌های عفونی هستند که اکثر خانم‌ها در طی زندگی، حداقل یک بار به یکی از آنها دچار شده و عوارض و درمان‌های ساده‌تری دارند. به التهاب و عفونت مجرای تناسلی، واژینیت می‌گویند.

 قارچ‌ها عامل مهم عفونت

منشأ عفونت‌های قارچی اندام تناسلی عمدتا نوعی قارچ به نام کاندیدا آلبیکنس است. این قارچ معمولا به طور طبیعی در محیط واژن وجود دارد و تنها زمانی که بیش از حد معمول گسترش و رشد کند می‌تواند بیماری‌زا شود.

البته به روشنی نمی‌توان علت عفونت قارچی را توضیح داد اما آ‌نچه مسلم است مخمرها و قارچ‌ها در بدن ما حیات داشته و با ما هم‌زیست‌اند. مخمرها در محل زیست ما، در غذاها و خوراکی‌ها وجود دارند و به نوعی می‌توان گفت ما را احاطه کرده‌اند ولی اکثر ما گرفتار عفونت ناشی از قارچ‌ها نمی‌شویم.

 شرایط زمینه‌ساز

• استفاده بیش از حد از داروهای آنتی‌بیوتیکی

• قرص‌های ضد بارداری خوراکی

• اختلال عملکرد دوره‌های ماهانه

• بارداری و زایمان

• انتقال بیماری‌های آمیزشی

• سایش و خراشیدگی و التهاب سطح اندام تناسلی

• ضعف سیستم ایمنی بدن

باکتریها نیز عفونت‌زایند

عفونت‌های باکتریایی دستگاه تناسلی بیشتر توسط باکتری به نام گاردنلا واژینالیس ایجاد می‌شود. این میکروب به‌طور طبیعی در محیط دستگاه تناسلی موجود است ولی در شرایط خاص ممکن است رشد کرده و باعث بروز بیماری شود.

 انگل‌ها، میهمان ناخوانده

عفونت‌های انگلی مجاری تناسلی در بیشتر اوقات به واسطه نوعی انگل تک‌سلولی ایجاد می‌شود. این انگل به طور طبیعی در مجاری تناسلی زندگی نمی‌کند و ابتلا به آن ممکن است از طریق استخر یا حوله آلوده و نیز تماس با فرد آلوده حاصل گردد. از آنجا که محیط مجاری تناسلی به‌طور طبیعی دارای شرایطی خاص می‌باشد، عوامل عفونی فوق قادر به رشد و تکثیر در این محیط نیستند.

 نشانه‌ها، چراغ راه تشخیص درست

علایم اصلی واژینیت قارچی عبارت از خارش و ترشحات واژینال می‌باشد. خارش معمولا شدید است و ممکن است باعث التهاب نواحی مربوطه گردد. ترشحات به صورت سفید رنگ و غلیظ است که در عین حال دارای چسبندگی کمی بوده و سست می‌باشد. این ترشحات معمولا فاقد بو و یا دارای بوی کپک بوده ولی به هیچ‌وجه متعفن نیست مگر آنکه سایر عوامل عفونت‌زا همراه قارچ باعث بروز واژینیت شده باشند.

واژینیت باکتریایی: این بیماری می‌تواند از طریق تماس جنسی نیز منتقل شود. در واژینیت میکروبی، ترشحات واژینال موجود است ولی خارش و التهاب یا اصلا موجود نیست و یا بسیار خفیف‌تر از عفونت قارچی می‌باشد. ترشح ایجاد شده در این بیماری به رنگ سفید مایل به خاکستری و یا زرد رنگ بوده و حالت آبکی دارد. خصوصیت بارز این ترشح بوی مخصوص آن است که شبیه بوی ماهی و ناخوشایند می‌باشد. تشخیص این بیماری ممکن است با توجه به علایم حاصل از آن و یا انجام نمونه‌برداری از ترشحات اندام تناسلی توسط پزشک و انجام آزمایش روی نمونه به دست آمده صورت گیرد.

 
واژینیت انگلی: این بیماری از طریق تماس جنسی و یا برخی لوازم و محیط‌های آلوده وارد مجرای تناسلی شده و ایجاد عفونت می‌کند. در بسیاری از موارد ممکن است این عفونت فاقد علایم و یا توأم با علایم خفیفی باشد. از بارزترین خصوصیت آن وجود ترشح واژینال بیش از حد است. این ترشح دارای رنگ خاکستری یا سبز رنگ بوده و بوی آن زننده می‌باشد. روی آن حباب‌های هوا مشاهده می‌شود که باعث ایجاد ظاهری کف مانند می‌گردد.

19 توصیه بهداشتی زنانه

1. پس از ادرار کردن و اجابت مزاج همیشه از سمت جلو به طرف عقب، خود را بشویید. این کار از رانده شدن باکتری‌های انتهای دستگاه گوارش به ناحیه تناسلی جلوگیری می‌کند.

2. در طی روز لباس‌های زیر با جنس الیاف نخی به تن کنید. از پوشیدن لباس‌های بدون تهویه مانند لباس‌های نایلونی و ساخته شده از سایر الیاف مصنوعی خودداری کنید و از پوشیدن لباس‌های تنگ مانند شلوار جین، جوراب شلواری و مایو به مدت طولانی اجتناب کنید. لباس‌های گشاد و راحت به تن کنید و برای شستشوی لباس‌های زیر خود از شوینده‌های غیرمعطر و ملایم استفاده کنید.

3. کاندوم‌ها و دیافراگم‌های از جنس لاتکس و ژل‌های اسپرم‌کش در برخی از زنان ایجاد تحریک می‌کنند که باید از سایر روش‌های جلوگیری از بارداری استفاده گردد همچنین حین مقاربت از لغزنده‌کننده‌های محلول در آب و غیرمعطر استفاده کنید. از وازلین و لغزنده‌کننده‌های حاوی سیلیکون استفاده نکنید.

4. لباس‌های زیر خود را حداقل هر دو روز در میان عوض کنید.

5. از پودر تالک در اطراف ناحیه تناسلی استفاده نکنید زیرا پودر تالک رطوبت را در خود نگه می‌دارد.

6. در صورتی که از تامپون در دوران قاعدگی استفاده می‌کنید حداکثر آن را هر سه تا چهار ساعت یک بار عوض کنید. پیش از گذاشتن تامپون دست‌های خود را کاملا بشویید. در طی خواب شبانه هیچ‌گاه از تامپون استفاده نکنید و به جای آن از پدهای بهداشتی استفاده کنید.

7. نوار بهداشتی (پد) را باید هر چهار تا شش ساعت یک‌بار (حداکثر 8 ساعت) عوض‌کرد. پیش از گذاشتن پد نیز دست‌های خود را با آب و صابون بشویید.

8. از تامپون، نوارهای بهداشتی و دستمال توالت معطر استفاده نکنید.

9. حین استحمام از صابون و شامپوهای غیرمعطر و ملایم استفاده کنید. از وان کف صابون نیز استفاده نکنید.

10. همیشه نواحی تناسلی و اطراف آن را خشک و تمیز نگه دارید. رطوبت رشد میکروب‌ها را سرعت می‌بخشد.

11. به طور منظم سطح خارجی نواحی تناسلی را با آب ولرم شستشو دهید. برای شستن نواحی تناسلی نیازی به استفاده از صابون نمی‌باشد.

12. هیچ‌گاه لباس‌های خیس و مرطوب را به تن نکنید. چنانچه لباس‌هایتان خیس شد فورا آن را عوض کنید.

13. هنگام شامپو کردن و آب کشیدن موها حین استحمام سر خود را به سمت جلو خم کنید تا شامپو با ناحیه تناسلی تماس نیابد.

14. پس از استحمام با یک حوله نرم ناحیه تناسلی را به ملایمت خشک کنید. برای این کار می‌توانید از سشوار (با درجه باد سرد) نیز استفاده کنید.

15. پس از استحمام ادرار کنید.

16. هیچ‌گاه ادرار خود را نگه ندارید.

17. از دوش مخصوص دستگاه تناسلی استفاده نکنید چرا که این عمل ترشحات و باکتری‌های طبیعی و محافظ این ناحیه را می‌شوید.

18. مصرف بی‌رویه و سرخود آنتی‌بیوتیک‌ها میکروب‌های مفید و طبیعی را از میان برده و زمینه ابتلا به عفونت‌های قارچی را افزایش می‌دهد.

19. خانم‌هایی که در دوران بارداری، شیردهی و یائسگی‌اند و همچنین خانم‌هایی که از قرص‌های ضدبارداری استفاده می‌کنند از آنجایی که سطوح هورمون‌های بدن آنها دستخوش تغییر می‌شود، باید بیشتر بهداشت فردی خود را رعایت کنند.



:: موضوعات مرتبط: پزشکی و سلامت , ,
:: برچسب‌ها: عفونت دستگاه تناسلی , درمان عفونت مجاری , دلیل عف , نت مجاری , راههای درمان عفونت دستگاه تناسلی , بهداشت زنان , بهداشت رابطه زناشویی ,
:: بازدید از این مطلب : 150
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 16 آبان 1393 | نظرات ()
نوشته شده توسط : بابک د

دليل اين امر چيست ؟

 از بي‌خوابي ناگهاني خود كلافه شده‌ايد؟ آيا ممكن است اين عارضه به خاطر عدم احساس راحتي در تخت‌خواب، نياز به ادرار مرتب، خارش پا و هيجان ناشي از بچه‌دار شدن ايجاد شده باشد ؟

 

با اين حجم وسيع از مزاحمت‌هاي فيزيكي و احساسي خواب كه بايد با آنها كنار بياييد، غيرمنتظره نيست كه 78 درصد از زنان در زمان حاملگي با بي‌خوابي و ديگر مشكلات مربوط به خواب روبرو هستند. گرچه غم هميشه همراهي‌ مي‌جويد، شمردن دقيقه‌هاي ساعت و تماشاي گذر زمان هيچ احساس راحتي و آرامشي به شما نخواهد بخشيد.

 
چه‌كار مي‌توان كرد ؟


نخست و از همه مهم‌تر، خيره شدن به ساعت را متوقف كنيد. نگران بودن از كم‌خوابي تنها بر مشكل خواهد افزود. در عوض، با يك دوش آب ولرم پيش از خواب خود را آرام سازيد يا – اگر خود و همسرتان آمادگي‌اش را داريد – از او بخواهيد ماساژتان دهد. يا از يك تكنيك آرام‌بخش پيش از خواب بهره بگيريد، تكنيك‌هايي چون آرام‌سازي عضلات يا مديتيشن.

 
همچنين پيش از رفتن به تخت‌خواب، مطمئن شويد كه اتاق‌تان دماي خوبي براي خواب دارد. آيا به اندازه‌ي كافي تاريك و ساكت است ؟ پرده‌هاي سنگين و تيره مي‌تواند نورهاي ناخواسته را مهار كند، و ضبط صوت مي‌تواند سر و صداي ترافيك را با موزيك آرامش‌بخش جايگزين سازد.

 
اگر 20 تا 30 دقيقه بعد از اينكه به تخت‌خواب رفتيد خواب‌تان نبرد، برخيزيد و به اتاق ديگري برويد. مجله‌اي بخوانيد و به موزيك گوش دهيد تا زماني كه احساس خواب‌آلودگي بر شما غلبه كند، آنگاه به تخت‌خواب برگرديد.

 
فراتر از همه‌ي اينها، از بي‌خوابي خود احساس نگراني نكنيد. نگراني در مورد اين قضيه تنها موجب افزودن بر مشكل خواهد شد – و روز آينده احساس شكستگي خواهيد كرد. واضح است كه اگر با بي‌نظمي جدي در خواب مواجه هستيد بايد با دكتر خود مشورت كنيد. تا آن زمان، به خود يادآوري كنيد كه بي‌خوابي ممكن است ناراحت كننده باشد، ولي در زمان حاملگي كاملاً نرمال و عادي‌ست.



:: موضوعات مرتبط: پزشکی و سلامت , ,
:: برچسب‌ها: بیخوابی , کم خوابی در حاملگی ,
:: بازدید از این مطلب : 135
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 16 آبان 1393 | نظرات ()
نوشته شده توسط : بابک د

 

 

پيشگيري از بارداري بصورت اضطراري

 

روش جلوگيري از بارداري بصورت اضطراري به مجموعه اي از روشها و تكنيكهايي اطلاق مي شود كه در صورتي كه نزديكي بدون استفاده از يكي از راههاي مطمئن پيشگيري از بارداري انجام شود و يا عليرغم استفاده از يك روش مشخص، اتفاقي مانند پاره شدن كاندوم و يا نظير آن رخ دهد، مي توان از آن استفاده كرد.

 

البته بايد در نظر داشت كه اين روش به هيچ وجه از انتقال بيماريهاي مقاربتي جلوگيري نمي كند.


رايجترين روش پيشگيري بصورت اضطراري، مصرف قرصهاي معمولي خوراكي ضد بارداري HD است كه به نام "قرص صبح روز بعد" مشهور شده اند. البته اين نام مناسبي نيست چون نيازي به صبر كردن تا صبح روز بعد نيست و بهتر است در اولين فرصت بعد از نزديكي بدون محافظت، از اين روش استفاده شود.

 


 در چه مواقعي مي توان يا بايد از اين روش استفاده كرد؟


موارد استفاده از اين روش زماني است كه نزديكي از طريق واژن صورت گيرد در حاليكه هيچ روش پيشگيري از بارداري استفاده نشده يا بطور ناصحيح و غير كارآمد استفاده شده باشد. اين موقعيت ها مي تواند شامل موارد زير باشد:


زماني كه عليرغم استفاده از كاندوم مردانه، در زمان نامناسبي خارج شود يا پاره شود.


زماني كه عليرغم استفاده از ديافراگم يا كلاهك دهانه رحم، بطور زودهنگام بيرون آيد و يا بعد از نزديكي بلافاصله خارج شود.


مقاربت بعد از فراموش كردن اتفاقي يك قرص از دوره قرصهاي جلوگيري از بارداري انجام شود.


در صورت استفاده از روش تقويمي، محاسبه زمان تخمك گذاري بطور ناصحيح انجام شود و نزديكي كامل در زمان باروري زن انجام شده باشد.


برنامه استفاده از روش طبيعي يا انقطاع در نزديكي با شكست مواجه شود.


نزديكي بدون استفاده از هيچ روش پيشگيري در حاليكه تصميم براي بارداري وجود ندارد.

 

 روش اضطراري پيشگيري از بارداري چقدر موثر است؟


اثربخشي اين روش به نحوه صحيح استفاده و بخصوص زمان مصرف قرصها بستگي دارد. اين روش صد درصد موثر نيست، اما تقريبا در 98% موارد از حاملگي پيشگيري مي كند. يعني از هر 100 خانمي كه از اين روش براي پيشگيري از بارداري استفاده مي كنند حدود 2 نفر در طول يكسال حامله مي شوند. اگرچند بار از اين روش استفاده شود، تاثير آن كمتر شده و احتمال بارداري بيشترمي شود. بنابراين اين روش فقط براي موارداضطراري بكار مي رود و نبايد بطور مداوم، بعنوان يك روش پيشگيري بكار رود. بلكه پس از استفاده از اين روش، فرد بايد به پزشك يا مراكز بهداشتي درماني مراجعه كرده و پس از مشاوره، يكي از روشها را بصورت دائمي انتخاب كند.

 


 زمان و نحوه مصرف آن چگونه است؟


بايد در دو نوبت با فاصله 12 ساعت هر بار 2 قرص HD خورده شود.


در واقع بعد از مقاربتي كه احتمال بارداري دارد در اولين فرصت 2 قرص خوراكي HD همراه با شير يآب زياد مصرف مي شود. بايد دقت كرد كه قرص نوبت اول در زماني خورده شود كه نوبت دوم را بتوان 12 ساعت پس از آن مصرف كرد. مصرف نوبت اول را نبايد بي دليل به تاخير انداخت، زيرا ميزان تاثير ممكن است با گذشت زمان كاهش يابد.


اگر قرص نوع LD در دسترس باشد،‌ بايد در هرنوبت 4 قرص مصرف كرد.


نكته مهم: اگر بيش از 72 ساعت (3 روز) از مقاربت گذشته باشد، استفاده از روش اضطراري توصيه نمي شود و بايد در اين موارد با پزشك مشورت كرد.

 

 عملكرد آن بر بدن به منظور پيشگيري از بارداري چيست؟


مصرف اين قرصهاي هورموني با متوقف كردن تخمك گذاري يا تداخل در جايگزيني تخمك لقاح يافته در رحم مي تواند مانع حاملگي شود. از آنجا كه تخمك لقاح يافته ظرف مدت كوتاهي در قسمتي از رحم جايگزين مي شود، زمان استفاده از اين روش بسيار حائز اهميت است. در واقع اگر عمل جايگزيني اتفاق افتاده باشد استفاده از اين روش مانع از پيشرفت روند بارداري نشده و موجب بروز سقط نخواهد شد.

 

 

 عوارض جانبي آن چه خواهد بود؟


قرصهاي خوراكي اگر به روش اضطراري ذكر شده در بالا مصرف شوند، معمولا عارضه جانبي خطرناكي ندارند. با اين حال ممكن است باعث عوارض جانبي موقتي شوند كه رايج ترين آنها تهوع است و مي توان براي پيشگيري يا برطرف كردن آن از يك داروي ضد تهوع نيز استفاده كرد. تقريبا در نيمي از مصرف كنندگان از اين روش تهوع ديده مي شود و ممكن است در تعداي از مصرف كنندگان استفراغ هم وجود داشته باشد. گاهي ممكن است سردرد، سرگيجه، گرفتگي شكم و يا احساس پري و درد در سينه ها نيز رخ دهد كه البته همه عوارض جانبي گذرا بوده و معمولا‌ پس از يك تا دو روز رفع مي شوند. بعلاوه استفاده از اين روش تاثير در ميزان باروري فرد در آينده نخواهد داشت.

 

 

پيشگيري از بارداري بصورت اضطراري

 

 

 اگر بلافاصله بعد از خوردن قرصها، استفراغ كردم چه بايد بكنم؟


اگر فرد در طول دو ساعت پس از مصرف قرصها در نوبت اول يا دوم، دچار استفراغ شد، در اولين فرصت بايد 2 قرص ديگر HDمصرف كند. اگر اين اتفاق بعد از خوردن قرصها در نوبت اول رخ دهد، قرصهاي نوبت دوم كماكان بايد 12 ساعت بعد از نوبت اول مصرف شوند. تزريق يك آمپول ب 6 بصورت عضلاني ميتواند در كاهش تهوع موثر باشد. استفراغ اگر بيش از دو ساعت بعد از مصرف قرصها رخ دهد، اهميتي ندارد زيرا دارو جذب شده است.

 

 آيا مصرف بعضي از داروها ممكن است كارآيي اين روش را كاهش دهد؟


بعضي از داروهايي كه بطور كلي اثربخشي قرصهاي ضدبارداري را كاهش مي دهند ممكن است در كارآيي اين روش نيز اختلال ايجاد كنند. برخي از اين داروها عبارتند از ريفامپين (نوعي آنتي بيوتيك)، گريزوفولوين (داروي ضد قارچ خوراكي)، باربيتوراتها و برخي از داروهاي ضد صرع.

 

 چه مدت بعد از اين روش بايد پريود شوم؟


پس از مصرف هيچ علامت فوري كه نشان دهد قرصها اثر كرده يا نكرده اند، وجود ندارد و فقط قاعدگي بايد به موقع، چند روز زودتر يا ديرتر رخ دهد. اگر شروع قاعدگي، بيش از يك هفته به تاخير افتد و يا هر مورد خاص ديگر وجود داشته باشد، بايد به پزشك مراجعه كرد. نكته مهم اين است كه اگر بعد از مصرف قرصها، دوباره مقاربتي انجام شود كه احتمال بارداري در آن وجود داشته باشد، قرصهاي قبلي خورده شده از بارداري مجدد جلوگيري نمي كنند.

 
 آيا استفاده از اين روش در دوران شيردهي بي خطر است؟


مقدار استروژن موجود در قرصهاي تركيبي ضد بارداري مي تواند در مقدار و كيفيت شير مادر تاثير منفي داشته باشد. اما بنظر نمي رسد كه استفاده كوتاه مدت آن اين تاثير را بگذارد. بعلاوه هورمون ترشح شده در شير آثار نامطلوبي در شيرخوار نخواهد داشت.

 


 در صورت استفاده از اين روش چه زماني نياز به مراجعه به پزشك خواهم داشت؟


تاخير در قاعدگي بيش از يك هفته.


ادامه خونريزي نامنظم يا وجود دردهاي كرامپي شكم بطور مداوم.


درد شديد در ناحيه شكم يا لگن.


احتمال بارداري.


احتمال ابتلا به بيماريهاي مقاربتي



:: موضوعات مرتبط: پزشکی و سلامت , ,
:: برچسب‌ها: بارداری , پیشگیری از بارداری , ضد بارداری , قرص ضد بارداری ,
:: بازدید از این مطلب : 133
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 16 آبان 1393 | نظرات ()
نوشته شده توسط : بابک د

خیلی از همسران تصور می‌کنند پس از زایمان باید تا هفته‌ها رابطه زناشویی نداشته باشند؛ چون ممکن است برقراری چنین رابطه‌ای باعث آسیب به مادر شود. باور غلط دیگری که در این مورد رواج دارد، بهتر بودن سزارین نسبت به زایمان طبیعی برای برقراری رابطه زناشویی بعد از آن است. البته بعضی اوقات هم مشغولیت بچه‌داری باعث می‌شود که زوج‌ها خودشان و یا رابطه زناشویی‌شان را فراموش کنند که این نکته هم می‌تواند در درازمدت عوارض نامطلوبی بر روابط زوجین بگذارد. درباره این موارد با دکتر ملک‌منصور اقصی، متخصص زنان و زایمان و استاد دانشگاه تهران گفتگو کرده‌ایم...

 
بعد از زایمان، تا چه مدتی محدودیت و منع رابطه زناشویی وجود دارد؟
در یک مدت زمان خاص پس از زایمان، توصیه ما این است که رابطه زناشویی وجود نداشته باشد و علت آن هم این است که می‌خواهیم محل چسبندگی جفت ترمیم پیدا کند چون مثل یک زخم باز می‌ماند. جفت از دیواره کنده شده و خو‌ن‌ریزی‌های معمول بعد از زایمان، از همین محل است. تا این زخم ترمیم پیدا نکرده، بهتر است رابطه‌ زناشویی نداشته باشند. این زمان حدود 3 هفته طول می‌کشد. در قدیم می‌گفتند تا 6 هفته. اما امروز می‌گویند تا 3 هفته هم کفایت می‌کند.

آیا این مدت برای زایمان طبیعی و سزارین فرق دارد؟
مسلما شرایط زایمان طبیعی و سزارین باهم فرق می‌کند. اگر زایمان طبیعی باشد چون در محل، ممكن است برش و بخیه زده شده باشد و این زخم در طول 2 هفته بهبود پیدا می‌کند، چنانچه مشکل خاصی پیدا نکند، همین 3 هفته کافی است.

در مورد سزارین چه طور؟
بستگی دارد به نوع سزارینی که انجام شده است. اگر همراه با چسبندگی زیاد یا بروز عفونت باشد، ممکن است رابطه‌ زناشویی همراه با درد باشد. یعنی پس از رابطه‌ زناشویی، زن یک درد مبهمی در ناحیه لگن خود حس می‌کند. در حقیقت، با حركت احساس درد می‌کند. بالاخره سزارین یک برش است. شکم باز شده و دست خورده، در بهترین شرایط هم سزارین تا حدی چسبندگی ایجاد می‌کند. بنابراین زایمان طبیعی از این جهت بهتر است و برخلاف تصور عوام که فکر می‌کنند سزارین برای رابطه زناشویی‌شان بهتر است، باید اشاره شود كه پس از یك زایمان طبیعی و سالم، رابطه زناشویی در مقایسه با سزارین مطلوب‌تر است.

آیا این چسبندگی، به غیر از درد محدودیت دیگری هم برای رابطه زناشویی ایجاد می‌کند؟
نه، فقط همان درد را ایجاد می‌کند. پس از زایمان نکته‌ دیگری که وجود دارد، زمانی است که مادر شیر می‌دهد. در این شرایط فعالیت تخمدان‌ها متوقف شده و این می‌تواند باعث کم شدن ترشحات واژن و خشکی آن شود. اگر زن چنین احساسی را دارد، بهتر است از ژل‌های لوبریکانت استفاده کند که محلول در آب است.

برخی خانم‌ها تصور می‌کنند بعد از زایمان طبیعی ممکن است نتوانند مثل قبل رابطه زناشویی برقرار کنند. آیا چنین تصوری درست است؟
یکی از تغییرات فیزیولوژیک که در طول بارداری اتفاق می‌افتد هیپرتروفی یا افزایش حجم دستگاه تناسلی است؛ یعنی یک مقداری بافت بزرگ‌تر و متورم‌تر می‌شود. خود کانال زایمانی نیز بازتر می‌شود. رحمی که قبلا 100 گرم بوده حالا می‌شود 1000 گرم. بعد از زایمان، تمام این تغییرات طی 6 هفته بر می‌گردد به حالت عادی. پس تغییرات چندانی برای اندام‌ها برای طولانی مدت اتفاق نمی‌افتد.
در جایی می‌خواندم که برای پیشگیری از تغییر شکل‌های مختصری که ممکن است بعد از بچه‌دار شدن اتفاق بیفتد، تمرین‌هایی وجود دارد. آیا این حرف درست است؟
بله، تمرین عضلات کف لگن، ورزشی است که حتی برای خانم‌هایی که باردار نیستند، می‌تواند رضایت ناشی از رابطه زناشویی را افزایش دهد. برای خانم‌هایی که اختلالات جسمی دارند و یا دیر به ارگاسم می‌رسند، توصیه می‌شود در طول روز مرتب این عضلات را تقویت کنند. برای تقویت، عضلات را باید به صورت متناوب منقبض و منبسط کنند. ابتدا نیز این کار را با دفعات کم شروع کرده و کم کم آن را افزایش دهند. طول مدت انقباض و انبساط را هم می‌توانند افزایش دهند. به عنوان مثال اول 3 ثانیه، و بعد کم کم مدت را تا 10 ثانیه افزایش دهند. این تمرین حتی برای دوران یائسگی که عضلات كف لگن ضعیف می‌شوند نیز مفید است البته توصیه می‌شود که در دوران بارداری نیز خانم‌ها این کار را انجام دهند.


بسیاری از خانم‌ها پس از زایمان و در زمان شیر دادن، از ترس باردار شدن ترجیح می‌دهند که رابطه زناشویی نداشته و یا در حداقل ممکن داشته باشند. روش درست برای جلوگیری در این دوران چیست؟
توصیه می‌کنیم که خانم‌ها هفته‌ ششم پس از زایمان به مراکز بهداشت مراجعه کنند. مشاور با توجه به شرایطی که زن و مرد دارند روش قابل اطمینانی را برای جلوگیری به آنها معرفی می‌کند چرا که فقط 40 روز اول پس از زایمان احتمال بارداری وجود ندارد و بعد از آن به علت احتمال حاملگی، جلوگیری صورت بگیرد.



:: موضوعات مرتبط: پزشکی و سلامت , ,
:: برچسب‌ها: بعد از زایمان , رابطه بعد از زایمان , نزدیکی بعد زایمان , روابط زناشویی در دوران حاملگی ,
:: بازدید از این مطلب : 171
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 16 آبان 1393 | نظرات ()
نوشته شده توسط : بابک د

یك متخصص زنان و زایمان اظهار كرد: کمردرد شایع‌ ترین مشکل دوران بارداری است زیرا مادر در حال افزایش وزن است. کمردردهای شدید در ماه‌ های آخر همراه با خون ریزی و ترشحات واژن می ‌تواند علامتی برای زایمان زودرس باشد.

 شکایت از کمردرد شایع ‌ترین مشکل در بارداری است زیرا فرد دچار اضافه وزن است و هورمون ‌ها در حال تغییر هستند و این موضوع آرامش عضلات و رباط‌ های سراسر بدن را به هم می ‌ریزد اما با روش‌ های درمانی کمردرد در دوران بارداری و با یک استراتژی ساده می ‌توان از بروز آن تا حد زیادی جلوگیری کرد.

 

وی تصریح کرد: کودک شما در حال رشد است و این، مرکز ثقل شما را به جلو می‌ راند پس بهتر است، برای کمتر شدن دردتان سعی کنید پشت و شانه‌ های خود را به سمت پائین و راست کشش دهید و باز هم صاف بایستید و این تمرین را روزی چند بار تکرار کنید، به زمان و وضعیت نشستن و ایستادن تان دقت کنید و حتما هنگام ایستادن یک پای خود را روی چهار پایه قرار دهید.

 ایشان در ادامه گفتند: هنگامی که می‌ خوابید، سعی کنید هر دو زانو را خم کرده و یک بالش بین آن ها قرار دهید و کفش و شلوار خود را با دقت انتخاب کنید. پوشیدن کفش پاشنه بلند با قوس کم گزینه مناسبی است.

 وی در ادامه تاکید کرد: سعی کنید تمرینات کج کردن لگن خاصره را دنبال کنید و درمان با مکمل ‌ها را فراموش نکنید.



:: موضوعات مرتبط: پزشکی و سلامت , ,
:: برچسب‌ها: زایمان زودرس , علایم زایمان زودرس , زایمان طبیعی , علائم زایمان طبیعی , جنین نارس , دلایل زایمان زودرس ,
:: بازدید از این مطلب : 185
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 16 آبان 1393 | نظرات ()
نوشته شده توسط : بابک د

تناسب اندام بعد از بارداری

 

وقتی كه نوزادی به دنیا می‌آید، اكثر مادران به كاستن از وزن اضافی خود كه در اثر بارداری ایجاد شده فكر می‌كنند. كاستن از وزن اضافی، كمك می‌كند تا فرم بدنی بهتری به دست آید. اما این تنها فایده ورزش نیست. به جز كاهش وزن، ورزش پس از زایمان منافع دیگری نیز دارد، مانند:

 

* كاهش استرس

* جمع شدن عضلات شكمی ‌و عضلات لگن كه كشیده شده‌اند

* افزایش انرژی

* كاهش میزان افسردگی كه می‌تواند پس از تولد نوزاد ایجاد شود

* افزایش آمادگی بدنی برای نگهداری و مراقبت از كودك

 

اولین قدم :

اگر تصمیم دارید پس از زایمان شروع به ورزش كردن كنید ابتدا با پزشك خود مشورت كنید تا مطمئن شوید كه در این زمان، با شرایطی كه دارید، شروع ورزش برای شما بی‌خطر است.

 

سپس هدف خود را مشخص كنید. اگر هدف شما كاهش وزن است، ورزش مداوم و رژیم غذایی بهترین راه برای رسیدن به این هدف است و به راحتی شما را به وزنی كه پیش از بارداری داشته‌اید می‌رساند. میزان مطمئن كاهش وزن، بدون ضرر برای سلامتی، در حدود 900450 گرم در هفته است، پس باید مرقب باشید كه در این كار زیاده‌روی و عجله نكنید، حتی ممكن است برای اینكه به وزن پیش از بارداری خود برسید به 12 ماه زمان نیاز داشته‌باشید و اگر نوزاد از شیر شما تغذیه می‌كند، احتمالاً این زمان كمی ‌طولانی‌تر خواهد شد.

 

برنامه ریزی كنید :

هنگامی‌كه یك برنامه‌ی ورزشی را طراحی می‌كنید توجه داشته‌باشید كه برای شروع، انجام برنامه و ادامه‌دادن آن برای شما راحت باشد. به تدریج كه انجام آن برای شما راحت شد می‌توانید در مدت زمان ورزش و نوع فعالیتها تغییر ایجاد كنید. قبل از اینكه برنامه‌ی ورزشی را طراحی كنید به سوالات زیر پاسخ دهید:

 

* از چه نوع فعالیت فیزیكی لذت می‌برید؟

* آیا ورزش گروهی را دوست دارید یا ترجیح می‌دهید انفرادی ورزش كنید؟

* آیا ورزشی هست كه بتوانید همراه كودكتان باشید؟

* كدام ورزش با برنامه‌ی روزانه‌ی شما همخوانی دارد؟

* آیا مشكلات فیزیكی دارید كه نوع فعالیت شما را محدود كند؟

* از ورزش كردن چه هدفی را دنبال می‌كنید؟ هدف شما كاهش وزن است؟ نیرومند سازی عضلات است و یا افزایش انعطاف پذیری است؟

 

 از كی می‌توانید ورزش كنید؟

معمولا 6-4 هفته طول می‌كشد تا تغییراتی كه در اثر بارداری و زایمان ایجاد شده‌اند، بهبود یابند. زمانی كه پزشك شما بگوید می‌توانید كارهای روزمره خود را انجام دهید، به شرطی كه خود شما هم آمادگی كافی داشته‌باشید، می‌توانید یك برنامه‌ی ملایم ورزشی را شروع كنید. پیاده‌روی و نرمشهای ملایم كششی و قدرتی بهترین ورزش برای شروع هستند. حداقل به مدت 6 هفته پس از زایمان باید از ورزشهای شدید و سختی مانند دویدن یا پرش اجتناب كنید. اگر سزارین داشته‌اید باید به مدت 6هفته از ورزشهای قدرتی شكم اجتناب كنید.

 

 

 


چه ورزشی باید انجام داد؟

ورزشی را انجام دهید كه از آن لذت ببرید. ورزش باید جالب باشد و طاقت فرسا یا خسته‌كننده نباشد. حتی می‌توانید طوری ورزش كنید كه كودكتان در كنارتان باشد. در این مورد باید گفت كه پیاده‌روی بهترین ورزش است. چون علاوه بر اینكه ورزش ملایمی‌محسوب می‌شود به هزینه یا به تجهیزات خاصی نیاز ندارد و می‌توانید كودك را نیز با خود ببرید.

 

دوچرخه سواری و شنا نیز ورزشهای مناسبی هستند. یوگا و پایلت (نوعی نرمش شامل حركات كنترل شده‌ی كششی و تنفسی) هم برای شروع كمك كننده هستند.

 

و البته زمانی كه پزشك شما اجازه دهد می‌توانید ورزشهای تقویتی عضلات شكم را به خوبی انجام دهید. انجام ورزشهای شكم، نتایج بسیار مفیدی در پی خواهد داشت. بنابر این ورزش شكم را رها نكنید. برای تقویت عضلات ضعیف لگن می‌توانید ورزش لگنی را شروع كنید. با انقباض ارادی و مكرر عضلات لگنی، عضلات كف لگن تقویت می‌شوند و فرایند كنترل مثانه بهتر می‌شود.

 

 یك برنامه‌ی ورزشی پیشنهادی :

 

برای مثال پیاده روی را امتحان كنید. می‌توانید كالسكه‌ی بچه را همراه خود ببرید. در این صورت یك واگن شاد و دوست داشتنی با وزن حدود 5 كیلو را با خود حمل می‌كنید كه به كاهش وزن شما نیز كمك می‌كند. به تدریج می‌توانید زمان پیاده روی را افزایش دهید.

 

برای شروع حداقل سه بار در هفته به مدت 15 دقیقه در روز پیاده روی كنید و هر هفته این زمان را 5 دقیقه افزایش دهید. زمانی كه 45 دقیقه پیاده روی بی وقفه برای شما ساده شد شدت فعالیت را افزایش دهید. مثلا می‌توانید سرعت خود را بیشتر كنید یا از سطوح شیبدار بالا بروید. پس از 6 هفته می‌توانید جاگینگ (دویدن آهسته)‌ را امتحان كنید.

 

هر چند وقت باید ورزش كرد؟

 

وقتی ورزش می‌كنید به صدای بدن خود گوش فرا دهید. به این معنی كه هرگز خود را به انجام كارهای خیلی سخت یا خیلی سریع، وادار نكنید. سعی كنید حداقل سه بار در هفته ورزش كنید و هدف خود را رسیدن به پنج بار ورزش در هفته قرار دهید. اگر مشغله دارید و مجبور هستید كه زمان كوتاهی را به ورزش اختصاص دهید زمان ورزش را به قطعات 15 دقیقه ای تبدیل كنید. دو نوبت ورزش 15 دقیقه ای در روز درست به اندازه ی یك نوبت ورزش 30 دقیقه ای موثر است.

 

 چگونه از برنامه ی ورزشی خود بیشترین نتیجه را بگیرید؟

 

* قبل از ورزش با حركات ملایم كششی بدن را گرم كنید.

* پس از اتمام ورزش نیز با نرمشهای كششی بدن را سرد كنید.

* مراقب از دست رفتن آب بدن باشید و مدتی پیش از ورزش و پس از آن، آب كافی بنوشید.

* برای حفظ انرژی خود سعی كنید رژیم غذایی مغزی و سالمی‌داشته باشید.

* به خاطر داشته باشید كه باید صبور باشید. ممكن است برای بازگشتن به فرم بدنی مناسب به چندین ماه زمان نیاز داشته باشید.

 


اگر دچار این علائم شدید، ورزش را رها كنید و با پزشك خود مشورت كنید:

 

* درد افزایش یابنده، شدید یا طول كشنده

* سرگیجه‌ی شدید

* افزایش خونریزی پس از زایمان

* غش و ضعف

* تهوع

* مشكل در تنفس

* خستگی بیش از حد و ضعف شدید عضلانی

 

برنامه‌ی منظمی‌داشته باشید:

 

ورزش باید به صورت مداوم و منظم جزئی از برنامه‌ی روزانه‌ی شما باشد. در برنامه ریزی تنوع ایجاد كنید و ورزشهای متنوعی را در نظر بگیرید تا خسته كننده نشود.

 

اگر مرتب ورزش كنید، به زودی جزئی از زندگیتان خواهد شد. اگر از لحاظ جسمی ‌مشكلی دارید یا به دلیل شرایطی كه دارید برای ورزش كردن تردید دارید پیش از ورزش با پزشك خود مشورت كنید.



:: موضوعات مرتبط: پزشکی و سلامت , ,
:: برچسب‌ها: بعد از زایمان , تناسب اندام بعد از زایمان , درد زایمان , ورزشهای دوران حاملگی , تقویت عضلات شکم ,
:: بازدید از این مطلب : 112
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 16 آبان 1393 | نظرات ()
نوشته شده توسط : بابک د

پرسش شايع خانم‌ها درباره سزارين

 

سزارین یعنی چه؟

 

‌‌سزارین یعنی شكافتن شكم و ایجاد یك برش بر روی رحم زن باردار به منظور خارج كردن جنین از داخل رحم می باشد و ...



شایع‌ترین مواردی كه باعث می‌شود پزشكان از این روش استفاده كنند، چه مواردی است؟



ج: اگر بحث اصرارهای بیجای خانم باردار و خانواده‌اش را كنار بگذاریم، معمولا پزشكان به یكی از 4 دلیل زیر دست به سزارین می‌زنند:


1ـ عدم پیشرفت زایمان یا بحرانی‌شدن شرایط زایمان.



سابقه سزارین در زایمان‌های قبلی زائو.



3ـ وضعیت استقرار نامناسب جنین برای زایمان طبیعی. (همانطور كه می‌دانید بچه‌ها معمولا با سر از رحم بیرون می‌آیند اما اگر شرایط استقرار جنین به نحوی باشد كه مثلا بخواهد با پا از رحم خارج شود، آنوقت باید برای سزارین اقدام كرد.)



وضعیت نامناسب و بحرانی تنفس در جنین.

 


معمولا سزارین در كدام دسته از خانم‌های باردار شایع‌تر است؟


ج: میزان سزارین معمولا در خانم‌هایی كه تا به حال زایمان نداشته‌اند و برای اولین بار می‌خواهند فرزندی به دنیا بیاورند، بیشتر است و البته این میزان با افزایش سن نیز افزایش می‌یابد.

 


در شرایط غیر اورژانس، چه زمانی برای انجام سزارین مناسب‌تر است؟


ج: مناسب‌ترین زمان در شرایط غیراورژانس، وقتی است كه معیارهای بالینی و آزمایشگاهی برای بلوغ جنین به اثبات رسیده باشد و معمولا وقتی این اتفاق می‌افتد كه سی و نه هفته كامل از تاریخ آخرین قاعدگی خانم باردار گذشته باشد.



آیا برای انجام عمل سزارین نیز مانند سایر جراحی‌های بزرگ، ضرورت دارد كه بیمار چند ساعت قبل از عمل، ناشتا باشد؟


ج: بله، در سزارین نیز ضرورت دارد كه بیمار حداقل 8 ساعت قبل از عمل، ناشتا باشد تا معده خالی شود و عوارض حین عمل مثل آسپیراسیون (برگشت محتویات گوارشی از مری و ورود آن به مجاری تنفسی) اتفاق نیفتد.



حجم خونی كه خانم‌ها در حین سزارین از دست می‌دهند، چقدر است؟


ج: میزان خونریزی در حین عمل سزارین به طور معمول، یك لیتر است و البته بعضی از خانم‌ها ممكن است خونریزی تا یك و نیم لیتر را هم تجربه ‌كنند. به همین دلیل است كه معمولا یك تا دو لیتر سرم رینگر لاكتات و یا سرم قندی نمكی در طی عمل و بلافاصله بعد از عمل به بیمار تزریق می‌شود.



مدت زمانی كه لازم است زائو بعد از انجام عمل سزارین ناشتا باشد، چقدر است؟


ج: معمولا بیمار باید 24 ساعت بعد از انجام این عمل جراحی، ناشتا باشد تا شانس بروز آسپیراسیون به حداقل برسد و همچنین، از آنجایی كه احتمال بروز عوارض بعد از زایمان نیز طی 24 ساعت اول بعد از سزارین بالاست، بهتر است كه بیمار در طی این 24 ساعت ناشتا بماند و غذایش را صرفا از طریق سرم‌های خوراكی دریافت كند.



پس از سزارین، زائو تحت چه شرایطی از اتاق ریكاوری خارج می‌شود؟


ج: شرط اول خروج از ریكاوری این است كه زائو كاملا به هوش آمده باشد و شرط بعدی این است كه خونریزی‌اش به حداقل كاهش پیدا كرده باشد. ضمنا فشار خون بیمار نیز باید به شرایط پایداری رسیده و ادرارش هم باید جریان پیدا كرده باشد، حداقل به میزان 30 سی سی در ساعت.



آیا در شرایط معمول پس از سزارین باید داروی خاصی برای بیمار تجویز شود؟


ج: بله، تا زمانی كه بیمار در بیمارستان بستری است معمولا هر شش ساعت آنتی‌بیوتیك وریدی دریافت می‌كند و بعد از ترخیص از بیمارستان نیز می‌توان تا هفت روز برای بیمار آنتی بیوتیك خوراكی تجویز كرد.



سوند ادراری را چه مدتی بعد از سزارین، بیرون می‌آورند؟


ج: در شرایط طبیعی، سوند فولی را باید 12 ساعت بعد از عمل و یا صبح روز بعد از عمل خارج كرد.



پس از چه مدتی، بیمار می‌تواند از تخت پایین بیاید و شروع به راه رفتن كند؟


ج: حركت دادن بیمار را باید هر چه زودتر شروع كرد. در بیشتر موارد، درست روز بعد از عمل، بیمار باید حداقل دو بار و با كمك همراه از تخت خارج شود. در روز دوم بعد از عمل، بیمار می‌تواند با كمك همراه در بخش قدم بزند. با حركت دادن زودرس بیمار، شانس ایجاد لخته‌های خونی در عروق بیمار و به حركت افتادن این لخته‌ها در مسیر گردش خون به حداقل می‌رسد.



آیا بیمار می‌تواند غذا خوردنش را بلافاصله با صرف غذاهای معمولی شروع كند؟


ج: نه، در اكثر بیماران رژیم مایعات روز بعد از عمل شروع می‌شود و در روز دوم بعد از عمل معمولا رژیم غذایی عادی آغاز می‌شود. اما در مواردی كه داخل شكم، دستخوش دستكاریهای شدید شده باشد و یا عفونت‌های گسترده‌ای اتفاق افتاده باشد، معمولا رژیم غذایی مایعات نیز با تاخیر آغاز می‌شود.



شستشوی محل بخیه‌ها از چه زمانی بلامانع است؟


ج: از روز سوم به بعد، دوش گرفتن برای این محل نیز بلامانع است اما تا قبل از آن، محل بخیه‌ها باید هر روز معاینه شود و با مواد ضد عفونی‌ كننده‌ای مانند بتادین شستشو داده شود و پانسمان گردد. بخیه‌ها را به طور معمول در روز چهارم بعد از عمل بیرون می‌كشند.



شایع‌ترین عوارض احتمالی سزارین چیست؟


ج: عوارض بیهوشی نظیر آسپیراسیون (برگشت محتویات گوارشی به مجاری تنفسی) و آسیب‌های ریوی ناشی از آن، عفونت‌های موضعی، عفونت‌های گسترده، خون‌ریزی شدید، لخته‌شدن خون در عروق خونی و به جریان افتادن این لخته‌ها در مسیر جریان خون كه البته بسیار خطرناك است، صدمه دیدن دستگاه ادراری، وارد آمدن آسیب‌هایی به مغز یا نخاع بچه و شكستگی‌های استخوان جمجمه، ران و اعضای دیگر بچه.



معمولا چند روز بعد از سزارین، زائو ترخیص می‌شود؟


ج: در صورتی كه عوارض بعد از زایمان وجود نداشته باشد، مادر می‌تواند در روز سوم یا چهارم بعد از زایمان از بیمارستان مرخص شود. در نخستین هفته بعد از زایمان، فعالیت‌های مادر باید به مراقبت از خود و بچه‌اش محدود شود و نخستین ویزیت بعد از زایمان نیز بهتر است كه سه هفته بعد از ترخیص باشد.



:: موضوعات مرتبط: پزشکی و سلامت , ,
:: برچسب‌ها: سزارین , مضرات سزارین , چگونگی سزارین , زمان زایمان سزارین , اطلاعات در مورد سزارین , عوارض سزارین ,
:: بازدید از این مطلب : 121
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 16 آبان 1393 | نظرات ()
نوشته شده توسط : بابک د

قطعا يکي از جذاب‌ترين و مهيج‌ترين تجربه‌هاي زندگي هر خانمي، زايمان اوست؛‌ تجربه‌اي که به دردناک بودن، معروف است اما مي‌توان آن را طوري تسهيل کرد که در عين حال که بدون درد است، فرد مجبور نشود تن به تيغ سزارين و عوارض بيهوشي عمومي بسپارد.

 

امروزه در اروپا حدود 80 درصد و در آمريکا 50 درصد زنان درخواست بي‌دردي حين زايمان را دارند اما در ايران چون خانم‌ها از اين موضوع بي‌اطلاع هستند رو به سزارين مي‌آورند.

 حق هر انساني است که در دنياي مدرن طب امروز، بي‌دردي را طلب کند و براي همين است که بيماران نيز از کشيدن و پرکردن دندان تا سردرد و درد زايمان را با حداقل درد مي‌خواهند.

 استفاده از روش اپي‌دورال، برخلاف تصور عوام، نه تنها تهاجمي نيست؛ بلکه به عنوان تکنيک طلايي استاندارد دنيا معرفي شده است. ما فقط براي دقايقي حس درد قسمت فوقاني شکم يا همان ناحيه‌ اپي‌دورال را بلوک مي‌کنيم و براي اين کار از فرد مي‌خواهيم در حالتي نشسته و کاملا بي‌حرکت قرار بگيرد و قبل از انجام بلوک، پوست را ضدعفوني و کمي بي‌حس مي‌کنيم. سپس سوزن مخصوصي را در فضاي اپي‌دورال (که فضايي خارج از نخاع است) قرار داده و کاتتر را در جاي مناسب گذاشته و سوزن را برمي‌داريم. داروها را از راه لوله نازک کاتتر تجويز مي‌کنيم و چون اعصاب انتقال‌دهنده بلوک مي‌شوند، درد کاهش مي‌يابد.

 

15 تا 10 دقيقه بعد اثر بلوک تا 80 درصد از درد را مي‌کاهد. بلوک اپي‌دورال را مي‌توان تا هر وقت نياز بود ادامه داد و پس از زايمان کاتتر را خارج کرد تا حدود 20 دقيقه بعد از تزريق آخرين دارو حس شما به حالت عادي برگردد. اين بلوک باعث کندي روند زايمان نشده و بي‌حسي ناحيه‌اي به شما اجازه مي‌دهد در طولاني‌ترين زمان زايمان (مرحله باز شدن دهانه رحم) استراحت کنيد و سپس وقتي دهانه رحم کاملا باز شد انرژي کافي براي زور زدن داشته باشيد.

 

تحقيقات فراوان ثابت کرده‌اند که اين بي‌دردي براي مادران کاملا بي‌خطر است. ما علاوه بر مواردي که خود مادران درخواست زايمان بدون درد دارند، در مواقع خاص مانند بيماران شديد ريوي، قلبي عروقي، فشار بالاي بارداري، صرع و مواردي که بيهوشي عمومي به خاطر حساسيت به دارو منع دارد، از اين روش استفاده مي‌کنيم. مساله مهمي که وجود دارد و سوال رايج اکثر خانم‌هاست، آن است که پس از انجام بلوک اپي‌دورال و قبل از زايمان، آيا قادر به راه رفتن هستند يا نه؟ اين هم به خاطر همان اطلاع‌رساني غلط است که بعضي‌ها تصور مي‌کنند فلج خواهند شد! ما پس از اپي‌دورال، حتي آنها را از تخت پايين مي‌آوريم تا قدم بزنند و تکنيک تنفسي را که در کلاس‌هاي زايمان فراگرفته‌اند، انجام دهند يا ورزش ملايمي انجام دهند.

 من از چند خانم جوان كه با اين روش درد زايمان طبيعي را كم كرده‌اند و از زايمان خود لذت برده‌اند، خواستم تا درچند جمله نظر خود را ابراز كنند.

 نظر یک خانم درباره این روش زایمان:

يکي از خانم‌هايي که با روش اپي‌دورال زايمان بدون‌درد را تجربه کرده بود (خانم 32 ساله) اين‌طور گفت: «من به محض اينکه چند لحظه منتظر ماندم و حس ترس داشتم که الان اين سوزن را در نخاعم فرو مي‌برند، بدون هيچ احساسي، گفتند تمام شد. دقيقا 7 تا 8 دقيقه بعد، از دست آن درد آغازين راحت شدم و خوابيده بودم و سر بچه‌ام را در ناحيه نشيمن حس مي‌کردم و هر وقت مي‌گفتند زور بزن قادر بودم اين کار را بکنم. خيلي لذت داشت که تولد بچه‌ام را ديدم و باورم نمي‌شد که زايمان تمام شد و او الان روي دست‌هاي دکتر است! نه درد کشيدم نه بيهوش شدم. من به همه آنها که گفتند چرا سزارين نمي‌شوي و مگر زمان مادربزر‌گ‌هاست که طبيعي زايمان کنيم و ما را بي‌کلاس يا متحجر خواندند، مي‌گويم اتفاقا الان در همه دنيا براي زايمان کلاس آموزشي مي‌روند و همه خانم‌ها به غير از آنها که بيماري دارند يا مساله خاصي براي جنينشان پيش بيايد طبيعي زايمان مي‌کنند. من توسط يکي از اقوامم که در اروپا زندگي مي‌کند، تشويق شدم که اين راه را تجربه کنم. الان هم راضي‌ام و به دوستانم توصيه مي‌کنم. از همه فوايدش که بگذريم، ارزش بوسيدن نوزاد پس از تولد به يك دنيا مي‌ا‌رزد.» خانم 27 ساله ديگري بعد از اين تجربه مي‌گفت: «با اينکه قبلا در کلاس‌ها برايمان توضيح داده بودند اما باز هم مي‌ترسيدم. براي همين ترس، پس از اپي‌دورال به دست‌شويي نياز پيدا کردم و به راحتي خودم قدم زدم و رفتم دست‌شويي. حين زايمان هم با ماما و دکتر گپ مي‌زدم و خوشحال بودم حتي همسرم اجازه داشت به اتاق زايمان بيايد. درست مانند کشورهاي خارجي و فيلم‌ها !



:: موضوعات مرتبط: پزشکی و سلامت , ,
:: برچسب‌ها: زایمان طبیعی , سزارین , مضرات سزارین , مقالات زایمان , اطلاعات بارداری , آزمایشهای حاملگی , انتخاب جنسیت فرزند ,
:: بازدید از این مطلب : 112
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 16 آبان 1393 | نظرات ()
نوشته شده توسط : بابک د

کنار تمام غذاهای خود حتماً یک بشقاب بزرگ سالاد سبزیجات، بدون هر گونه سس یا روغنی مصرف نمایید.

در این مطلب چند توصیه کاربردی که آزمایش خود را در افراد مختلف پس داده است؛ به منظور کاهش اشتها ارائه می‌شود.1- سرکوب احساس گرسنگی به وسیله مصرف سبزیجات خاموقتی به شدت احساس گرسنگی می‌کنید به جای مصرف تنقلات پرکالری مانند شیرینی‌جات، از سبزیجات خام استفاده نمایید. خیار،هویج، کاهو، کلم قرمز، کلم سفید، گل کلم، کلم بروکلی، کلم بروکسل، گوجه‌فرنگی، کرفس و … به صورت خام میان‌وعده‌های مناسبی هستند. ریزه‌خواری خود را بر این مواد متمرکز کنید.2- به عنوان میان‌وعده از سالاد مخلوط میوه‌ها استفاده نماییداستفاده از سالاد مخلوط میوه‌های فصل، پیشنهادی بی‌نظیر برای رژیم محدود از کالری شما می‌باشد. چرا که در این رژیم، برای مصرف بسیاری از مواد خوراکی که به آن‌ها علاقه داشته‌اید، محدودیت ایجاد شده است. می‌توانید با جایگزین کردن میان‌وعده‌های جذاب و درعین‌حال کم کالری، تنوع و جذابیت را به رژیم غذایی خود برگردانید.3- کنار وعده‌های اصلی خود سبزیجات را فراموش نکنیدکنار تمام غذاهای خود حتماً یک بشقاب بزرگ سالاد سبزیجات، بدون هر گونه سس یا روغنی مصرف نمایید. سالاد کلم، سالاد کاهو، سالاد شیرازی، سالاد سبزیجات مخلوط که در آن‌ها کدو سبز را رنده کرده باشید، بسیار خوش‌طعم است و تجربه‌ای جدید و متفاوت را برایتان به ارمغان خواهد آورد.4- در تمام طول روز سبزیجات را مصرف نماییدمثلاً در صبحانه در کنار نان و پنیر از خیار، گوجه‌فرنگی یا سبزی خوردن استفاده کنید. در وعده شام از سوپ سبزیجات استفاده کنید. همچنین می‌توانید درون ماست کم چرب خود، خیار خرد کنید.5- جایگاه ویژه‌ای برای سبزی‌ها در میان‌وعده‌تان در نظر بگیریدمطالعات متعدد نشان می‌دهد که میزان مصرف سبزیجات در افراد مبتلا به اضافه‌وزن و چاقی پایین است. یک پیشنهاد این است که در کنار ظروف میوه خود در میان‌وعده‌ها، جایگاه ویژه‌ای برای خیار، هویج، گوجه‌فرنگی، کدو، کرفس، کاهو، کلم بروکلی، کلم بروکسل و … در نظر بگیرید.6- در رژیم‌های کاهش وزن، میوه‌ها و سبزی‌ها بر آب‌میوه‌ها و سبزی‌ها ارجحیت دارندمیوه‌ها و سبزی‌ها دارای فیبر بیشتری می‌باشند و این فیبر خود دفع‌کننده کلسترول می‌باشد و نیز حجم زیادی از معده را اشغال می‌کند که مانع از دریافت غذاهای پرکالری توسط شما می‌شود. در ضمن آب میوه‌ها به دلیل دارا بودن مقادیر بالایی از فروکتوز در رژیم‌های کاهش وزن به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود.7- نسبت به کالری پنهان موجود در رژیم غذایی خود حساس باشیدمنظور از کالری پنهان، بیشتر گروه چربی و قندها می‌باشد که حجم زیادی در رژیم غذایی ندارند و در معده نیز حجم زیادی را اشغال نمی‌کنند، اما کالری بالایی را در رژیم غذایی به همراه دارند. این کالری پنهان بیشتر به صورت روغن در برنج‌ها و خورشت‌ها، چربی گوشت و مرغ، لبنیات پرچرب، شیرینی خامه‌ای، شربت، نوشابه، ژله، سس و … وجود دارد.8- سیستم سرکوب اشتها را گول بزنیدمکانیسم عمل معده به گونه‌ای است که بعد از 20 دقیقه از شروع غذا خوردن شروع به مخلوط کردن غذا با شیره‌های گوارشی می‌کند و از این زمان به بعد سیگنال‌هایی را به سمت مغز مبنی بر سرکوب اشتها می‌فرستد. اگر آهسته‌تر غذای خود را مصرف کنید؛ یعنی زمان صرف غذای خود را افزایش دهید؛ و در طی 20 دقیقه اول مقدار کمی غذا میل کنید تا حدود زیادی موفق شده‌اید که بدن خود را به اشتباه بیندازید و در رابطه با سرکوب اشتهای خود قدم بزرگی برداشته‌اید.شاید به همین علت باشد که در روایات توصیه شده است که 40 تا 50 مرتبه، هر لقمه غذایی را بجوید. این جویدن زیاد فواید بسیاری به همراه خواهد داشت: اولاً؛ مرحله اصلی هضم و نرم شدن غذا در دهان صورت می‌گیرد و فشار کمتری به معده وارد می‌آید و فرآیند هضم با کارایی بیشتری عمل می‌کند؛ و ثانیاً مدت زمان بیشتری صرف غذا به طول می‌انجامد در نتیجه با مصرف مقدار کمتری از غذا، احساس سیری در فرد ایجاد می‌شود.9- رنگ آبی سرکوبگر اشتها استظروف غذا، سفره، دکوراسیون آشپزخانه و اتاق غذاخوری خود را به رنگ آبی در آوردید. تحقیقات نشان می‌دهد که رنگ آبی اشتهای افراد را سرکوب می‌کند و رنگ‌های گرمی مانند قرمز و نارنجی اشتها را تحریک می‌نمایند. در نتیجه سعی نمایید که رنگ‌های قرمز و نارنجی کمتر در جلوی دیدتان باشد؛ و در عوض بیشتر در ارتباط با رنگ آبی باشید.



:: موضوعات مرتبط: پزشکی و سلامت , ,
:: برچسب‌ها: اشتها , کم اشتهایی , دلایل کم اشتهایی , کاستن اشتها , رنگها ,
:: بازدید از این مطلب : 74
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 18 مهر 1393 | نظرات ()
نوشته شده توسط : بابک د

روزی یک تخم مرغ بخورید کارشناس تغذیه و رژیم درمانی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: تخم مرغ سرشار از مواد مورد نیاز بدن و مصرف روزانه یک عدد از این ماده غذایی برای هر فرد سالم ضروری است.


آزاده لعلی پنجشنبه همزمان با روز جهانی تخم مرغ در گفت و گو با ایرنا افزود: برای افرادی که بیماری های قلبی و عروقی، فشار خون بالا، دیابت یا سابقه حساسیت به تخم مرغ دارند، مصرف سه تخم مرغ در هفته پیشنهاد می شود. وی گفت: تخم مرغ از ترکیب چند ماده غذایی نظیر پروتئین و چربی مفید تشکیل شده و یکی از معدود غذاهایی است که می تواند نیازهای بدن را به صورت متعادل تامین کند. این کارشناس تغذیه افزود: مصرف یک عدد تخم مرغ 75 کالری انرژی برای بدن تولید می کند. وی با بیان اینکه تخم مرغ از مواد معدنی است که پروتئین آن 100 درصد جذب بدن می شود، افزود: به همین سبب به ورزشکاران توصیه می شود سفیده تخم مرغ را زیاد مصرف کنند. این کارشناس تغذیه با اشاره به باورهای غلط درباره ضررهای تخم مرغ گفت: کلسترول موجود در یک عدد تخم مرغ 210 میلی گرم است که در گذشته تصور بر این بود که این کلسترول در ایجاد بیماریهای قلبی و عروقی نقش دارد. وی افزود: تحقیقات انجام شده نشان داده است که کلسترول موجود در تخم مرغ نه تنها از بیماریهای قلبی و عروقی جلوگیری می کند، بلکه به دلیل اثرات مفید آن نقش پیشگیری کننده نیز دارد. لعلی گفت: مصرف تخم مرغ در زنان باردار و شیرده، کودکان و نوجوانان در حال رشد و بزرگسالان مورد تاکید است. 9 اکتبر برابر با 17 مهر ماه روز جهانی تخم مرغ نامگذاری شده است.



:: موضوعات مرتبط: پزشکی و سلامت , ,
:: برچسب‌ها: تخم مرغ , فواید تخم مرغ , ویتامین , رژیم درمانی , کلسترول , تغذیه ,
:: بازدید از این مطلب : 64
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 18 مهر 1393 | نظرات ()
نوشته شده توسط : بابک د

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت گفت: امیدواریم با اجرایی کردن استاندارد جدید برچسب‌گذاری مواد غذایی در سال ۱۳۹۴ شهروندان با ساده‌ترین نگاه بتوانند تشخیص دهند که ماده غذایی مصرفی آن‌ها مفید یا مضر است. دکتر بهزاد دماری افزود: طبق گزارش سال ۲۰۱۱ که در سطح جهانی گزارش شده است و کشورها با همدیگر مقایسه شده‌اند؛ عامل خطر برای مرگ‌های زودرس بین ۳۰ تا ۷۰ سالگی در کشور ما، عامل خطر مربوط به رژیم غذایی ناسالم است. وی ادامه داد: بنابراین برای این که بتوانیم مرگ‌های زودرس که معمولاً قبل از ۷۰ سالگی رخ می‌دهد بیماری‌های فشار خون، دیابت و سرطان را کم کنیم، باید همت را روی بهبود رژیم غذایی بگذاریم که بخشی از این، به مراقبت خود مردم در رژیم غذایی شان است، و بخش دیگری از آن به تاثیرات محیطی بر می‌گردد. دماری افزود: صنایع غذایی باید انتخاب مردم و افراد جامعه را بیشتر کنند. بدین معنا که وقتی سوپر مارکت می‌رویم، باید برای افرادی که دارای فشار خون، دیابت، و یا چاق هستند، بتوانیم انتخاب‌های متعدد از قبیل غذاهای کم‌نمک، کم‌چرب، کم‌قند و... وجود داشته باشد. بنابراین مسئولیت صنایع غذایی کشور و پاسخگویی صنایع غذایی کشور این است که برای این تعداد از افراد که دچار بیماری چاقی، فشار خون، دیابت و سایر بیماری هستند، غذای مناسب را فراهم کند. وی تصریح کرد: بر اساس هرم غذایی باید بدانیم که چه غذایی را بخوریم و چه غذایی را نخوریم که توسط دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برچسب‌گذاری محصولات غذایی سال‌هاست که در کشور ما به صورت استاندارد انجام می‌شود. در خیلی از این مواردی که در این برچسب‌ها ثبت می‌شود، آن قدر ریز و ناخوانا و غیر قابل فهم برای افراد جامعه است که اغلب فهم برچسب‌گذاری را برای مردم دچار مشکل می‌کند و بیشتر یک جور رفع تکلیف است. رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت افزود: میانگین سواد جامعه را در نظر گرفتند و توسط آن از المان‌های رنگی استفاده کردند که مثل چراغ راهنمایی (سبز، قرمز، زرد) است بهره‌گیری می‌شود. مثلا ماست پر چرب قرمز رنگ، و پنیر کم نمک سبز رنگ است که امیدواریم با اجرایی کردن استاندارد جدید برچسب گذاری مواد غذایی در سال ۹۴ شهروندان با ساده‌ترین نگاه بتوانند تشخیص دهند که ماده غذایی مصرفی‌شان مفید یا مضر است.



:: موضوعات مرتبط: پزشکی و سلامت , ,
:: برچسب‌ها: رژیم غذایی مناسب , هرم غذایی , ماست پرچرب , میانگین سواد جامعه ,
:: بازدید از این مطلب : 72
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 18 مهر 1393 | نظرات ()
نوشته شده توسط : بابک د

 

 



افزایش هوش,پینگ پونگ,تکواندو,شمشیربازی,کانو,قایق سواری ,افزایش قدرت مغز
این ورزش ها شما را باهوش می کند انجام ورزش های قهرمانی در دراز مدت می تواند باعث سربلندی یک میهن و کسب افتخارات جهانی شود.یک ورزشکار می تواند در رشته های مختلف مشغول شده و پس از چند سال به مسابقات بزرگ جهانی برود اما سوای هر کدام از افتخارات شخصی و ملی برخی ورزش ها روی هوش انسان هم تاثیر به سزایی دارند.


در ادامه ورزش هایی را معرفی می کنیم که باعث افزایش هوش انسان ها می شود. پینگ پونگ در این ورزش شما باید با تمرکز بسیار زیادی که روی توپ داشته باشید بتوانید حریف خودتان را مغلوب کنید. محققان به این نتیجه رسیده اند که این ورزش چون سلول های مغزی را بسیار به کار می​گیرد می تواند باعث افزایش هوش شما شود. دقت در انتخاب جهت توپ به همراه عکس العمل های سریع یکی از دلایل افزایش هوش به وسیله این ورزش است. تکواندو تکواندو، یکی از ورزش های رزمی است که در المپیک و بازی هایی آسیایی وجود دارد و ما از جمله مدعیان آن هستیم. در تکواندو علاوه بر تمرکزی که باید در زدن ضربه ها داشته باشید باید نگاهی نیز به دفاع داشته باشید. این باعث می شود تا ذهن شما همزمان به دوکار مشغول باشد و از همین رو میزان استفاده از ذهن بالا می رود و هوش شما نیز افزایش پیدا می کند. شمشیربازی در مسابقات شمشیر بازی ورزشکاران باید عکس العمل های بسیار سریعی را از خودشان نشان بدهند و این امر نیازمند یک ذهن بسیار سریع دارد. افرادی که در این رشته کار می کنند پس از مدتی قدرت گیراییشان افزایش پیدا می کند و همچنین سریعتر از همیشه عکس العمل از خودشان نشان می دهند. کانو قایق سواری و رشته های آبی همگی برای سلامت بدن بسیار عالی هستند و همه آن ها به نوعی در پرورش اندام های شما نقش دارند. در این میان رشته کانو از همه آن ها برای افزایش قدرت مغز بهتر است. در این رشته شما باید در کنار عکس العمل های سریع تکنیک های لازم برای تقسیم قدرت در طول مسیر را نیز بلد باشید و این موارد همه باید در یک لحظه تصمیم گیری شود. محققان به این نتیجه رسیده اند که افردی که در این رشته فعالیت می کنند میزان هوش بالاتری دارند.

  



:: موضوعات مرتبط: پزشکی و سلامت , ,
:: برچسب‌ها: ورزش , پرورش اندام , کانو , قایقرانی , تیراندازی ,
:: بازدید از این مطلب : 65
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 18 مهر 1393 | نظرات ()
نوشته شده توسط : بابک د

گفت‌وگو با متخصص پوست خشکی لب‌ها؛ دلایل، راهکارها
شروع پاییز برای خیلی از ما، مخصوصا بچه‌ها با خشکی پوست، بویژه در لب‌ها همراه است. این خشکی پوست لب گاهی با حرف زدن و حرکت زیاد دهان، باعث ترک خوردن بیشتر پوست لب و بدتر شدن شرایط فرد می‌شود.
جام جم سرا به نقل از مثلث: با کتر منصور نصیری‌کاشانی، متخصص پوست و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران، گفت‌وگویی کرده‌ایم تا از علل، راه‌های پیشگیری و درمان خشکی و پوسته‌ریزی لب آگاهیهای بیشتری به دست آوریم.
مهم‌ترین علل خشکی لب‌ چیست؟ خشکی و پوسته‌ریزی لب‌ها می‌تواند دلایل بسیار مختلفی مانند ابتلا به برخی بیماری‌ها یا مصرف برخی داروها داشته باشد. خشکی هوا و تماس مستقیم با نور آفتاب از مهم‌ترین علت‌های ابتلا به خشکی، پوسته‌ریزی و ترک خوردن لب‌هاست. از آنجا که افراد در فصل‌ها و روزهای مرطوب سال هم دچار خشکی لب می‌شوند، یعنی خشکی هوا در ایجاد این مشکل چندان دخیل نیست و تماس با نور آفتاب بیشتر مطرح است.
چرا معمولا لب پایین بیشتر از لب بالا خشک می‌شود؟ به‌دلیل تماس بیشتر لب پایین با نور آفتاب. درواقع، با اینکه به‌دلیل خشک‌شدن هوا در فصل پاییز، معمولا خشکی پوست صورت و لب‌ها هم تشدید می‌شود، تماس لب پایین با نور آفتاب می‌تواند شایع‌ترین دلیل خشکی و ترک لب در فصل‌های گرم‌تر و مرطوب‌تر سال هم باشد.
آیا علت خشک شدن لب در بچه‌ها و بزرگترها متفاوت است؟ معمولا بله. از آنجا که بچه‌ها کمتر از بزرگترها در معرض نور آفتاب هستند، خشکی لب در آنها می‌تواند به دلایل دیگری مانند حساسیت‌های ذاتی یا اگزمای سرشتی باشد. از طرف دیگر، سالمندان هم به‌دلیل ابتلا به بیماری‌های مختلف یا مصرف داروهای فراوان، ممکن است دچار خشکی‌ پوست و لب شوند. بچه‌ها هم بعد از سن مدرسه، بیشتر در تماس با نور آفتاب و برخی عوارض ناشی از آن مانند خشکی لب‌ها خواهندبود. نکته مهم این است که اگر خشکی لب، طولانی‌مدت و مزمن شود، باید برای درمان اصولی آن به متخصص پوست مراجعه کرد تا نسخه‌ای مناسب تجویز کند.
راه پیشگیری هم وجود دارد؟ بله، می‌توان برای پیشگیری از خشکی لب‌ها از کرم‌های ضدآفتاب مخصوص لب استفاده کرد. چرب کردن مداوم لب‌ها هم می‌تواند از خشک شدن لب‌ها پیشگیری کند. اگر نور منزلتان بیش از اندازه زیاد است یا پنجره دوجداره ندارید و خانه با نور آفتاب روشن می‌شود، بهتر است در منزل هم کرم ضدآفتاب مخصوص لب بزنید تا از خشکی لب پیشگیری شود.
اگر لب‌ها در اثر خشکی بیش از حد ترک بخورند باید چه کار کنیم؟ بهترین کار این است که به‌محض خشکی و پوسته‌ریزی لب‌ها،‌ چرب‌کردن شبانه‌روزی آنها را برای پیشگیری از ترک خوردنشان شروع کنید. اگر لب‌ها به خونریزی بیفتند، باید برای رفع آن به متخصص پوست مراجعه کنید.
بعضی‌ افراد برای درمان خشکی لب‌ از پمادهای ویتامین A یا A+D استفاده می‌کنند. این کار باعث تشدید مشکل آنها نمی‌شود؟ نه! البته مصرف فراوان ویتامین A به‌صورت خوراکی باعث ایجاد یا تشدید خشکی پوست می‌شود اما پایه و اساس تشکیل‌دهنده پمادهای ویتامین A یا A+D وازلین است و به همین دلیل چرب‌کردن موضعی لب‌ها با این پمادها مشکلی ایجاد نمی‌کند.
رژلب هم لب را خشک می‌کند؟ برخی از رژلب‌ها حاوی مواد قابضی هستند که باعث تشدید خشکی و ترک لب‌ها می‌شوند. از طرف دیگر، لب برخی افراد هم به مواد موجود در رژلب‌ها حساسیت دارد و همین حساسیت می‌تواند باعث تشدید خشکی و ترک آن شود. با این حال، اگر فردی به مواد موجود در رژلب‌ها حساسیت نداشته‌باشد، می‌تواند از رژهای حاوی مواد نرم‌ و مرطوب‌کننده برای پیشگیری از بدتر شدن خشکی لب‌های خود استفاده کند.

  



:: موضوعات مرتبط: پزشکی و سلامت , ,
:: برچسب‌ها: لبها , خشکی لبها , دلایل خشکی لبها , درمان خشکی لب , لب , رژ لب ,
:: بازدید از این مطلب : 57
|
امتیاز مطلب : 4
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : جمعه 18 مهر 1393 | نظرات ()
نوشته شده توسط : بابک د

زنان باردار مایعات زیاد بنوشند هرگونه درد و سوزش هنگام ادرار کردن و وجود خون در ادرار غیر طبیعی است و خانم باردار به محض بروز باید به متخصص مراجعه کند.


در طول دهه سه و چهار زندگی، این تفاوت جنس در خانم ها در حداکثر درجه می باشد. خانم های جوان بیشترین وقوع «UTI» را داشته و به طور متوسط یک سال در میان یک عفونت دچار می شوند. بررسی ها نشان می دهند، زنان باردار باید در دوران بارداری مصرف مایعات را به حداکثر برسانند و آب زیاد مصرف کنند تا دچار عفونت مجاری ادرار نشوند. تا کنون تحقیقی نشان نداده است که مصرف مواد غذایی خاص تاثیر پیشگیرانه یا درمانی داشته باشد اما مصرف زیاد آب به دلیل اینکه باعث تشکیل ادرار بیشتر می شود می تواند جلوی عفونت را بگیرد. میکروب ها هر 45 دقیقه یک بر تکثیر می شوند. کسی که آب کم می خورد و ادرار در این فاصله در مجاری باقی بماند فرصت تکثیر را به میکروب ها می دهد.

  



:: موضوعات مرتبط: پزشکی و سلامت , ,
:: برچسب‌ها: زنان باردار , بارداری , خوراکیهای دوران بارداری , رژیم غذایی زنان باردار , حامله , بچه داری , زبان کودک ,
:: بازدید از این مطلب : 148
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 18 مهر 1393 | نظرات ()
نوشته شده توسط : بابک د

آیا تاکنون به این موضوع فکر کردید که چرا معمولاً در پاییز و زمستان سرما می‌خورید؟ بنا به گزارش منتشر شده در مجله هلث health magazine در مشاوره با چندین متخصص برای جلوگیری از سرما خوردگی در فصل زمستان و یا پاییز می‌بایست در ابتدا حتماً خود را با واکسن آنفولانزا محافظت کنید و سپس با استفاده از راهنمای زیر پاییز و زمستان خود را بیمه کنید. ۱. قرارهای خود را در فصول سرد حتی الامکان در فضای باز بگذارید! باور عموم بر این اساس است که برای جلوگیری از سرما خوردگی بهتر است در فضای بسته و گرم بمانیم ولی مشکل اینجاست که باکتری‌ها و ویروس‌ها در فضای بسته باقی می‌مانند و احتمال انتقال بیماری و این ویروس‌ها در فضای بسته به مراتب افزایش می‌یابد و این در حالی است که در فضای باز، جریان هوا به ویروس‌ها اجازه نمی‌دهد که در محیطی بمانند. بنابراین بیرون رفتن و خارج شدن از فضای بسته نه تنها شما را از شر ویروس‌های ساکن در آن محیط نجات می‌دهد بلکه اگر بیرون رفتن شما با حرکات ورزشی و یا پیاده روی همراه شود باعث بالا رفتن سیستم ایمنی بدن شما می‌شود زیرا تحقیقات نشان می‌دهند ورزش هم باعث ارتقا قوای فیزیکی و هم ارتقای سطح ایمنی و حفاظتی بدن می‌شود. ۲. آرامش روانی باعث جلوگیری از سرما خوردگی می‌شود شاید شما هزاران دلیل برای اینکه زمان کافی برای استراحت ندارید داشته باشید، ولی عدم داشتن استراحت کافی و سلامت روانی می‌تواند هزینه‌های سنگینی به شما تحمیل کند. مضطرب بودن باعث ترشح هورمون‌های مرتبط با استرس می‌شود که موجب ضعیف شدن بنیه بدنی شما در طول زمان می‌شود و سیستم دفاعی بدن شما در برابر آنفولانزا و یا سرما خوردگی ناکارآمد ظاهر می‌شود. بنابراین زمان کافی را در طول شبانه روز به آرامش و سلامت روانی خود اختصاص دهید. ۳. دستان خود را بشویید شستن دستان تا حدود زیادی از انتقال ویروس به بدن شما جلوگیری می‌کنند زیرا با لمس کردن اشیا مختلف در طول روز این ویروس‌ها به راحتی می‌توانند به سطوح دستان شما منتقل شوند. در شست و شوی دستانتان دقت کافی را به خرج دهید. از آنجایی که احتمال وجود ویروس بر روی سطح صابون‌ها وجود دارد حتی الامکان سعی کنید از مایع‌های دستشویی استفاده کنید که دست‌تان با آنها تماسی نداشته باشد. انتقال ویروس‌ها در محیط‌های مرطوب در مقایسه با محیط‌های خشک آسان تر صورت می‌پذیرد، بنابراین سعی کنید بعد از شستن دست‌هایتان با حوله‌های پاکیزه و عاری از آلودگی آنها را خشک کنید و نه با لباس‌هایتان. ۴.خواب کافی داشته باشید تحقیقات نشان دهنده این هستند که مقدار خواب مورد نیاز برای هر کس در طول شبانه روز تفاوت دارد، اما مدت خواب کمتر از ۷ ساعت در طول شبانه روز می‌تواند احتمال ابتلا به ویروس سرما خوردگی را تا سه برابر افزایش دهد. از طرفی دیگر فقط زمان آرامش و سکوت برای ما در طول شبانه روز در شب‌ها زمانی است که دراز کشیدیم، ولی دقیقاً در همین زمان به‌صورت ذهنی سعی بر تحلیل مشکلاتمان داریم که باعث می‌شود مغز و ذهن به خواب فرو نروند، بنابراین به هنگام شب سعی کنید ذهن‌تان را از موضوع‌ها و مسائل روزانه خالی کنید تا بتوانید سریع تر و آسان تر به خواب فرو بروید. تسنیماخبار مرتبط:واکسن استنشاقی سرماخوردگی چیست؟قوي ترين داروي سرماخوردگي كشف شدرقابت لبو و شلغم در درمان سرماخوردگی بهترين دم كردني ها براي رفع سرماخوردگي



:: موضوعات مرتبط: پزشکی و سلامت , ,
:: بازدید از این مطلب : 56
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 18 مهر 1393 | نظرات ()
نوشته شده توسط : بابک د

یک جراح و متخصص زنان گفت: هرچند ورم خفیف پا و قوزک در دوران بارداری طبیعی است اما ورم بیش از حد در دوران بارداری خط قرمزی است که باید با پزشک یا ماما در میان گذاشته شود. دکتر الهام السادات هاشمیان نایینی در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس سلامت خبرگزاری دانشجویان ایران (یسنا) - منطقه علوم پزشکی تهران، با بیان اینکه عوامل متعددی در ایجاد ورم‌ و قوزک‌ پا در دوران بارداری سهیم است، گفت: رحم در‌حال رشد بر سیاه‌رگ‌ها فشار می‌آورد. این فشار از بازگشت خون به قلب جلوگیری می‌کند. این حالت سبب ایجاد ورم در ساق‌ها، قوزک و پاها می‌شود. تغییرات هورمونی نیز در‌ این زمینه نقش دارند. هاشمیان نایینی با بیان این مطلب که ورم پا و قوزک در دوران بارداری شایع است، گفت: این عارضه اغلب پس ‌از زایمان از ‌بین می‌رود. در ‌این دوران انجام اقداماتی در رفع ورم مفید است. این جراح و متخصص زنان درباره راهکارهای موثر برای رفع قوزک پا گفت: از ایستادن‌های طولانی مدت طولانی و قراردادن پا روی پای دیگر باید اجتناب شود. خوابیدن به پهلو و نشستن وقرار دادن پاها به سمت بالا از دیگر راهکارهای کاهش تورم و قوزک پا است. در ‌صورتی‌ که بتوان، باید به پهلوی چپ خوابید. این‌ کار فشار را از روی ورید اجوف زیرین برمی‌دارد؛ این سیاه‌رگ بزرگ، خون را از نیمه‌ زیرین بدن به قلب باز می‌گرداند. در این حال می‌توان زیر ساق‌ها را با بالش اندکی بالاتر آورد. وی گفت: استفاده از «جوراب فشاری» نیز به رفع این مشکل کمک می‌کند که در صورت صلاحدید پزشک تجویز می‌شود. همچنین توصیه شده است که در دوران بارداری، روزانه حدود 10 فنجان (3.2 لیتر) مایعات نوشیده شود. هاشمیان نایینی با تاکید بر اهمیت ورزش منظم روزانه در رفع تورم قوزک پا گفت: باید روزانه پیاده‌روی و در ‌صورت تمایل دوچرخه‌سواری یا شنا کرد. ایستادن در استخر نیز راهکاری سودمند است. هرچند در‌ مورد استفاده از فشار آب بر ورم پا و قوزک، پژوهش‌های اندکی وجود دارد، اما به ‌نظر می‌رسد ایستادن در استخر به بافت‌های ساق‌ پا فشار می‌آورد و ممکن‌ است سبب رفع موقتی ورم در دوران بارداری شود. این جراح و متخصص زنان گفت: به‌ کاربردن کمپرس آب ‌سرد روی مناطق ورم‌ کرده نیز دارای اثر آرام‌بخش است. نتایج برخی پژوهش‌ها حاکی از ‌آن است که ماساژ منظم پا به کاهش ورم پا و قوزک در دوران بارداری کمک می‌کند. هاشمیان نایینی خاطر نشان کرد: با وجودی که ورم خفیف پا و قوزک در دوران بارداری طبیعی است، اما ورم بیش از حد در دوران بارداری خط قرمز است. در صورت وجود ورم شدید، ناگهانی یا ورم در یک پا، باید با پزشک یا ماما تماس گرفته شود. وی گفت: ورم شدید یا ناگهانی ممکن است شناسه‌ یک حالت وخیم موسوم به پره‌اکلامپسی باشد. سایر شناسه‌ها و نشانه‌های پره‌اکلامپسی شامل سردرد شدید، تاری دید و افزایش سریع وزن است. این جراح و متخصص زنان در پایان یادآور شد: بروز تورم در یک پا به ویژه اگر با درد یا حساسیت به لمس در پشت ‌ساق پا یا ران همراه باشد؛ ممکن ‌است نشانه‌ لخته‌شدن خون یا سایر حالات زمینه‌ساز باشد. به ‌هر‌حال، هر‌ دو این موارد به ارزیابی و درمان مناسب نیاز دارد.



:: موضوعات مرتبط: پزشکی و سلامت , ,
:: برچسب‌ها: ورم پا , دوران حاملگی , دلایل ورم پا ,
:: بازدید از این مطلب : 51
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 18 مهر 1393 | نظرات ()
نوشته شده توسط : بابک د



EBOLA2.jpeg

سازمان جهانی بهداشت (WHO) در تازه‌ترین گزارش خود هشدار داد که ابولا در پایتخت سه کشور آفریقایی تثبیت شده و میزان رشدش همچنان رو به افزایش است. به گزارش سرویس سلامت خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، «بروس آیلوارد»، معاون رئیس این سازمان می‌گوید که واکنش جهانی با سرعت پیشرفت این بیماری واگیر در گینه، لیبریا و سیرالئون مطابقت ندارد. این سه کشور خواهان دریافت کمک‌های فوری بین‌المللی برای مقابله با شیوع ابولا شده‌اند. ابولا تاکنون در غرب آفریقا به مرگ بیش از 3860 نفر منجر شده که بیش از 200 نفر آنها کارکنان بیمارستان‌ها و مراکز درمانی بوده‌اند. به گزارش بی‌بی‌سی، معاون رئیس سازمان جهانی بهداشت گفته است که اوضاع در غرب آفریقا در مقایسه با 12 روز گذشته وخیم تر شده است. وی گفت: این بیماری در سه پایتخت تثبیت شده و 70 درصد مبتلایان قطعا خواهند مرد و میزان رشدش از هر نظر رو به افزایش است. در اسپانیا نیز اعلام شده است که هفت فرد دیگر مشکوک به ابولا تحت مراقبت قرار گرفته‌اند. «ترزا رومرو»، یک پرستار اسپانیایی چند روز پیش اولین نفری بود که خارج از آفریقای غربی به ویروس ابولا مبتلا شد. سازمان ملل متحد برای مبارزه با ویروس ابولا در غرب آفریقا خواستار بیش از یک میلیارد دلار بودجه شده است.



:: موضوعات مرتبط: پزشکی و سلامت , ,
:: بازدید از این مطلب : 38
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 18 مهر 1393 | نظرات ()
نوشته شده توسط : بابک د

اگر قرار باشد برای کباب روز تعطیل یکی از گوشت ها را انتخاب کنید، باید هر مزاج سراغ کدام گوشت برود؟درباره ضررهای خوردن ماست با ماهی، هندوانه بعد از خوردن آش رشته، عسل و بعد از آن هم خربزه زیاد شنیده اید. علم پزشکی بعضی از این تداخل های تغذیه ای را می پذیرد اما بعضی از آنها ویژه طب سنتی است. یکی از دیدگاه های طب سنتی درباره مصرف نوع گوشت و طبع افراد است. بعضی از طبع ها به دلیل شرایط بدنی که دارند، نباید از بعضی گوشت ها استفاده کنند.البته برای آنکه مشکل برطرف شود، راهکارهای تغذیه خاصی هم وجود دارد. این حساسیت فقط درباره خوردن گوشت قرمز نبوده و درباره دیگر گوشت ها نیز مطرح است. بنابراین ابتدا نگاهی به طبع ها داریم و سپس در هر بخش درباره گوشت مناسب مصرف هر کدام و افزودنی همراه آن صحبت می کنیم تا این بار اگر خواستید بساط کباب را برپا کنید، بدانید مزاج تان چیست و باید چه کبابی را همراه با چه چاشنی طبیعی مصرف کنید.طب سنتی طبع یا مزاج ها را به چهار دسته تقسیم کرده و براساس آن برای هر کدام از آنها برنامه غذایی خاصی را ارائه می کند. این طبع ها عبارتند از طبع گرم و خشک یا صفراوی مزاج، گرم و تر یا دموی مزاج؛ سرد و خشک و سرد و تر. این مزاج ها مربوط به وضعیت تغذیه و گوارش فرد مورد نظر و یک نفر می تواند مثلا در طبع تغذیه ای سرد و تر باشد اما ساختار بخش دیگری از بدن او مانند پوست یا حتی رفتار او چیز دیگری باشد.بنابراین آنچه درباره مصرف انواع گوشت و طبع ها مطرح است، فقط مرتبط با طبع اشخاص و نوع گوشتی است که سازگار با شرایط گوارشی یا طبع تغذیه ای اوست. اگر در مصرف گوشت برخلاف طبع عمل شود، شخص با مشکلات گوارشی روبرو می شود. شاید به همین دلیل گاهی با خوردن بعضی خوراکی ها که جزو گوشت ها قرار دارند، حس خوبی نداشته و دچار مشکل می شویم.اگر همیشه بین خرید گوشت گوسفند، گوساله و بره مردد بوده اید می توانید با این توصیه طب سنتی از تردید بیرون بیایید. گوشت گوسفند یکی از بهترین و سازگارترین گوشت ها با طبع انسانی است. اصطلاحا گوشت آن نیز «کثیرالغذا» بوده و هضم آن راحت است. البته این یک توصیه کلی برای انتخاب گوشت قرمز از بین سه نوعی است که به آن اشاره شد اما بهتر است ابتدا طبع تان را بشناسید و سپس گوشت مناسب و سازگار با مزاج تان را انتخاب کنید. در حالت کلی گوشت گوسفند در مقایسه با دو نوع دیگر برای انسان بهتر است.مصلح چیست؟برای از بین بردن مشکلات احتمالی هر یک از گوشت ها باید آن را همراه با افزودنی خاصی خورد یا آنها را داخل یک یا همه این ترکیب ها خواباند و بعد گوشت را پخت. به این ترکیب ها اصطلاحا «مصلح» می گویند. برای هر نوع گوشت و البته مزاج مرتبط با آن نوعی مصلح وجود دارد. البته بعضی از آنها در بیشتر گوشت ها و مزاج ها مشترک هستند.گرم و خشک ها قرقاول بخورندگرم و خشک ها همان افراد جدی و سختکوشی هستند که آنها را اغلب در پست مدیر و رییس گروه و رهبر می بینید. این افراد به دلیل سختکوشی و جدیت شان در کار به پست های بالا رسیده و پله های ترقی را گاهی چهارتا یکی طی می کنند! گاهی بدجوری از کوره در می روند اما به همان نسبت هم زود پشیمان می شوند و افسوس می خورند که چرا خودشان را کنترل نکرده اند. تلخی طعم دهان آنها، اول صبح، نشاندهنده طبع گرم آنهاست.درجه بندی گوشتبهترین گوشت برای این افراد، گوشت «قرقاول» است. اما بهتر است این گوشت پیش از طبخ داخل سکنجبین خوابانده شود. پس از آن گوشت اردک است. این گوشت نیز قبل از طبخ داخل مخلوطی از کرفس، نخود، پونه، تره، شوید، دارچین و سکنجبین قرار گیرد.گوشت بلدرچین خوابانده شده در مخلوط روغن کنجد، بادام، زیتون و آب انار نیز مانند گوشت اردک برای این افراد مناسب است. این افراد باید گوشت گاو را پیش از مصرف داخل پیاز، دارچین، فلفل، زنجبیل، گلپر، سیر، زیره و تره تیزک بخوابانند و زمانی که گوشت گاو مصرف می کنند حتما همراه آن پیاز بخورند.مصلح گوشت گاو، پیاز است. اگر علاقه به خوردن گوشت شتر دارید و مزاج تان گرم و خشک است، باید آن را با نمک، شوید، زیره، فلفل و سرکه بپزید. گوشت کبک نیز برای این افراد مناسب است. مصلح این گوشت ترکیبی از سکنجبین است. پس از تهیه کباب آن نیز باید آن را با یکی از انواع ترشی های طبیعی نوش جان کنید. بهتر است افرادی که مزاج گرم و خشک دارند، هر نوع کباب به ویژه کباب تهیه شده از گوشت قرمز را با سماق فراوان یا مخلوطی از گشنیز، فلفل و اطرفیل نوش جان کنند. بد نیست بعد از خوردن آن نیز کمی شربت سکنجبین بنوشند. اگر علاقه به خوردن تخم ماهی یا اشپل دارید باید حتما آن را با زنجبیل مصرف کنید.گرم و ترها مرغ محلی بخورنداگر بیشتر اوقات صورت تان برافروخته است اما خوش اخلاق هستید، مزاج تان گرم و تر است. علاوه بر اینکه شما کارها را به خوبی انجام می دهید اما گاهی نیاز به یادآوری دارید. اشتهای تان خوب است و خوب می خوابید. برای انتخاب کباب مورد علاقه تان به این نکته ها دقت کنید.درجه بندی گوشتبهترین گوشت برای افراد دارای این طبع، گوشت «مرغ محلی» است اما برای مصرف این گوشت باید ادویه گرم مانند زنجبیل را با آن همراه کنید. بعد از خوردن این گوشت نیز بهتر است یک فنجان شربت سکنجبین میل کنید. میگو در جایگاه بعدی قرار دارد اما پیش از مصرف باید آن را در مخلوط نعنا، سرکه، شربت انار و زیره بخوابانید. در زمان خوردن آن نیز می توانید کمی نعنا همراه میگو بخورید.گوشت گوساله و گوسفند را باید با مخلوطی از گشنیز، سماق و مرزه بخورید. اگر علاقه به خوردن گوشت بوقلمون دارید حتما آن را همراه گشنیز و سماق میل کنید.اگر به کله پاچه به ویژه مغز و زبان علاقه دارید، باید برای پختن و خوردن آن تمهیدات ویژه انجام دهید. زبان را با گشنیز یا سرکه بپزید و موقع خوردن آن را با خولنجان و زیره بخورید. مغز را هم با نمک، آویشن، دارچین و زیره بپزید و موقع خوردن حتما با ترشی طبیعی آن را مصرف کنید.سرد و خشک ها، گوشت نخورند!اگر انعطاف پذیری تان کم است و برای انجام خیلی از کارها حال و حوصله ندارید، مزاج تان سرد و خشک است. احتمالا به دلیل نامناسب بودن وضعیت گردش خون تان رنگ پوست تان تیره بوده و دچار کم خونی هستید. از نظر بدنی نیز استخوانی و لاغر بوده و اغلب انرژی پایینی برای انجام کارها دارید.درجه بندی گوشتدر فهرست انواع گوشت های مصرفی برای طبع های مختلف برای سرد و خشک ها گوشت های کمی در نظر گرفته شده است. شاید به این دلیل که مصرف گوشت با ساختار بدنی آنها هماهنگ نیست.گوشت بز، قلوه و سیرابی تنها گوشت های مناسب برای این افراد هستند. برای خورد گوشت بز باید آن را در مخلوطی از خرما، نمک، فلفل، پیاز، دارچین، زیره و میخک بخوابانید. همراه با خوردن کباب هم این گوشت را باید با فلفل یا پیاز بخورید. اگر اهل خوردن قلوه و سیرابی هستید هم باید کاری کنید تا این خوراکی ها با مزاج تان سازگار شود. برای این کار، قلوه را باید با نمک، فلفل و دارچین کباب کنید و برای سیرابی هم آن را با سرکه، مرزه و زنجبیل پخته و با گلپر و دارچین نوش جان کنید.سرد و ترها، با دریا دوست باشیداگر خوش اخلاق هستید و کمی هم اضافه وزن دارید، مزاج تان سرد و تر است. احتمالا هم حوصله انجام کاری را ندارید و استراحت را به هر کار دیگری ترجیح می دهید. اشتهای تان خوب است و این اشتهای خوب و متابولیسم پایین باعث افزایش وزن شما می شود.درجه بندی گوشتبرای این افراد گوشت ماهی بهترین گوشت ممکن است اما برای مصرف آن باید به چند نکته مهم دقت کرد. ماهی را حتما باید با کنجد و آویشن بپزید. در واقع برای پختن و خوردن های در حین پختن و خوردن باید از ادویه گرم استفاده کنید. بعد از خوردن ماهی نیز کمی عسل با سنکنجبین میل کنید تا مشکلی ایجاد نشود.ممنوع نیستدرباره مزاج ها و نوع غذایی که بهتر است مصرف کنند، صحبت کردیم اما این به این معنا نیست که هر مزاج نمی تواند از دیگر انواع گوشت ها استفاده کند. مصرف آن بلامانع است اما با استفاده هر گروه از گوشت مورد نظر، سلامت شخص بیشتر حفظ خواهد شد.



:: موضوعات مرتبط: پزشکی و سلامت , ,
:: بازدید از این مطلب : 69
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 18 مهر 1393 | نظرات ()
نوشته شده توسط : بابک د

دلایل و راههای درمان درد کف و پاشنه پا
کف پای دردناک مشکل شایعی است. درد در استخوان کنار انگشت شست، پینه‌ها و میخچه‌ها، ‌ درد انگشتان پا، التهاب مفاصل و آرتروز از علل شایع درد پا هستند.
جام جم سرا به نقل از عصر ایران: درد پشت پاشنه معمولا به علت التهاب تاندون آشیل و یا بورسیت (التهاب کیسه‌ای که حاوی کمی مایع است و بین تاندون و استخوان قرار می‌گیرد) ایجاد می‌شود. شایع‌ترین علت ایجاد کننده درد کف پا التهاب نوعی بافت همبند است که در این ناحیه قرار گرفته است و در اصطلاح آناتومی به آن فاشیا گفته می‌شود.
مکانیسم آسیب دیدگی چگونه است؟ - وارد شدن مکرر نیروی کششی و فشاری به قوس کف پا.
-اختلال آناتومی کف پا که نیروی زیادی را به این ناحیه وارد کند مانند کف پای صاف.
- وجود دوره‌هایی از آسیب دیدگی و بهبود این ناحیه.
- سپس در اثر آسیب واسطه‌های شیمیایی التهابی آزاد می‌شوند که درد ایجاد می‌کنند.
- در برخی موارد کف پای صاف ممکن است در مواردی در این ناحیه به صورت خودبخود دچار پارگی شود.
- در اثر التهاب بافت آسیب دیده به صورت بافت همبند (اسکار) ترمیم می‌شود و آهکی شدن بافتی (کلسیفیکاسیون) ایجاد می‌شود که دردناک خواهد بود.
عوامل خطر: سن بالای ۴۰ سال
اضافه وزن
بی‌تحرک بودن فرد
کاهش حرکات رو به بالای مچ پا (دورسی فلکشن)
راه رفتن مکرر روی سطوح سخت
پوشیدن کفش تخت

شواهد کافی مبنی بر ارتباط شغل با التهاب بافت همبند کف پا (فاشئیت پلنتار) وجود ندارد و نمی‌توان آن را یک آسیب شغلی دانست.
علائم: درد ممکن است در یک محل مشخص احساس نشود. ممکن است درد در زیر پاشنه، پشت پا یا در مچ پا احساس گردد. اما اگر درد به قسمت جلوی پا، پنجه‌ها و یا به ساق پا انتشار پیدا کند ممکن است آسیب نخاع کمری مطرح باشد. درد در اوایل صبح و با گذاشتن پا روی زمین بد‌تر می‌شده و پس از یک دوره استراحت بهتر می‌شود اما معمولا در طول روز و با حرکت بیشتر پا‌ها درد بهتر می‌شود. ماهیت درد حالت کششی و از هم گسیختگی دارد. در معاینه خم کردن مچ پا به بالا (حرکت دورسی فلکشن) به علت ایجاد کشش در بافت همبند کف پا (فاشیا) موجب ایجاد درد می‌شود. معمولا تورم وجود ندارد یا کم است.
تشخیص‌های افتراقی: اگرچه شایع‌ترین علت درد پاشنه التهاب بافت همبندی کف پا (فاشیای پلنتار) است اما عوامل دیگری نیز می‌توانند عامل این مشکل باشند و به خصوص اگر مشکل بیمار به درمان جواب ندهد باید مد نظر قرار گیرند.
سندرم پاشنه کبود: این مشکل در افراد مسن چاق یا افراد جوانتری که ورزشکار هستند و روی سطوح سخت ورزش می‌کنند ممکن است روی دهد. درد معمولا عقب‌تر و در ناحیه خلفی تری است و زیر بالشتک چربی استخوان پاشنه احساس می‌شود. کفی‌های مخصوص ممکن است تجویز شوند و یا درمانهای دیگری صورت گیرند.
بورسیت زیر پاشنه: بورسیت یا التهاب کیسه‌ای که حاوی کمی مایع است و بین تاندون و استخوان قرار می‌گیرد.
ممکن است در ناحیه زیر استخوان پاشنه ایجاد شود که بیشتر در افراد مسنی که کفش جدیدی را پوشیده‌اند روی می‌دهد. ممکن است یک تورم حساس به لمس در زیر پاشنه ایجاد شود که درد با خم کردن پنجه و حرکت مچ پا تغییری نمی‌کند. درمان با بیرون کشیدن مایع ملتهب و یا تزریق دارویی ممکن است موثر باشد.

سندرم تونل تارس: یکی از عصب‌های پا از زیر عناصری عبور می‌کند که برخی اوقات ممکن است تحت فشار عناصر اطراف خود قرار گیرد. در این صورت درد، بی‌حسی و احساس سوزش در قسمت داخلی پا، مچ یا حتی ساق پا روی می‌دهد. این علائم در یک محل خاص احساس نمی‌شود و شب‌ها بد‌تر می‌شود. این مشکل ممکن است با دیابت، کم کاری تیروئید، التهاب مفاصل و اختلالات آناتومیک پا مانند کف پای صاف مرتبط باشد. تزریق استروئید در کنار درمان عامل زمینه‌ای می‌تواند کمکم کننده باشد.

علل دیگر: در موارد نادری ممکن است درد پاشنه علت مهمتری داشته باشد به خصوص اگر درد علیرغم درمان ۶-۳ ماه طول بکشد. نقرس در موارد نادری ممکن است با علائمی شبیه به التهاب بافت همبند کف پا بروز کند.
در موارد نادری مشکلات دیگری مثل فیبروسارکوما، متاستاز، جسم خارجی، اوستئومیلیت، توبرکلوزیس نیز می‌توانند علت این مشکل باشند.
تشخیص: تشخیص معمولا بالینی و از طریق معاینه است اما ممکن است در مواردی نیاز به انجام رادیوگرافی، ‌ آزمایش خون و یا آزمایشات هدایت عصبی باشد. اگر پس از سه ماه درمان مشکل برطرف نشود در مواردی سونوگرافی ویا‌ام. آر. آی ممکن است درخواست شوند.
درمان: درمان به شدت علائم بستگی دارد.

در موارد خفیف:
آموزش به منظور کاهش فشاری که بر پا‌ها وارد می‌شوند، کاهش وزن و عدم فعالیت بر روی سطوح سخت، کفی کفش طبی و مناسب، تمرینات کششی غیر فعال، استفاده از سرما و گرما، ماساژ مالشی کف پا، و داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی توصیه می‌شوند.

در موارد درد با شدت متوسط:
در این موارد ممکن است فرد به سطوح تخصصی‌تر ارجاع داده شود. علاوه بر درمان‌های فوق، ‌فیزیوتراپی، تزریق داروهای بی‌حس کننده و ضد التهاب، ‌ آتل شبانه از جنس سخت و آتل غیر ثابت هنگام راه رفتن.

در موارد شدید و یا مواردی که به درمان پاسخ نمی‌دهند:
ارجاع به سطوح فوق تخصصی و ارزیابی مجدد برای بررسی عامل ایجاد کننده و در مواردی جراحی توصیه می‌شود.



:: موضوعات مرتبط: پزشکی و سلامت , ,
:: بازدید از این مطلب : 80
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 18 مهر 1393 | نظرات ()
نوشته شده توسط : بابک د

نظارت بر جامعه پزشکی نباید به نامحرمان سپرده شود
رئیس کل سازمان نظام پزشکی ایران، بر لزوم استقرار کمیته‌های اخلاق پزشکی در انجمنهای علمی - تخصصی پزشکی تاکید کرد و افزود: نظارت بر جامعه پزشکی امری خطیر است که نباید به نامحرمان سپرده شود.



به گزارش خبرگزاری مهر، دکتر علیرضا زالی در نخستین نشست کارشناسی مجمع انجمنهای گروه پزشکی به دستاوردهای یک سال گذشته نظام سلامت اشاره کرد و گفت: ایجاد فضای همدلی و همگرایی در عرصه سلامت از جمله دستاوردهای یک سال اخیر این حوزه است. در گذشته گفتمان با جامعه پزشکی بدون رعایت موازین مبتنی بر کرامت صورت می‌گرفت این در حالی است که اکنون گفتمان مبتنی بر کرامت و احترام حاصل شده است. وی کتاب ارزش‌گذاری نسبی خدمات حوزه سلامت را مورد اشاره قرار داد و گفت: با تصویب هیئت وزیران زمینه‌های اجرای این دستاورد ملی حاصل شده است بطوریکه چند هزار تعرفه نوین با متدولوژی مترقی روز طراحی شده و امروز به عنوان یک رهیافت برای جامعه پزشکی در دسترس قرار گرفته است. زالی در عین حال افزود: صیانت از این کتاب و اجرای مفاد آن و همچنین پالایش بخش قلیلی که می‌توانند چهره مشعشع جامعه پزشکی را به کدورت کشند، از سوی انجمن‌های تخصصی از اهمیت بسیاری برخوردار است. اگر انجمنها می‌خواهند پاسخ مناسبی به اعتماد عمومی دولت دهند، باید بر اجرای مفاد این کتاب پافشاری کنند. جهت تحقق عدالت بین رشته‌ای، 27 انجمن علمی - تخصصی متعهدانه به اجرای این کتاب پافشاری می‌کنند. براین اساس بر همه انجمن‌ها فرض است که به تعهد اخلاقی خود عمل کنند، ما نیز به دولت تضامین لازم را برای پایداری این کتاب داده‌ایم. وی ادامه داد: نظارت بر جامعه پزشکی امر خطیری است که نباید به دلیل غفلت ما به نامحرمان سپرده شود. چه وجهی بهتر از آن است که خود جامعه پزشکی آستین همت بالا زده و در این زمینه وارد عمل شود. در چنین شرایطی است که دولت نیز گامهای بلندتری را برای استیفای حقوق جامعه پزشکی خواهد برداشت. رئیس کل سازمان نظام پزشکی ایران گفت: درخواستم از انجمنهای علمی - تخصصی آن است که تعهدات داده شده تشریفاتی نباشد چرا که امروز خودپالایشی راهبرد اصلی برای جامعه پزشکی است. چهره پرافتخار جامعه پزشکی آنقدر ارزنده است که نباید گذاشت تعدادی انگشت‌شمار با رفتاری غیرحرفه‌ای به آن آسیب زنند. زالی بر لزوم فعال شدن کمیته‌های اخلاق در انجمنهای علمی - تخصصی تأکید کرد و گفت: 6 پرونده از کمیته‌های اخلاق انجمنها به سازمان ارائه شد که بطور ویژه به آنها رسیدگی کردیم. بنابراین چنین مواردی به صورت فوری در سازمان مورد بررسی قرار خواهد گرفت. کمیته‌های اخلاق در انجمن‌ها به عنوان گرانیگاه مسئولیت‌پذیری اجتماعی باید شکل بگیرد. وی افزود: بخش انتظامی سازمان نظام پزشکی نیز بانک خود را بالغ بر هزار کارشناس انتظامی البته با همکاری انجمنها تشکیل داده است. زالی در پایان از مجلس شورای اسلامی خواست که در برنامه ششم توسعه‌ای کشور جایگاه مترقی را برای انجمنهای علمی - تخصصی در نظر بگیرند.

  



:: موضوعات مرتبط: پزشکی و سلامت , ,
:: بازدید از این مطلب : 47
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 18 مهر 1393 | نظرات ()
نوشته شده توسط : بابک د

با نو آوری جدید محققان امکان پذیر شد؛ حس لمس کردن با اندام های مصنوعی تهران - ایرنا - محققان دانشگاه کیس وسترن رزرو اوهایو در آمریکا برای بازیابی حس لامسه در اندام های مصنوعی، راهکار جدیدی را ابداع کردند.


به گزارش گروه اخبار علمی ایرنا از پایگاه ساینس، بیماری که دست خود را 4 سال قبل در یک حادثه از دست داده بود، با استفاده از یک دست مصنوعی جدید توانست سطح توپ پارچه ای را لمس و بدون دیدن توپ، جنس آن را شناسایی کند.
مزیت دیگری که در نتیجه استفاده از این اندام حاصل شد، کاهش درد فانتوم در دست بیمار بود.
البته این بیمار واقعا نمی تواند اشیا را لمس کند؛ بلکه سیگنال های الکتریکی که در زمان برخورد اندام مصنوعی با اشیای خارجی توسط یک کامپیوتر تولید می شوند، برای اعصاب دست و مغز وی ارسال می شوند و مغز پس از دریافت این سیگنال ها و تحلیل الگوی آن می تواند جنس شی را شناسایی کند.
یکی از مزایای جانبی استفاده از این اندام های مصنوعی، کاهش و از بین رفتن درد فانتوم در بیماران است. درد فانتوم دردی است که به نظر می رسد در عضو قطع شده بیمار احساس می شود. در بیمار دیگری که از یک دست مصنوعی با این فناوری استفاده می کند، درد فانتوم به کلی از بین رفته است.
صرفنظر از میزان درد فانتوم، بیماران به محض استفاده از اندام های مصنوعی جدید، قادرند وجود آن و حس لامسه را درک کنند و با گذشت چند ماه می توانند حس های آشنای دیگری را درک و اندام های مصنوعی را با دقت و ظرافت بیشتری کنترل کنند.
قرار است نحوه عملکرد و ساختار نرم افزاری این اندام های جدید در شماره بعدی نشریه Science Translational Medicine منتشر شود.



:: موضوعات مرتبط: پزشکی و سلامت , ,
:: بازدید از این مطلب : 58
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 18 مهر 1393 | نظرات ()
نوشته شده توسط : بابک د



1412925270003_Top-10-Common-but-Deadliest-Diseases-660x330.jpg

در حالی که این روزها بخش زیادی از خبرهای حوزه سلامت به شیوع ویروس مرگبار ابولا، تلفات آن،‌ تولید واکسن و سایر راه‌های مقابله با این ویروس اختصاص پیدا کرده و سرطان پستان نیز در کانون توجه رسانه‌های حوزه پزشکی قرار گرفته اما بررسی‌ها نشان می‌دهد که هیچ‌یک از این دو بیماری جزء مرگبارترین بیماری‌های جهان نیستند. به گزارش سرویس سلامت خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، همچنین ذکر این نکته قابل توجه است که از میان مرگبارترین بیماری‌ها چند مورد از آنها تا حدودی قابل پیشگیری هستند. محل زندگی، شرایط دسترسی افراد به خدمات پیشگیرانه و کیفیت خدمات درمانی از فاکتورهای مهم در این زمینه به حساب می‌آیند. هلث لاین در مطلبی دراین‌باره نوشت: هرچند پنج مورد از مرگبارترین بیماری‌های جهان در دهه گذشته خیلی تغییر نکرده‌اند اما توانسته‌ایم میزان مرگ و میرها را در برخی از مرگبارترین بیمار‌ی‌ها تا حدودی کاهش دهیم. در این مقاله 10 نمونه از مرگبارترین بیماری‌های جهان به اختصار شرح داده شده‌اند که به قرار زیر است: - بیماری عروق کرونری مرگبارترین بیماری در جهان بیماری عروق کرونری است. این بیماری زمانی بروز می‌کند که رگ‌های خونی تامین‌کننده خون به قلب باریک و تنگ‌تر می‌شوند. سازمان جهانی بهداشت (WHO) برآورد کرده است در سال 2012 میلادی بیش از هفت میلیون نفر بر اثر ابتلا به بیماری عروق کرونری جان خود را از دست داده‌اند. فشارخون بالا، کلسترول بالا و سیگار از جمله مهمترین فاکتورهای خطرزا در بروز بیماری عروق کرونری هستند. - سکته مغزی سکته مغزی زمانی اتفاق می‌افتد که یکی از عروق مغز مسدود شود و در نتیجه طی چند دقیقه سلول‌های مغزی که از دریافت اکسیژن محروم می‌شوند از بین می‌روند. طبق اعلام سازمان جهانی بهداشت در سال 2012 میلادی بیش از شش میلیون و 700 نفر بر اثر سکته مغزی فوت کرده‌اند. این رقم 11.9 درصد از میزان تمامی موارد مرگ و میرها را به خود اختصاص می‌دهد. - بیماری مزمن انسداد ریوی این بیماری یک عارضه ریوی پیش رونده و مزمن است که تنفس را در فرد با مشکل روبرو می‌کند. برونشیت مزمن و «آمفیزم» انواعی از بیماری مزمن انسداد ریوی به حساب می‌آیند. طبق اعلام سازمان جهانی بهداشت در سال 2012 میلادی بیش از سه میلیون نفر بر اثر ابتلا به این بیماری فوت کرده‌اند. اصلی‌ترین دلیل بروز این بیماری استعمال تنباکو است و فاکتور دیگر می‌تواند آلودگی هوا باشد. - عفونت تنفسی تحتانی سازمان جهانی بهداشت برآورد کرده است که در سال 2012 میلادی عفونت تنفسی تحتانی علت مرگ سه میلیون انسان بوده است. این گروه از بیماری‌ها شامل ذات الریه، برونشیت و آنفلوآنزا می‌شود. - سرطان نای، نایژه و ریه این سه بیماری همگی جزو سرطان‌های تنفسی هستند. دلایل اصلی این سرطان استعمال سیگار، قرار گرفتن در معرض دود سیگار و مواد سمی زیست‌محیطی به حساب می‌آید. در سال 2012 میلادی طبق برآورد سازمان جهانی بهداشت یک میلیون و 600 هزار تن بر اثر ابتلا به این بیماری‌ها جان خود را از دست داده‌اند. - ایدز ویروس HIV‌ با حمله به سیستم ایمنی بدن موجب بروز بیماری ایدز می‌شود که یک بیماری کشنده و مزمن به حساب می‌آید. از زمان شروع این بیماری تقریبا 39 میلیون تن بر اثر ابتلا به آن جان خود را از دست داده‌اند. تعداد قربانیان این بیماری در سال 2013 میلادی یک میلیون و 500 هزار نفر بوده است. - بیماری‌های ناشی از اسهال زمانی که فرد برای چند روز کوتاه دچار این بیماری شود بدن میزان زیادی آب و نمک و سایر املاح را از دست می‌دهد و از دست رفتن آب بدن می‌تواند عامل مرگ بیمار باشد. اسهال معمولا بر اثر آلودگی روده و از طریق باکتری و ویروس در بدن فرد بروز می‌کند. این نوع از آلودگی به راحتی از طریق آب و غذای آلوده منتشر می‌شود. طبق برآورد سازمان جهانی بهداشت در سال 2012 میلادی یک میلیون و 500 هزار نفر بر اثر ابتلا به این بیماری در جهان فوت کرده‌اند. - دیابت دیابت به گروهی از بیماری‌ها اطلاق می‌شود که بر میزان تولید انسولین در بدن و مصرف آن تاثیر می‌گذارند. در دیابت نوع یک، پانکراس، انسولین تولید نمی‌کند که دلیل آن مشخص نیست. در دیابت نوع دو پانکراس میزان کافی از انسولین را تولید نمی‌کند و یا انسولین تولید شده را به درستی مصرف نمی‌کند. دیابت نوع دو می‌تواند از فاکتورهای مختلفی همچون رژیم غذایی نامناسب،‌ نداشتن فعالیت جسمی یا اضافه وزن ناشی شود. - سل سل بیماری هوازی به حساب می‌آید که اغلب درمان آن موفقیت آمیز است هرچند برخی گونه‌های سل در برابر شیوه‌های درمانی رایج مقاوم هستند. طبق آمار سازمان جهانی بهداشت در سال 2012، حدود 900 هزار نفر به دلیل ابتلا به سل جان خود را از دست داده‌اند.



:: موضوعات مرتبط: پزشکی و سلامت , ,
:: برچسب‌ها: بیماری , انسولین , دیابت , دیابت نوع دوم , بیماری قند , پانکراس , اسهال ,
:: بازدید از این مطلب : 85
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 18 مهر 1393 | نظرات ()
نوشته شده توسط : بابک د

عسل سابقه‌ای طولانی در درمان زخم دارد.

اگرچه طعم‌دهنده‌های بسیاری برای غذاها وجود دارند اما عسل جزو خوردنی‌هایی است که علاوه بر طعم و مزه دلچسب، خواص تغذیه‌ای بسیاری نیز دارد.به گزارش سایت اینترنتی هلث، متخصصان تغذیه و سلامت توصیه می‌کنند که با فرا رسیدن فصل سرما این خوردنی مفید را به رژیم غذایی روزانه خود اضافه کنید و با مصرف آن به بسیاری از مشکلات جسمی و بیماری‌های مربوط به این فصل از جمله موارد زیر پایان دهید:- درمان‌کننده سرفهعسل در فصل سرد خاصیت دارویی دارد. بر اساس یک مطالعه انجام شده برای کودکانی که دچار سرماخوردگی بودند بدون هیچ گونه دارویی، عسل تجویز شد و نتایج مطالعات نشان داد که عسل در بهبود سرفه و خواب کودکان موثرتر از داروهای شیمیایی است. سازمان جهانی بهداشت نیز عسل را به عنوان یک ماده مسکن در درمان سرفه معرفی کرده است.- شفادهنده زخم‌هاعسل سابقه‌ای طولانی در درمان زخم دارد. در واقع عسل ضدباکتری و التیام‌دهنده است. هر نوع از عسل می‌تواند این خاصیت را داشته باشد. در یک مطالعه منتشر شده در مجله انگلیسی «جراحی» متخصصان از عسل برای درمان 59 بیمار که زخم‌های شدیدی داشتند، استفاده کردند. همه این بیماران جز یک نفر پس از گذشت یک هفته درمان با عسل بهبود یافتند.- درمان‌کننده مشکلات پوستیدر یک مطالعه انجام شده در مجله تحقیقات پزشکی اروپا عسل برای درمان مشکلات پوستی در 30 بیمار استفاده شد و پس از گذشت یک هفته زخم‌ها و خارش‌های پوستی در این افراد بهبود یافت. با توجه به این که در فصل سرما اختلالات پوستی به دلیل سرمای هوا تشدید می‌شود استفاده از آن بیشتر توصیه می شود.- انرژی‌زایک عقیده اشتباه در میان مردم شایع شده مبنی بر که استفاده از کربوهیدرات‌ها مفید نیست در حالی که کربوهیدرات‌ها در مواد غذایی سالمی مانند میوه‌ها، سبزیجات و آجیل وجود دارند. علاوه بر این سیستم گوارش هر فردی برای ساخت گلوکز و تولید انرژی به کربوهیدرات‌ نیاز دارد. عسل نیز یکی از مواد غذایی حاوی کربوهیدرات است و به تامین انرژی بدن کمک می‌کند. عسل همچنین منبع غنی از آنتی‌اکسیدان است. ‌



:: موضوعات مرتبط: پزشکی و سلامت , ,
:: بازدید از این مطلب : 108
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 18 مهر 1393 | نظرات ()
نوشته شده توسط : بابک د

پای واریسی از مشکلات شایع دوران بارداری است.

اگر خودتان تجربه بارداری نداشته باشید حتما در اطرافیان‌تان خیلی‌ها را دیده‌اید که در بارداری به‌خصوص ماه‌های آخر، حسابی چهره‌شان عوض می‌شود. یکی از شکایت‌های شایع خانم‌ها در این دوران تورم بینی، صورت، پاها و همچنین افزایش لک و جوش صورت است و بعضی‌ها هم از واریس پا، پرمویی و خط تیره روی شکم شکایت دارند.خانم‌هایی که نگران زیبایی‌شان هستند با ظهور این علائم اعتماد به ‌نفس‌شان را از دست می‌دهند؛ اگر شما هم در گروه این افراد هستید، پیشنهاد می‌کنیم پیش از گم کردن دست و پای‌تان این مطلب را بخوانید. دکتر بهروز باریک‌بین، متخصص پوست و مو و عضو هیات علمی دانشگاه علوم‌پزشکی شهید بهشتی و دکتر آزیتا صفارزاده، متخصص زنان و فوق‌تخصص نازایی و لاپاراسکوپی به شما می‌گویند این تغییرات چطور ایجاد می‌شوند و برای برطرف شدن‌شان چقدر باید صبر کنید.بینی‌تان دوبرابر شده؟در زمان بارداری تقریبا تمام اعضای بدن دچار تورم می‌شوند حتی مخاط لثه آنقدر ورم می‌کند که گاهی دچار خونریزی می‌شود. وضعیت مخاط بینی هم به همین صورت است و این مشکل تا جایی پیش می‌رود که افرادی که بینی‌شان را جراحی کرده‌اند، گاهی در زمان بارداری تنفس برای‌شان سخت می‌شود.مشکل از کجا می‌آید؟از این خونریزی‌ها و دشواری که درنفس‌کشیدن با آن روبه رو می‌شوید نترسید. توضیح دلیل این اتفاق ساده است؛ در بارداری حدود 2 تا 2.5 لیتر به حجم خون اضافه شده و عروق کمی گشاد می‌شوند؛ گذشته از این از عروق مقداری مایع خارج می‌شود که باعث تورم تمام اندام‌های بدن از جمله بینی می‌شود.چقدر طول می‌کشد؟همه افراد دچار تورم بینی یا دیگر مشکلات زیبایی نمی‌شوند زیرا گیرنده‌های هورمونی در افراد مختلف، متفاوت عمل می‌کنند. اما اگر این مشکل سراغ شما بیاید، احتمالا تا 8 هفته بعد از زایمان دست از سرتان برنمی‌دارد. بعد از زایمان مقداری خون (حدود 500 سی‌سی تا یک لیتر) از دست می‌رود اما یک لیتر اضافه باقیمانده 8 هفته طول می‌کشد تا کاهش پیدا کند. به طور کلی تمام تغییرات بارداری پس از گذشت 8 هفته از زایمان تقریبا برطرف می‌شوند.صورت‌تان پر از جوش شده؟در زمان بارداری، هورمون‌های مردانه یا آندروژنیک از جفت ترشح می‌شوند. بنابراین از آنجایی که هورمون‌های مردانه زیاد می‌شوند جوش‌های صورت هم در این دوران افزایش می‌یابند.مشکل از کجا می‌آید؟این موضوع ربطی به جنسیت جنین ندارد؛ یعنی جنین چه دختر باشد و چه پسر هورمون‌هایی زیادی توسط جفت ترشح می‌شود طوری که ما می‌گوییم طوفان هورمونی اتفاق می‌افتد و مشکل با برگشتن بدن به حالت تعادل برطرف می‌شود.چقدر طول می‌کشد؟این حالت بعد از 2ونیم ماهگی رخ می‌دهد و برای بهبود آن فقط می‌توان از محلول‌های موضعی تجویز شده توسط متخصص پوست (با اطلاع از بارداری) بهره برد و به هیچ وجه نباید از داروها و آنتی‌بیوتیک‌های ممنوعه در بارداری استفاده کرد. البته ترشح جفت و اندازه آن در افراد مختلف، متفاوت است و همه دچار افزایش جوش نمی‌شوند. به طور کلی این مشکل معمولا با خروج جفت از بدن به تدریج برطرف می‌شود.پای چپ‌تان واریسی شده؟پای واریسی از مشکلات شایع دوران بارداری است. اگر در سال های قبل از باردار شدن تان پای این مشکل به زندگی‌تان وارد شده، احتمالا در دوره بارداری هم شاهد شدید‌تر شدنش خواهید بود. گذشته از این، اگر در خانواده شما کسانی سابقه ابتلا به واریس دارند، بعید نیست که شما هم در 9 ماه بارداری درجاتی از آن را تجربه کنید.مشکل از کجا می‌آید؟از آنجایی که در بارداری حجم خون 2.5 لیتر افزایش پیدا می‌کند، عروق و به‌خصوص سیاه‌رگ‌ها گشاد می‌شوند تا بتوانند این میزان خون را در خود جای دهند. علاوه بر این رحم چون در بارداری بزرگ می‌شود، روی عروق اندام تحتانی که می‌خواهند از پشت رحم رد شوند و به طرف کبد و بعد به سمت قلب بروند، فشار ایجاد می‌کند. این فشار فیزیکی از نیمه دوم سه ماهه دوم افزایش پیدا می‌کند و باعث می‌شود عروق نتوانند خون را به‌خوبی به طرف قلب برگردانند بنابراین واریس‌ها به‌خصوص در پای چپ به‌شدت تشدید می‌شوند.چقدر طول می‌کشد؟اگر واریس باعث تخریب دریچه‌های عروق شود، بعد از زایمان هم باقی می‌ماند اما اگر دریچه سالم بماند اغلب بعد از زایمان برطرف می‌شود.اگر در سنین بالا باردار شده‌اید یا سابقه واریس در خود و خانواده‌تان دارید، حتما از اوایل سه ماهه دوم از جوراب‌های ضد واریس استفاده کنید و در حمام دوش آب سرد را آرام از مچ پا به طرف بالا بیاورید. همچنین بهتر است روزی 30 دقیقه پیاده‌روی با کفش راحت داشته باشید و برای مدت طولانی در حالت نشسته یا ایستاده قرار نگیرید.صبور باشید!مشکلات پوستی بارداری چه زمانی به وجود می‌آیند و تا چه موقع با شما می‌مانند؟پوست‌تان لک و تیره شده؟90 درصد زنان باردار در هفته‌های اول تا چهاردهم بارداری دچار درجاتی از افزایش تیرگی پوست می‌شوند. البته این تغییر در خانم‌هایی که موی تیره و پوست سبزه دارند بیشتر دیده می‌شود. همچنین مناطقی مانند نوک سینه‌ها، نواحی تناسلی، خط میانی دیواره شکم، زیر بغل و کشاله ران‌ها بیشتر دچار تیرگی می‌شوند.چقدر طول می‌کشد؟این تغییر رنگ‌ها معمولا بعد از بارداری از بین می‌رود اما ممكن است درجاتی از آن باقی بماند. علاوه بر این، 70 درصد زنان در نیمه دوم بارداری دچار ماسک بارداری در صورت می‌شوند. این تیرگی عموما لب بالا، گونه‌ها، پیشانی و چانه را گرفتار می‌کند و به دنبال تماس با آفتاب تشدید می‌شود. نواحی تیرگی هم معمولا به رنگ قهوه‌ای و اغلب دوطرفه و قرینه هستند. ماسک بارداری هم ممکن است بعد از زایمان از بین برود یا به درجاتی باقی بماند.صورت‌تان پرمو شده است؟بیشتر زنان در بارداری به درجاتی از پرمویی به‌خصوص در صورت دچار می‌شوند. همچنین موهای سر در این دوران پرپشت‌تر می‌شود و ریزش مو کاهش پیدا می‌کند.چقدر طول می‌کشد؟پرمویی دوران بارداری تحت تاثیر عوامل هورمونی است و در عرض 6 ماه پس از زایمان برطرف می‌شود اما پس از زایمان در فاصله سه تا پنج ماه ریزش مو افزایش پیدا می‌کند. هرقدر هم زایمان سخت‌تر و طولانی‌تر باشد و با خونریزی شدیدتری همراه باشد، ریزش مو بیشتر خواهد بود. اما برخلاف عقیده عموم شیر دادن به نوزاد تأثیری در روند آن ندارد. در کل این حالت نیاز به درمان نداشته و رشد مجدد طبیعی مو در عرض شش ماه تا یک سال کامل می‌شود و تراکم موها به حالت پیش از بارداری بازمی‌گردد.  پوست‌تان ترک برداشته؟استریا یا ترک پوست از مشکلات زیبایی شایع در بارداری است. این خطوط در 90درصد زنان باردار در ماه‌های ششم و هفتم بارداری ابتدا در دیواره شکم ظاهر می‌شود و بعدا به میزان کمتری روی سینه‌ها و سایر نواحی نمایان می‌شود. علت پیدایش آنها را به مجموعه‌ای از تغییرات هورمونی، کشش بیش از اندازه پوست و پارگی برخی الیاف بافت نگهدارنده آن نسبت می‌دهند. این خطوط معمولا به رنگ صورتی تا ارغوانی هستند و گاهی خارش مختصری دارند.چقدر طول می‌کشد؟رنگ خطوط روی شکم معمولا مدتی پس از زایمان تبدیل به رنگ پوست می‌شود و مختصری فرومی‌روند و سرانجام چروکیده می‌شوند. این ترک‌ها از بین رفتنی نیستند اما با بعضی لیزرها مثل لیزرهای فراكشنال اربیوم گلس (آیكون) و رادیوفركوئنسی فراكشنال و همچنین میکرونیدلینگ (سوزن‌درمانی) می‌توان آنها را کاهش داد.خال‌های‌تان تغییر کرده‌اند؟در طول بارداری خال‌های تیره ممکن است بزرگ‌تر یا تیره‌تر شوند. باید توجه داشت این تغییرات به‌طور کم و بیش یکسان و متناسب در تمام خال‌های بدن صورت می‌گیرد بنابراین اگر یکی از خال‌ها تغییرات واضح در اندازه یا رنگ پیدا کند یا دچار علائمی مثل خارش، سوزش یا خونریزی شود، حتما باید توسط متخصص پوست مورد بررسی قرار گیرد.چقدر طول می‌کشد؟گفتیم که به محض دیدن این نشانه‌ها باید با متخصص پوست مشورت کنید. نمی‌توان گفت این مشکلات چند ماه با شما می‌ماند و چه زمانی از روی پوست‌تان محو می‌شود. برای باخبر شدن از این موضوع باید نوع مشکل و دلیل دقیق ایجاد آن را با کمک متخصص پیدا کنید.زگیل درآورده‌اید؟آویزهای پوستی ضایعاتی هستند که اندازه آنها از سر یک سوزن تا یک نخود متفاوت است و به صورت زواید برجسته به رنگ پوست یا کمی تیره‌تر در دوطرف صورت، گردن، قسمت فوقانی سینه و زیر سینه‌ها دیده می‌شوند. این آویزها به زگیل شباهت دارند و نباید با آن اشتباه گرفته شوند.چقدر طول می‌کشد؟آویزهای پوستی گرچه با ظاهرشان شما را آزار می‌دهند اما خوشبختانه در ماه‌های آخر بارداری ظاهر شده و زیاد با شما نمی‌مانند. این ضایعه‌ها پس از زایمان به طور نسبی یا كامل ناپدید می‌شوند.



:: موضوعات مرتبط: پزشکی و سلامت , ,
:: بازدید از این مطلب : 88
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 18 مهر 1393 | نظرات ()
نوشته شده توسط : بابک د

بسیاری از محققان در پژوهشهای خود، از عوامل مؤثر زیادی نام برده‌اند که در افزایش عمر افراد دخیل است اما پژوهشی دیگر ۷ عامل را نیز مطرح کرده که بیشتر مربوط به مردهای بالای ۴۰ ساله است و گویا سبب کاهش عمر آن‌ها می‌شود.
جام جم سرا: به گفته محققان مذکور، مرد‌ها بهتر است برای افزایش طول عمر خود از عواملی که در ادامه به نقل از شفاف ذکر شده، دوری کنید:
تجرد و تنهایی بررسی‌های متعدد نشان می‌دهند که مردان متاهل به ویژه در دهه ۵۰، ۶۰ و ۷۰ زندگی خود از سلامتی بیشتری برخوردارند و میزان مرگ و میر آن‌ها نسبت به مردانی که هرگز ازدواج نکرده‌اند، جدا شده و یا همسران آنان فوت کرده‌اند، کمتر است. خطر مرگ در اثر بیماری‌های قلبی- عروقی در مردانی که هرگز ازدواج نکرده‌اند، ۳ برابر بیشتر از سایر مردان است. بعد از ۵۰ سالگی وضعیت سلامتی مردان جدا شده نسبت به مردان متاهل به سرعت افت می‌کند.
تحقیقات نشان می‌دهند که ازدواج، استرس و افسردگی را کاهش داده و در نتیجه از ابتلا به بیماری‌های مزمن پیشگیری می‌نماید. مردان غیر متاهل معمولا عادات غذایی نامناسبی را دنبال می‌کنند، کمتر به پزشک مراجعه می‌کنند و رفتارهای پرخطر بیشتری دارند. البته متخصصان معتقدند که مجرد بودن بهتر از ازدواج و روابط ناموفق است. ازدواج در مردان بالای ۲۵ سال موجب افزایش طول عمر می‌شود و هر چه طول مدت ازدواج طولانی‌تر باشد، اثرات مثبت آن بر سلامتی بیشتر است.
افراط در استفاده از وسایل الکترونیکی روان‌شناسان معتقدند که اعتیاد به اینترنت، تلویزیون و بازی‌های کامپیوتری موجب کاهش عادت‌های درست مانند تحرک، ارتباط با طبیعت و روابط اجتماعی می‌شود. دوری از جامعه خطر افسردگی و زوال عقل را افزایش می‌دهد و شیوه زندگی موسوم به «بیماری نشستن» موجب بالا بردن خطر بیماری‌های قلبی، دیابت نوع دو، چاقی و مرگ زودرس می‌شود.
در مطالعه‌ای در استرالیا که در سال ۲۰۱۲ بر روی بیش از ۲۲۰۰۰۰ فرد بزرگسال ۴۵ سال به بالا انجام شد، مشخص گردید که نشستن به مدت ۱۱ ساعت در روز، خطر مرگ در ۳ سال آینده را ۴۰ درصد افزایش می‌دهد. متخصصان معتقدند که نشستن و استفاده از کامپیو‌تر و تلویزیون، بیش از۳ ساعت در روز، احتمال ابتلا به بیماری‌های مزمن و مرگ ناشی از آن‌ها را افزایش می‌دهد. محققان استرالیایی می‌گویند: برخاستن و تحرک به مدت ۵ دقیقه در هر ساعت اثرات بسیار مثبتی بر وضعیت سلامتی بدن دارد.
اشعه ماوراء بنفش خورشید بر اساس یافته‌های موسسه بین المللی پوست، مردان در سنین ۴۰ سال به بالا با بیشترین آسیب ناشی از اشعه ماوراء بنفش روبرو می‌باشند. مردان ۲ برابر زنان به سرطان پوست مبتلا می‌شوند و در اثر این بیماری جان خود را از دست می‌دهند و ۶ مورد از ۱۰ مرد ملانوما (کشنده‌ترین نوع سرطان پوست) در مردان بالای ۵۰ سال مشاهده می‌شود.
مردان بیشتر از زنان تمایل به ورزش در محیط باز دارند، موهای کوتاهتری داشته و از پوشش کمتری استفاده می‌کنند. متاسفانه در این گروه سنی، بیماری‌های بدخیم به موقع تشخیص داده نشده و درمان نمی‌شوند زیرا معاینات فردی و مراجعه به پزشک در این سنین کم انجام می‌گیرد. همچنین این مردان از عوامل محافظتی در برابر آفتاب استفاده نمی‌کنند و موارد بدخیم معمولا در سنین بالای ۶۵ سال تشخیص داده می‌شوند.
تغذیه نامناسب تغذیه نامناسب با بیماری‌های قلبی، دیابت و سرطان (اولین علت مرگ در مردان بالای ۴۰ سال) در ارتباط است. مردان جوان اغلب از گوشت قرمز، غذاهای آماده و میان وعده‌های ناسالم استفاده می‌کنند که منجر به افزایش وزن، کلسترول بالا و پرفشاری خون می‌شود.
بر اساس آمار مرکز پیشگیری و کنترل بیماری‌ها، در فاصله سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۰، درصد چاقی مردان از ۲۷/۵ درصد به ۳۵/۵ درصد رسیده است.
انجمن رژیم‌شناسان امریکا برای مردان بالای ۵۰ سال کم تحرک، روزانه ۲۰۰۰ کالری و برای مردان فعال، ۲۴۰۰ کالری انرژی توصیه می‌کند.
عدم دقت در رانندگی تصادفات اتومبیل معمولا در میان مردان بیشتر از زنان مشاهده می‌شود و مرگ ناشی از این حوادث در دهه ۵۰ و ۶۰ زندگی مردان ۲ برابر زنان است. صدمات غیر عمدی اولین علت مرگ در مردان ۴۰ تا ۴۴ سال، سومین علت در مردان ۴۵ تا ۶۴ سال و هشتمین دلیل در مردان بالای ۶۵ سال است. در مردان میانسال، مرگ بیشتر ناشی از خوابیدن پشت فرمان، تجاوز از سرعت مجاز، تصادفات در چهارراه‌ها و یا در نیمه شب می‌باشد. بر اساس مطالعات، مردان در دوره سالمندی رانندگی ایمنتری نسبت به دوران جوانی دارند.
افسردگی درمان نشده اگرچه زنان ۳ برابرمردان اقدام به خودکشی می‌کنند اما بر اساس آمارهای موسسه پیشگیری از خودکشی امریکا، خودکشی در مردان اغلب به مرگ منتهی می‌شود. در سال ۲۰۰۹، ۷۹ درصد کل موارد خودکشی به مردان اختصاص داشت. میزان خودکشی در مردان بالای ۶۵ سال افزایش می‌یابد (۷ برابر زنان در همین سنین). بیش از۶۰ درصد مرگ‌های ناشی از خودکشی به دلیل افسردگی شدید می‌باشد. دوری از جامعه و از دست دادن همسر از دیگر عوامل موثر در اقدام به خودکشی در مردان است.
مردان اغلب افسردگی را با ناراحتی یکسان می‌دانند در حالی که شایع‌ترین علایم افسردگی عبارتند از: خستگی، خواب زیاد، آشفتگی، بی‌قراری، عدم تمرکز، تحریک پذیری و تغییر در اشت‌ها یا خواب.
متخصصان انستیتو ملی سلامت روان معتقدند که افسردگی در هر سنی قابل درمان است و اغلب بیماران به درمان پاسخ می‌دهند.
سیگار اثرات منفی سیگار بر کسی پوشیده نیست اما با افزایش سن این عوارض تشدید می‌شوند. مردان سیگاری بالای ۶۵ سال، ۲ برابر بیشتر از سایرین در اثر سکته مغزی جان خود را از دست می‌دهند. مصرف سیگار عامل ۹۰ درصد از موارد ابتلا به بیماری‌های مزمن انسدادی ریوی (چهارمین دلیل مرگ در میان مردان و عامل ۸۰ تا ۹۰ درصد موارد سرطان ریه) است.
همچنین سیگار موجب افزایش خطر ابتلا به آلزایمر (ششمین علت مرگ) می‌شود. ترک سیگار در سالمندان بسیار کمتر از جوانان سیگاری مشاهده می‌شود. صرف نظر از سنی که اقدام به ترک سیگار می‌کنید، خطربیماری‌های قلبی بعد از ۱ سال به نصف می‌رسد. خطر سکته مغزی، بیماری‌های ریوی و سرطان نیز به سرعت کاهش می‌یابد.



:: موضوعات مرتبط: پزشکی و سلامت , ,
:: بازدید از این مطلب : 124
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 18 مهر 1393 | نظرات ()
نوشته شده توسط : بابک د

بیماری‌های لوزالمعده؛ نشانه‌ها، تشخیص و درمان
لوزالمعده در حفره‌ شکمی و پشت معده قرار گرفته، حدود ۲۵ سانتی‌متر طول دارد و در یک سر ضخیم‌تر و در سر دیگر باریک است. اگر این عضو به دلایلی بیمار شود، نشانه‌ها و علائمی را در بدن نشان می‌دهد که با شناخت آن‌ها می‌توان سریعا برای بهبودی و درمان اقدام کرد.
جام جم سرا به نقل از خبرنو: پانکراس نقش‌ دوگانه‌ای دارد؛ از طرفی یکی از اندام‌های دستگاه گوارش و از طرف دیگر جزئی از سیستم هورمونی (غدد درون ریز) است؛ غذا تا اندازه‌ای در معده هضم می‌شود، سپس به دوازدهه (قسمت ابتدایی روده کوچک) رانده می‌شود. در این مرحله، لوزالمعده شیرهٔ گوارشی و آنزیم‌ها را از طریق مجرای باریکی که به دوازده متصل است، به این غذا می‌افزاید.
این مراحل مربوط به بخش «برون‌ریز» لوزالمعده است. علاوه بر این، لوزالمعده هورمون انسولین تولید می‌کند و به کنترل میزان قند خون کمک می‌کند؛ این بخش مربوط به نقش «درون‌ریز» لوزالمعده است.
نشانه‌های بیماری لوزالمعده نشانه‌های بیماری لوزالمعده به علت آن‌ها بستگی دارد، اما معمولاً شامل موارد زیر است:
• درد قسمت بالایی شکم
• کم اشتهایی
• زردی پوست و چشم‌ها (یرقان)
• درد پشت
• نفخ شکم
• تهوع
• استفراغ
• سوءهاضمه
• مدفوع چرب و بدبو


اختلالات لوزالمعده بعضی از اختلالات که لوزالمعده را تحت تاثیر قرار می‌دهند عبارتند از:
• پانکراتیت (التهاب) حاد
• پانکراتیت مزمن
• سرطان لوزالمعده
• دیابت
پانکراتیت حاد پانکراتیت حاد،‌‌ همان التهاب لوزالمعده است. این بیماری نیاز به درمان دارویی دارد. هنگامی که آنزیم‌های لوزالمعده نمی‌توانند از آن خارج شوند، سبب سوزش و التهاب آن می‌شود و پانکراتیت بوجود می‌آید. دو دلیل اصلی پانکراتیت، زیاده‌روی در نوشیدن الکل، و سنگ صفرا است. عوامل دیگر که سبب پانکراتیت می‌شوند عبارتند از:
• بعضی از دارو‌ها
• اوریون
• آسیب یا زخم لوزالمعده
• سرطان لوزالمعده
پانکراتیت مزمن پانکراتیت مزمن، به التهاب تکرارشونده‌ای گفته می‌شود که حتی با حذف عوامل محرک (مانند مصرف الکل) نیز بروز می‌کند. البته مصرف الکل خطر پیشرفت این بیماری را افزایش می‌دهد. التهاب مزمن به بافت لوزالمعده آسیب می‌رساند و کارآیی آن را کاهش می‌دهد. نشانه‌های آن سوءهاضمه و مدفوع بدبو و چرب است.
سرطان لوزالمعده سرطان لوزالمعده، از سلول‌های مجرای لوزالمعده شروع می‌شود و سپس به لوزالمعده گسترش می‌یابد. ممکن است رگ‌ها و اعصاب آن نیز درگیر شوند. اگر سرطان لوزالمعده درمان نشود ممکن است از طریق سیستم لنفاوی به تمام اندام‌های گوارشی سرایت کند. علت این بیماری ناشناخته است اما عوامل خطرساز آن عبارتند از:
• سیگارکشیدن
• پانکراتیت مزمن
• افزایش سن (بالای ۶۵ سال)
دیابت در بعضی موارد، جزایر لانگرهاوس نمی‌توانند به میزان کافی انسولین تولید کنند، در نتیجه، سطح قندخون بالا می‌ماند. در حالات دیگر، انسولین تولید می‌شود اما به دلایل ناشناخته بدن قادر نیست از آن استفاده کند. عوارض قند خون بالا عبارتست از:
• آسیب کلیوی
• آسیب عصبی
• آسیب چشمی
• افزایش خطر سکته مغزی
• افزایش خطر حملهٔ قلبی
راه‌های تشخیص بیماری‌های لوزالمعده راه‌های تشخیص به نوع اختلال بستگی دارد، اما معمولاً شامل موارد زیر است:
آزمایش‌های کلی: مانند آزمایش خون، معاینه و اشعهٔ X
سونوگرافی (اولتراسون): تصویر برداری از لوزالمعده با استفاده از امواج صوتی.
سی‌تی اسکن: یک نوع اشعه‌ X خاص که تصویری سه بعدی از لوزالمعده ارائه می‌دهد.
ام. آر. آی: شبیه به سی‌تی‌اسکن است، اما از امواج مغناطیسی برای ایجاد تصویر سه بعدی استفاده می‌شود.
آندوسکوپی: یک تلسکوپ بسیار ظریف که از طریق گلو به سوی معده فرستاده می‌شود.
لاپروسکوپی: لوزالمعده با یک ابزار باریک که به داخل آن فرو برده می‌شود مورد آزمایش قرارمی‌گیرد.
بیوپسی: ذره بسیار کوچکی از بافت لوزالمعده بوسیلهٔ یک سوزن نمونه برداری می‌شود.
درمان درمان نیز به علت ایجاد بیماری بستگی دارد، اما به هر صورت می‌تواند شامل موارد زیر باشد:
پانکراتیت حاد: بستری شدن در بیمارستان با مراقبت‌های ویژه، جراحی برای خارج کردن سنگ صفرا یا قسمت‌های آسیب دیده، تغییر شیوهٔ زندگی مانند حذف الکل.
پانکراتیت مزمن: درمان طولانی مدت شامل کاهش چربی رژیم غذایی، استفاده از مکمل‌های آنزیمی، حذف الکل، استفاده از انسولین به دلیل کاهش عملکرد کارایی لوزالمعده.
سرطان لوزالمعده: جراحی برای برداشتن بافتن سرطانی، رادیوتراپی و شیمی‌درمانی.
دیابت: در بعضی موارد، با کنترل رژیم غذایی درمان می‌شود. در موارد دیگر استفاده از دارو‌ها یا تزریق انسولین لازم است.



:: موضوعات مرتبط: پزشکی و سلامت , ,
:: بازدید از این مطلب : 117
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 18 مهر 1393 | نظرات ()
نوشته شده توسط : بابک د

مشاور وزیر و رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، گفت: پیامکهایی که در قبال اخذ وجه و به نام وزارت بهداشت ارسال می شود، غیرقانونی و فاقد اعتبار است و هیچ گونه ارتباطی با این وزارتخانه ندارد.

به گزارش خبرگزاری مهر، دکتر عباس زارع نژاد افزود: در این پیامک ها که با مضمون هشدارهای بهداشتی و به نقل از وزارت بهداشت ارسال می شوند از مردم خواسته می شود تا با ارسال عدد یک به شماره 606617 و در قبال پرداخت وجه معادل 750 ریال برای هر پیامک، از این سرویس بهرمند شوند که این امر علاوه بر مورد تایید نبودن محتوای پیام ها از سوی این وزارتخانه، دریافت هرگونه وجهی نیز در قبال آن غیر قانونی است. رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: سوءاستفاده از نام و اعتبار وزارتخانه برای ارسال هر گونه پیامک، تخلف است و از مسیر دستگاه قضایی پیگیریهای لازم انجام خواهدشد.



:: موضوعات مرتبط: پزشکی و سلامت , ,
:: بازدید از این مطلب : 80
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 18 مهر 1393 | نظرات ()
نوشته شده توسط : بابک د


اشتباهات خطرناک موقع مصرف دارو

اگر پزشک معالجتان دارویی تجویز کرده است که باید بین غذا مصرف کنید بی‌دلیل نیست.

اگر خواسته یا ناخواسته، هنگام مصرف دارو عادت دارید که قرصتان را له کنید یا اینکه آن را با یک لیوان نوشابه میل کنید بدانید سخت در اشتباهید.برخی از عادت‌های نامناسب حین خوردن دارو باعث می‌شود که کارایی و تأثیر دارو از بین برود و همچنین عوارض جانبی آن بیشتر شود. با ما باشید تا با چند نمونه از این عادت‌های نامناسب آشنا شده و آن‌ها را انجام ندهید.1.قبل از خوردن قرص آن را می‌کوبید:بسته به نوع قرص تأثیر کوبیدن و له کردن آن فرق می‌کند. له کردن برخی از قرص‌ها روی خاصیت و اثرگذاری آن‌ها تأثیر منفی می‌گذارد. پوشش یک دارو متناسب با نوع هضم آن انتخاب می‌شود و روی تأثیرگذاری آن اثر دارد. له کردن آن می‌تواند به بروز عوارض جانبی از یک معده درد ساده تا زخم معده و بی‌اثری قرص منجر شود. 2.قرص را بعد از غذا می‌خورید:اگر پزشک معالجتان دارویی تجویز کرده است که باید بین غذا مصرف کنید بی‌دلیل نیست. این کار برای کاهش خطر عوارض جانبی دارو است. زمانی که دارویی مصرف می‌کنید امکان دارد که به مخاط معده بچسبد و باعث بروز مشکلاتی شود. برای مقابله با بروز چنین مشکلاتی لازم است که دستور مصرف دارو را رعایت و آن را در بین غذا مصرف کنید. در نتیجه لازم است که طریقه‌ مصرف دارو را به دقت سوال و طبق آن مصرف کنید.3.قبل از خوردن کپسول دل و روده‌ آن را بیرون می‌ریزید:باز کردن کپسول و حل کردن پودر آن در آب به هیچ‌عنوان توصیه نمی‌شود. شکل ژلاتینی کپسول‌ها نقش مهمی در شیوه‌ آزاد شدن محتویات آن در بدن دارد. بدون کپسول، پودر داخل آن بی‌واسطه وارد معده می‌شود و این خطر وجود دارد که با ترشحات معده در آمیخته و فاسد شود. در نتیجه امکان دارد اثر دارو کاهش پیدا کند.4.دارویتان را با آب‌های گازدار یا نوشابه می‌خورید:بدانید که نباید دارو را با هر مایع و نوشیدنی مصرف کنید. بهترین نوشیدنی برای مصرف دارو آب است. به خاطر این که یک مایع خنثی است. توجه داشته باشید که نوشابه‌ها جزو نوشیدنی‌های گازدار هستند. حل شدن دارو در این نوشیدنی‌ها باعث افزایش حالت اسیدی آن می‌شود. توجه داشته باشید که نوشابه‌ها حاوی میزان زیادی قند نیز هستند که برای افراد دیابتی توصیه نمی‌شود.5.قبل از پایان درمان مصرف آن را قطع می‌کنید:سرماخوردگی، آنژین، سینوزیت یا غیره. گاهی پیش می‌آید حین بیماری احساس بهبودی می‌کنید و قبل از اینکه مقدار داروهای تجویزی تمام شود آن‌ها را کنار می‌گذارید. توجه داشته باشید که نمی‌شود این کار را در خصوص تمام داروها انجام داد. در مورد برخی از داروها مانند داروهای تسکین‌دهنده‌ سردرد، تب بر یا ضدالتهاب ها می‌توانید با دیدن تسکین علائم بیماری و بهبودی، مصرف آن‌ها را قطع کنید؛ اما هیچ‌وقت سعی نکنید که مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها را نصفه رها کنید. این داروها جزو داروهایی هستند که حتماً باید تا آخر مصرف شوند. چون ضدعفونی‌کننده هستند و هدف از مصرف آن‌ها از بین بردن باکتری‌هاست. زمانی که در مصرف آن‌ها وقفه ایجاد می‌کنید و سپس مصرف آن‌ها را از سر می‌گیرید تأثیر آن‌ها را از بین برده‌اید و بدنتان نسبت به اثر آن‌ها مقاوم می‌شود.



:: موضوعات مرتبط: پزشکی و سلامت , ,
:: بازدید از این مطلب : 118
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 18 مهر 1393 | نظرات ()
نوشته شده توسط : بابک د

روبات های قاتل ویروس ابولا ساخته شدند تهران - ایرنا - محققان یک شرکت در آمریکا موفق به طراحی روباتی شده اند که در کمترین زمان ممکن، ویروس های کشنده ابولا را نابود می کند.

به گزارش گروه اخبار علمی ایرنا از رویترز، این روبات کوچک "Little Moe" نام دارد و با استفاده از اشعه های ماورای بنفشی که 25 هزار مرتبه قوی تر از نور خوشید هستند، تمام پاتوژن های خطرناک از جمله ابولا را نابود می کند.
به گزارش رویترز، قرار است از این روبات در بیمارستان ها استفاده شود.
در حال حاضر در 250 بیمارستان آمریکا روبات هایی نصب شده اند که در عرض دو دقیقه تمام میکروب ها، از جمله میکروب ابولا را نابود می کنند.
روبات ساخته شده توسط محققان تگزاسی، با استفاده از چرخ در تمام فضای اتاق حرکت می کند و با استفاده از یک گاز غیر سمی به نام زنون، در هرثانیه حدود 1.5 پالس اشعه ماورای بنفش تولید می کند که برد آن حدود 3 متر است. این روبات که هزینه آن حدود 104 هزار دلار آمریکا است در حال حاضر در بیمارستان پرسبایتریان تگزاس، همان بیمارستانی که محل بستری تنها قربانی آمریکایی ابولا بود، مورد استفاده قرار گرفته است.
ماه گذشته یک مسافر مبتلا به ویروس ابولا از لیبریا وارد آمریکا شد. این مرد 42 ساله پس از انجام اقدامات پرشکی لازم دو روز قبل در تگزاس درگذشت.
به گزارش مقامات آمریکایی، به منظور مقابله با بیماری ابولا، پنج فرودگاه این کشور اقدامات جدیدی را برای غربالگری مسافران آغاز کرده اند.
این پنج فرودگاه، فرودگاه بین المللی JFK نیویورک، نیوآرک، واشنگتن دالس، شیکاگو اهار و فرودگاه بین المللی آتلانتا هستند.
94 درصد از مسافرت های انجام شده از کشورهای گینه، لیبریا و سیرالئون که مراکز ابولا محسوب می شوند از این فرودگاه ها انجام می شود.
کارمندان ویژه فرودگاه همه بیماران را از نظر تب و سایر نشانه های ابولا مورد بررسی دقیق قرار می دهند.
به گزارش مقامات مرکز کنترل و پیشگیری بیماری ها، روزانه 150 مسافر از کشورهای مذکور وارد آمریکا می شوند.
بر اساس آخرین گزارش سازمان بهداشت جهانی، از اوایل سال 2014 تاکنون بیش از هشت هزار نفر در گینه، لیبریا و سیرالئون به این ویروس مبتلا شده اند که از میان بیش از 3800 نفر جان خود را از دست داده اند.

*****پرستار اسپانیایی بر اثر لمس صورت خود با دستکش به ابولا مبتلا شده است
بر اساس گزارش پزشکان در مادرید، اولین زن اسپانیایی مبتلا به ابولا در این کشور، به احتمال زیاد به دلیل لمس صورت با دستکش آلوده به ابولا مبتلا شده است.
این پرستار از دو مبلغ اسپانیایی که پس از انتقال به کشورشان در اثر ابولا درگذشتند مراقبت کرده بود.
در حال حاضر این پرستار، همسرش و سه فرد آلوده دیگر در قرنطینه به سر می برند.
سازمان بهداشت جهانی به پرستان و خدمه پزشکی هشدار داده است که به شدت مراقب باشند زیرا اکثر مبتلایان از این قشر بوده اند.
بیماری ابولا (EVD) یا تب خونریزی دهنده ابولا (EHF) از طریق ویروس ابولا به انسان منتقل می شود و یک بیماری خطرناک و کشنده است. پس از ابتلا، احتمال مرگ بیمار با این ویروس حدود 90 درصد است ولی تشخیص و درمان به موقع بسیار موثر است.
محل وقوع این بیماری، روستاهای دور افتاده مرکز و غرب آفریقا، در نزدیکی جنگل های انبوه مناطق گرمسیری است.
این ویروس از طریق حیوانات وحشی به جمعیت انسانی منتقل می شود و پس از آن از طریق ارتباط انسان ها به یکدیگر منتقل می شود.
این بیماری برای اولین بار در منطقه ای به نام Nzara در سودان و روستای کوچکی به نام Yambuku در شمال جمهوری کنگو مشاهده شد. سپس چند مورد از این بیماری در روستایی واقع در نزدیکی رودخانه Ebola مشاهده شد؛ نام این بیماری نیز از همین رودخانه نشات گرفته است.

***نحوه انتقال ویروس
ابولا از طریق تماس بدن انسان با خون، ترشحات ارگان های مختلف و فضولات حیوانات آلوده به جمعیت انسانی منتقل می شود. در آفریقا نمونه های شامپانزه، گوریل، خفاش، میمون، خارپشت و بز کوهی آلوده مشاهده شده است که مکان زندگی آنان جنگل های گرمسیری است.
ابولا در جامعه انسانی از طریق تماس با مخاط، پوست، خون، رابطه جنسی و فضولات انسان آلوده منتقل می شود.طبق گزارش سازمان بهداشت جهانی، تماس با جسد بیمار مبتلا به ابولا یکی از مهمترین دلایل شیوع بیماری است.
اسپرم فرد مبتلا به ابولا تا 7 هفته پس از بهبود کامل بیماری حاوی این ویروس کشنده است.
علایم بیماری 2 یا 3 هفته پس از ورود ویروس به بدن مشاهده می شود.

*** پیشگیری و درمان
در حال حاضر هیچ درمان قطعی و واکسنی برای مقابله با این ویروس وجود ندارد.
شرایط بیمار مبتلا به ابولا بسیار حاد است و به شرایط مراقبتی ویژه ای نیازمند است.
بیمار مبتلا به ابولا از کم آبی رنج می برد و مدام باید از طریق دهان آبرسانی شود.
راه های مختلفی برای پیشگیری از این بیماری بیان شده است که مهمترین آن کنترل عفونت در حیوانات است.
طبق گزارش سازمان بهداشت جهانی، بررسی مداوم مزارع و ضدعفونی کردن حیوانات با استفاده از هیپوکلریت سدیم در جلوگیری از این بیماری موثر است. اگر حیوانی مشکوک به ویروس باشد، باید به سرعت قرنطینه شود و لاشه آن سوزانده و دفع شود.
بدلیل عدم وجود واکسن این بیماری کشنده، تنها راه حل، آگاه کردن افراد در مورد آن است. علاوه براین پزشکان تاکنون راه حلی مشخصی برای درمان این بیماری نیافتند.
پیام های بهداشت عمومی به مردم آفریقا برای جلوگیری از شیوع بیماری عبارت است از :
- کاهش تماس با حیواناتی مانند میمون، خفاش و شامپانزه و جلوگیری از مصرف گوشت این حیوانات
- رعایت اصول بهداشتی هنگام تماس با افراد جامعه
- شستن مرتب دست مخصوصا هنگام مراجعه به بیمارستان
- تدفین مناسب و بهداشتی اجساد آلوده
- استفاده از دستکش و وسایل حفاظتی مناسب در اماکن عمومی



:: موضوعات مرتبط: پزشکی و سلامت , ,
:: بازدید از این مطلب : 91
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 18 مهر 1393 | نظرات ()
نوشته شده توسط : بابک د





1412669114541_90.JPG

یک متخصص کودکان با تاکید برعدم تنبیه کودک هنگام شب ادراری، گفت: کودکان باید از مصرف بیش از حد مایعات درساعت‌های پایانی شب پرهیز کنند. دکتر اکبر کوشانفر در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس «سلامت» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) - منطقه علوم پزشکی تهران، با اشاره به اینکه 40 درصد از کودکان مبتلا به شب ادراری هستند، گفت: عدم آموزش صحیح نحوه ادرار کردن به کودکان 3 تا 4 سال یکی از عوامل اصلی ابتلا به شب ادراری است. این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تصریح کرد: اختلال روانی، ضایعات مغزی، عقب افتادگی، عفونت‌های ادراری و عدم صحیح آموزش صحیح نحوه ادرار از علل اصلی ابتلا به شب ادراری کودکان است. همچنین احتمال ابتلای دختران به عفونت‌های ادراری بیشتر است. کوشانفر با تاکید بر اینکه تنبیه کودکان راهکار صحیحی جهت درمان این مشکل نیست، خاطرنشان کرد: خانواده این کودکان باید با آموزش صحیح ادرار و خرید هدیه به درمان کودک کمک کنند. این متخصص کودکان درخصوص نحوه درمان کودکان مبتلا به شب ادراری یادآور شد: اغلب از آزمایش کامل ادرار جهت درمان این کودکان استفاده می‌شود که در مواردی نیز ممکن است از سونوگرافی کلیه هم استفاده شود. وی با اشاره به اینکه کودکان باید از خوردن بیش از حد مایعات در ساعت‌های پایانی شب پرهیز کنند، گفت: توصیه می‌شود که خانواده‌ها در چند ساعت از شب کودک را جهت ‌دفع ادرار از خواب بیدار کنند تا از شب ادراری جلوگیری شود. کوشانفر در پایان تصریح کرد: مساله عفونت کودکان در تشدید شب ادراری از اهمیت فراوانی برخوردار است که خانواده‌ها باید به آن توجه کافی داشته باشند.



:: موضوعات مرتبط: پزشکی و سلامت , ,
:: بازدید از این مطلب : 98
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 18 مهر 1393 | نظرات ()
نوشته شده توسط : بابک د



2.0-80.jpg

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی گفت: چرب کردن بند ناف نوزاد، خطر ابتلا به عفونت و تاخیر در افتادن آن را افزایش می‌دهد. به گزارش سرویس «سلامت» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) - منطقه خراسان شمالی، شاهین مافی‌نژاد گفت: اگربندناف نوزاد بیش از یک ماه نیفتد و ترشح داشته باشد به بررسی نیاز دارد. نیفتادن بندناف پس از دوهفته نیز به عنوان تاخیر در افتادن بند ناف مطرح می‌شود. وی افزود: خشک کردن، ضد عفونی با پنبه الکلی و نگهداری کودک خارج از پوشک بهترین روش برای پیشگیری از عفونت و مراقبت از بندناف است. مافی‌نژاد با اشاره به برخی باورها و عادات اشتباه در برخی افراد که جهت افتادن بندناف نوزاد بکار می‌برند، عنوان کرد: از هر نوع روغن حیوانی، زردچوبه و ... جهت افتادن بندناف نوزاد به شدت پرهیز کنید، چراکه خطر عفونت را به شدت افزایش داده و افتادن بند ناف را به تاخیر می‌اندازد. مافی نژاد گفت: والدین باید تاخیر در افتادن بند ناف و بد بو شدن آن را جدی بگیرند و به پزشک مراجعه کنند.



:: موضوعات مرتبط: پزشکی و سلامت , ,
:: برچسب‌ها: بند ناف , چرب کردن بند ناف ,
:: بازدید از این مطلب : 105
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 18 مهر 1393 | نظرات ()

صفحه قبل 1 2 3 4 صفحه بعد